Pievieno rakstu! Seko Draugiem Seko Facebook Seko Twitter
 
0
38

Dzelzceļa līnija Ieriķi-Gulbene mūsdienās ir slēgta un demontēta, tās vietā ir palicis dzelzceļa uzbērums, kurš vietām tiek izmantots kā autoceļš, un bijušo staciju vietas ar nojauktiem un pusnojauktiem peroniem, tualešu mājiņām un piemiņas vietām uz Sibīriju izsūtītajiem. Bet sāksim no sākuma...

1916.gadā, Pirmā Pasaules kara laikā, Krievijas armijas vajadzībām Abrenes-Sitas līnija caur Gulbeni tika savienota ar Rīgas-Pleskavas līniju. Tā uzreiz tika būvēta kā platsliežu līnija. Šī līnija bija rokādes jeb savienojošā līnija, kas būvēta militārām vajadzībām un tāpēc nosprausta samērā tālu no apdzīvotām vietām.

Latvijas Brīvības cīņu laikā līnija tika pielāgota normālplatumam (1435 mm) un tā tika izmantota kā apgādes līnija Latgales atbrīvošanas kaujām.

1921.gadā līnija tika pārnaglota uz 1524mm (krievu) platumu un jau 1924.gadā pa uzlaboto, normālai ekspluatācijai pielāgoto bijušo militāro līniju, sāka kursēt gan vietējie pasažieru, gan starptautiskais pasažieru vilciens Rīga-Ļeņingrada.

Otrā Pasaules kara gados šo dzelzceļu Vācijas armija izmantoja Austrumu frontes un pie dzelzceļa ierīkoto kara lidlauku apgādei. Kara nogalē dzelzceļš un tā stacijas tika stipri izpostītas. Līniju gan atjaunoja jau 1945.-1946.gadā (raksta autoram kaimiņos dzīvojošā Austras tante, kura kara laikā dzīvoja netālu no šīs līnijas, stāstīja, ka arī viņa personīgi piedalījusies līnijas atjaunošanā), bet staciju ēkas gan neatjaunoja, tāpēc vairums šo ēku redzamas vairs tikai senos fotoattēlos.

Padomju okupācijas laikā līdz 50.gadu beigām līnijā kursēja Rīgas-Ļeņingradas vilciens, kad to novirzīja pa Rīgas-Pleskavas līniju, bet visus padomju gadus šeit kursēja Rīgas-Abrenes(Pitalova) vilciens.

Līnijā vilcienu kustība slēgta 1999.gadā. 2009.gadā sliedes demontētas. Sausajā atlikumā - līnijas un staciju fotogrāfijas un atmiņas...

IERIĶIStacija atklāta... Autors: Carloss Dzelzceļa stacijas un pieturas punkti līnijā Ieriķi-Gulbene
1.

IERIĶI

Stacija atklāta 1889.gadā kā Ramocku stacija uz Rīgas-Pleskavas dzelzceļa līnijas. Tās nozīme pieauga 1916.gadā, kad tika uzbūvēts dzelzceļš uz Gulbeni.

1919.gadā Ramocku staciju pārsauc par Ieriķiem.

Attēlā: Ieriķu stacija 1998.gadā.

MELTURIPieturas punkts... Autors: Carloss Dzelzceļa stacijas un pieturas punkti līnijā Ieriķi-Gulbene
2.

MELTURI

Pieturas punkts atklāts 1941.gadā ar nosaukumu Bille. 1942.gadā nosaukts par Melturiem. Pēc Otrā Pasaules kara tas likvidēts, bet 1985.gadā atkal atvērts kā "78km postenis". Kopš 1994.gada pieturas punkta nosaukums atkal ir Melturi.

Attēlā: Melturu pieturas punkts 2012.gadā.

Dabā IeriķuGulbenes līnija... Autors: Carloss Dzelzceļa stacijas un pieturas punkti līnijā Ieriķi-Gulbene
3.

Dabā Ieriķu-Gulbenes līnija sākās Melturos, bet vēsturiski situācija veidojusies tā, ka par līnijas sākumu uzskata Ieriķus.

Attēlā: līnijas sazarošanās vieta Melturos. Pa labi - Rīgas-Valgas līnija, pa kreisi - Ieriķu-Gulbenes līnija.

AMATAStacijas sākotnējais... Autors: Carloss Dzelzceļa stacijas un pieturas punkti līnijā Ieriķi-Gulbene
4.

AMATA

Stacijas sākotnējais nosaukums bija Putra. Vēlāk to pārdēvēja Amatas vārdā.

Attēlā: Amatas stacijas ēka 2004.gadā.

 

RĀMUĻI

MEĻĻISākotnējā stacijas ēka... Autors: Carloss Dzelzceļa stacijas un pieturas punkti līnijā Ieriķi-Gulbene
5.

MEĻĻI

Sākotnējā stacijas ēka gājusi bojā Otrā Pasaules kara laikā. 1955.-1956.gadā uzbūvēta jauna ēka.

Attēlā: Meļļu stacijas atliekas 2004.gadā.

DZĒRBENEStacija atklāta līdz... Autors: Carloss Dzelzceļa stacijas un pieturas punkti līnijā Ieriķi-Gulbene
6.

DZĒRBENE

Stacija atklāta līdz ar līnijas atklāšanu 1916.gadā kā Zerbenes stacija. Stacija bija viena no nozīmīgākajām stacijām šajā līnijā. 1928.gadā pēc arhitektes L.Grinbergas projekta uzbūvēta divstāvu mūra stacijas ēka, kura Otrā Pasaules kara laikā nopostīta.

Attēlā: Dzērbenes stacija 20.gs. 30.gados.

Pēc kara stacijas ēku... Autors: Carloss Dzelzceļa stacijas un pieturas punkti līnijā Ieriķi-Gulbene
7.

Pēc kara stacijas ēku neatjaunoja. No pirmskara stacijas ir saglabājusies vienīgi tualetes mājiņa, kas būvēta 1928.gadā reizē ar jauno un karā nopostīto ēku, tāpēc tā krasi atšķiras no necilās un pelēkās pēckara stacijas ēkas.

Attēlā: Dzērbenes stacija 1981.gadā.

 

DRUSTI

No pieturas punkta saglabājies vien koka nojumītes karkass.

 

UBEJA

Līdz Otrajam Pasaules karam pastāvējis pieturas punkts.

PIEBALGAStacija atklāta līdz... Autors: Carloss Dzelzceļa stacijas un pieturas punkti līnijā Ieriķi-Gulbene
8.

PIEBALGA

Stacija atklāta līdz ar līnijas atklāšanu 1916.gadā kā Gaujas stacija. 1918.gadā to sauc par Jaunpiebalgu, 1920.gadā atkal par Gauju, bet 1925.gadā stacija iegūst Piebalgas nosaukumu.

1926.gada 14.novembrī atklāj pēc arhitekta P.Federa projekta būvētā jaunā stacijas ēka, kas Otrajā Pasaules karā nopostīta. Līdz mūsdienām saglabājušies ēkas pamati un ēkas otrā pusē bijušās ieejas kāpnes.

Attēlā: Piebalgas stacija 20.gados.

Pēc kara ēku neatjaunoja bet... Autors: Carloss Dzelzceļa stacijas un pieturas punkti līnijā Ieriķi-Gulbene
9.

Pēc kara ēku neatjaunoja, bet staciju ierīkoja sliežu ceļa otrā pusē - pretī bijušajai stacijas ēkai.

Attēlā: Piebalgas stacija 2004.gadā.

RANKAStacija atklāta... Autors: Carloss Dzelzceļa stacijas un pieturas punkti līnijā Ieriķi-Gulbene
10.

RANKA

Stacija atklāta 1916.gadā līdz ar līnijas būvi. Tās sākotnējais nosaukums ir Pawarim, 1918.gadā to dēvē par Ramkavu, bet 1919.gadā tās nosaukums ir Ramka.

Attēlā: Rankas stacija 30.gados.

0
38

Citi šī autora raksti:

Lasi vēl labākos rakstus:

komentāri [4]

Niks: vai ienāc ar
Kārtot komentārus: populārākie | jaunākie | vecākie
Rādīt bildes
1000000 NT avatars
Medaļa Dienas domaMedaļa SviestmaizeMedaļa Patīk komentārs
  1000000 NT 20.10.14 15:43
 
1
0

man patīk šis ieskats vēsturē + fakti, saturīgs un interesants raksts, pats bērnībā braucu pa šo maršrutu, žēl ka nav turpinājums, nu jau neeksistējošajai līnijai, pašam ļoti simpatizē Kubuļos esošā Balvu stacija, nezinu kapēc, bet ir pret viņu siltas jūtas, + viennozīmīgi.

Carloss avatars
Medaļa TeamworkMedaļa SpoksMedaļa Vidusskolnieks
  Carloss 20.10.14 15:52
 
1
0

atbildot uz 1000000 NT komentāru " man patīk šis ieskats vēsturē + fa... " Palasi manis rakstīto "Dzelzceļa stacijas un pieturas punkti līnijā Gulbene-Abrene". Tur ir arī nedaudz par Balvu staciju.

Praktiskais spociņš avatars
Medaļa RūdisMedaļa ZebraMedaļa Moderatora favorīts
  Praktiskais spociņš 20.10.14 22:11
 
0
0

Jauks raksts, bet kur ir Dundaga? Tā atroda ziemeļkurzemē. Lūdzu uztaisi rakstu par ziemeļkurzem. 

Carloss avatars
Medaļa TeamworkMedaļa SpoksMedaļa Vidusskolnieks
  Carloss 20.10.14 22:32
 
0
0

atbildot uz Praktiskais spociņš komentāru " Jauks raksts, bet kur ir Dundaga? ... " Kaut kad jau būs. Šobrīd man ir ļoti maz info par Ziemeļkurzemes mazbānīti.