local-stats-pixel fb-conv-api

Dzelzceļa stacijas un pieturas punkti līnijā Ieriķi-Gulbene4

40 0

Dzelzceļa līnija Ieriķi-Gulbene mūsdienās ir slēgta un demontēta, tās vietā ir palicis dzelzceļa uzbērums, kurš vietām tiek izmantots kā autoceļš, un bijušo staciju vietas ar nojauktiem un pusnojauktiem peroniem, tualešu mājiņām un piemiņas vietām uz Sibīriju izsūtītajiem. Bet sāksim no sākuma...

1916.gadā, Pirmā Pasaules kara laikā, Krievijas armijas vajadzībām Abrenes-Sitas līnija caur Gulbeni tika savienota ar Rīgas-Pleskavas līniju. Tā uzreiz tika būvēta kā platsliežu līnija. Šī līnija bija rokādes jeb savienojošā līnija, kas būvēta militārām vajadzībām un tāpēc nosprausta samērā tālu no apdzīvotām vietām.

Latvijas Brīvības cīņu laikā līnija tika pielāgota normālplatumam (1435 mm) un tā tika izmantota kā apgādes līnija Latgales atbrīvošanas kaujām.

1921.gadā līnija tika pārnaglota uz 1524mm (krievu) platumu un jau 1924.gadā pa uzlaboto, normālai ekspluatācijai pielāgoto bijušo militāro līniju, sāka kursēt gan vietējie pasažieru, gan starptautiskais pasažieru vilciens Rīga-Ļeņingrada.

Otrā Pasaules kara gados šo dzelzceļu Vācijas armija izmantoja Austrumu frontes un pie dzelzceļa ierīkoto kara lidlauku apgādei. Kara nogalē dzelzceļš un tā stacijas tika stipri izpostītas. Līniju gan atjaunoja jau 1945.-1946.gadā (raksta autoram kaimiņos dzīvojošā Austras tante, kura kara laikā dzīvoja netālu no šīs līnijas, stāstīja, ka arī viņa personīgi piedalījusies līnijas atjaunošanā), bet staciju ēkas gan neatjaunoja, tāpēc vairums šo ēku redzamas vairs tikai senos fotoattēlos.

Padomju okupācijas laikā līdz 50.gadu beigām līnijā kursēja Rīgas-Ļeņingradas vilciens, kad to novirzīja pa Rīgas-Pleskavas līniju, bet visus padomju gadus šeit kursēja Rīgas-Abrenes(Pitalova) vilciens.

Līnijā vilcienu kustība slēgta 1999.gadā. 2009.gadā sliedes demontētas. Sausajā atlikumā - līnijas un staciju fotogrāfijas un atmiņas...

40 0 4 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv

Komentāri 4

0/2000

man patīk šis ieskats vēsturē + fakti, saturīgs un interesants raksts, pats bērnībā braucu pa šo maršrutu, žēl ka nav turpinājums, nu jau neeksistējošajai līnijai, pašam ļoti simpatizē Kubuļos esošā Balvu stacija, nezinu kapēc, bet ir pret viņu siltas jūtas, + viennozīmīgi.

1 0 atbildēt

Jauks raksts, bet kur ir Dundaga? Tā atroda ziemeļkurzemē. Lūdzu uztaisi rakstu par ziemeļkurzem. 

0 0 atbildēt