Pievieno rakstu! Seko Draugiem Seko Facebook Seko Twitter
 
0
196

Tvaika dzinējs un lidmašīna sākotnēji izklausās diezgan nesavienojami jēdzieni, bet tomēr šāda kombinācija eksistēja. Aviācijas pionieriem 19.gs. tvaika dzinēji bija vispieejamākie, tāpēc pirmajos eksperimentālajos lidmašīnu modeļos un pilotprojektos to izmantošana nebija retums. Pamatā gan šie projekti bija tīri eksperimentāli un ne pārak veiksmīgi, bet savu ieguldījumu aviācijas attīstība tie noteikti deva.

Tvaika kara mašīnas

Lielceļa lokomotīves

Lielceļa lokomotīves 2

Lielceļa Lokomotīves 3

Viljamss Hensons 1841g... Autors: kmihs Tvaika lidaparāti
1.

Viljamss Hensons 1841.g. patentē īpaši vieglu tvaika dzinēju un gadu vēlāk izprojektē ar tvaika dzinēju darbināmu monoplānu ar 46 m spārnu vēzienu. Šo savu lidaparātu viņš nekad neuzbūvēja, bet eksperimentālos nolūkos izveidoja divus mazākus bezpilota modeļus, kurus arī darbināja tvaika dzinējs. Lielākā modeļa spārnu vēziens bija 6 m. Izmēģinājumos 1848.g. šiem modeļiem izdevās pacelties gaisā, bet nolidotais attālums bija niecīgs, tāpēc projekta attīstība apstājās.

Attēlā V.Hensona monoplāna zīmējums, radīts projekta reprezentācijas nolūkos.

1852g Henrijs Giffards... Autors: kmihs Tvaika lidaparāti
2.

1852.g. Henrijs Giffards aprīkoja dirižabli ar 3 zs jaudīgu tvaika dzinēju un veica pirmo lidojumu ar lidaparātu, kurš aprīkots ar dzinēju. Viņš nolidoja 27 km no Parīzes līdz Elankortai. Ar šo savu lidojumu H.Giffards pierādīja, ka ar dzinēju aprīkots lidaparāts ir vadāms un kontrolējams, jo ar to varēja veikt pagriezienus un lidot pa apli. Spēcīgā pretvējā gan ar šo nekur tālu tikt nevarēja, jo dzinējs bija samērā mazjaudīgs salīdzinājumā ar dirižabļa gabarītiem.

Attēlā H.Giffarda dirižabļa modelis Londonas Zinātnes muzejā.

1861g franču izgudrotājs... Autors: kmihs Tvaika lidaparāti
3.

1861.g. franču izgudrotājs Gustave de Ponton d'Amécourt izgatavo nelielu ar tvaiku darbināmu lidaparāta modeli, kam vajadzēja pacelties gaisā vertikāli un nosauca to par helikopteru. Lidaparāts gaisā tā arī nepacēlās, bet helikoptera vārds bija dzimis.

1877.g. itāļu inženieris Enriko Forlanini izgatavo līdzīgu ar tvaiku darbināmu lidaparātu, kuram izdevās pacelties 13 m augstumā un noturēties apmēram 20 sekundes.

Attēlā E.Forlanini eksperimentālais helikopteris, atrodas Milānā Leonardo da Vinči nacionālajā Zinātnes un Tehnoloģiju muzejā.

1874g franču izgudrotājs... Autors: kmihs Tvaika lidaparāti
4.

1874.g. franču izgudrotājs Félix du Temple izgatavo monoplānu ar 13 m spārnu vēzienu un tvaika dzinēju. Monoplāna svars bez pilota bija tikai 80 kg. Ar šo te uz īsu laiku pat izdevās pacelties gaisā un atgriezties atpakaļ uz zemes. Nekāds dižais lidojums tas protams nebija un vairāk izskatījās pēc tādas palekšanās gaisā un ieskrējiens tika veikts pa slīpi uz leju vērstu rampu.

Laikā no 18821885g... Autors: kmihs Tvaika lidaparāti
5.

Laikā no 1882.-1885.g lidmašīnu ar 30 zs jaudīgu tvaika dzinēju izgatavoja arī krievu inženieris Aleksandrs Možaiskis. Spārnu vēziens šai lidmašīnai bija 23 m un masa 1266 kg (dažos avotos masa būtiski atšķirās, piem., 933 kg un 1600 kg). Ticamu ziņu par šīs lidmašīnas lidojumu nav, bet pētnieku vidū dominē viedoklis, ka stabils horizontāls lidojums ar to nebija iespējams un īslaicīgi pacelties gaisā tā varēja krietni ieskrienoties pa slīpu rampu uz leju.

Attēlā A.Možaiska lidmašīnas attēls uz 1974,g, PSRS izdotas pastmarkas.

990g franču inženieris Adērs... Autors: kmihs Tvaika lidaparāti
6.

!990.g. franču inženieris Adērs Klemāns uzbūvāja ar 20 zs jaudīgu tvaika dzinēju darbināmu lidaparātu, kas spēja nolidot apmēram 50 metrus 20 centimetrus virs zemes. Lidaparāts bija vizuāli līdzīgs sikspārnim, tā spārnu vēziens bija 14 m un svars 300 kg. Šis vēsturē tiek uzskatīts par pirmo lidaparatu, kam izdevies pacelties gaisā pateicoties sava dzinēja radītajai jaudai. Lidojums gan nebija stabils un lidaparāts bija praktiski nevadāms. Vēlāk A.Klemāns uzbēvēja vēl divus līdzīgus lidaparātus - Avion 2 un Avion 3, bet ticamu ziņu par to izmēģinājumiem trūkst.

Attēlā Avion 3.

1894g Hairems Stīvenss... Autors: kmihs Tvaika lidaparāti
7.

1894.g. Hairems Stīvenss Maksims (Maksima ložmetēja izgudrotājs) izgatavo lidaparatu ar 31,5 m lielu spārnu vēzienu. Lidaparāta svars bija 2,5 tonnas un tas bija aprīkots ar diviem 150 zs jaudīgiem tvaika dzinējiem. Izmēģinājumos tam izdevās pacelties, bet tūliņ pēc tam lidmašīna atsitās ar spārnu pret zemi un nokrita. Pēc neveiksmes lidmašīna atremontēta netika.

Zviedru izgudrotājs Karls... Autors: kmihs Tvaika lidaparāti
8.

Zviedru izgudrotājs Karls Ričards Nibergs laikā no 1897. - 1922.g. strādā pie lidaparāta "Flugan", kurš aprīkots ar 10 zs jaudīgu tvaika dzinēju. Lidaparāta svars bija 80 kg un spārnu vēziens tikai 5 m. Neko vairāk par dažiem īsiem lēcienveidīgiem lidojumiem šis lidaparāts nepaveica.

20gs sākumā aviācijā sāk... Autors: kmihs Tvaika lidaparāti
9.

20.gs sākumā aviācijā sāk izmantot iekšdedzes dzinējus, jo to salīdzinoši mazākais svars spēlē ļoti būtisku lomu un šķiet, ka tvaika dzinējiem nekad nebūs lemts darbināt nevienu lidmašīnu. Tomēr 1933.g. brāļi Džordžs un Wiljamss Besleri modificē sērijveida Travel Air 2000 lidmašīnu, aprīkojot to ar 150 zs jaudīgu Doble steam motors company ražotu tvaika dzinēju. Rezultātā ar šo lidaparātu bija iespējams veikt pilnvērtīgu lidojumu un atšķirībā no iekšdedzes dzinēja šī lidmašīna lidoja praktiski bez skaņas. Tās lidojuma rādiuss bija 600 km, bet tomēr iekšdedzes dzinēji bija vieglāki un efektīgāki, tāpēc plašu popularitāti šī lidmašīna neiemantoja un arī militāristus neieinteresēja kā bezskaņas lidaparāts. Vienīgā uzbūvētā lidmašīna tika nodota lietošanā ASV pastam un tās tālākais liktenis nav zināms. Zemāk video ar šo lidmašīnu darbībā.

Pievienotie video

0
196

Citi šī autora raksti:

Lasi vēl labākos rakstus:

komentāri [6]

Niks: vai ienāc ar
Kārtot komentārus: populārākie | jaunākie | vecākie
Rādīt bildes
Tēvocis Sems avatars
Medaļa PolittehnologsMedaļa Garīgais līderisMedaļa Superautors
  Tēvocis Sems 01.04.17 20:20  
 
5
0
Nebiju iedomājies ka tādi vispār ir bijuši. ✈ 👍

exkluzīvais avatars
Medaļa Gada SPOKS 2017Medaļa UberautorsMedaļa Gada RAKSTS 2017
  exkluzīvais 01.04.17 19:53
 
3
0

  

kmihs avatars
Medaļa Sponsora favorītsMedaļa Sertificēts spoksMedaļa Pingvīns
  kmihs 01.04.17 20:32
 
1
0

atbildot uz Tēvocis Sems komentāru " Nebiju iedomājies ka tādi vispār ir bij... "

Es arī, uzraku šitos pavisam netīšām meklējot info par tvaika automašīnām un ieročiem.

Juris1604 avatars
Medaļa Misija izpildītaMedaļa NastijsMedaļa Dienas doma
  Juris1604 01.04.17 22:01
 
1
0

Labs.    

Epicentrs avatars
Medaļa DarbaholiķisMedaļa KomiķisMedaļa Doktors
  Epicentrs 01.04.17 23:32
 
1
0

Tvaika turbīnas vajadzēja uzstādīt.

Dr. Freeman avatars
Medaļa Dienas joksMedaļa Dienas joksMedaļa Dienas doma
  Dr. Freeman 02.04.17 23:38
 
0
0