Pievieno rakstu! Seko Draugiem Seko Facebook Seko Twitter
 
0
158

Savā iepriekšējā rakstā Lielceļa lokomotīves esmu pieļāvis kļūdu, apgalvojot, ka tvaika dzinēju lielie gabarīti un sarežģītā ekspluatācija bija par šķērsli, lai tos izmantotu vieglajā pasažieru transportā. Šī problēma bija aktuāla Lielbritanijā, kur tvaika mašīnās izmantoja pamatā ogles, bet, piemēram, ASV 19.gs beigās un 20.gs sākumā jau aktīvi ieguva un izmantoja savus naftas resursus un tvaika auto dzinējos parasti izmantoja naftas pārstrādes produktus - petroleju vai mazutu, kā arī dabasgāzi. Šķidrā vai gāzveida kurināmā izmantošana tvaika dzinējos būtiski atviegloja tvaika automašīnu ekspluatāciju un samazināja dzinēju gabarītus, līdz ar ko ASV tvaika automašīnas, kā vieglais pasažieru transports mūsdienu izpratnē, bija daudz izplatītakas nekā citur. 20.gs sākumā tvaika automašīnām tika ieviesti tādi būtiski jauninājumi, kā elektrikā aizdedze un tvaika kondensācijas sistēmas. Rezultātā automašīnas varēja startēt, neizkapjot no salona, un nebija nepieciešamības regulāri papildināt ūdens krājumus. Tvaika automašīnas patērēja 1-2 galonus (1galons - 3,785 litri) ūdens uz vienu jūdzi, bet ar kondensācijas sistēmu lielākā daļa tvaika kondensējās atpakaļ par ūdeni un ar vienu galonu varēja nobraukt līdz 10 jūdzēm (pēdējiem modernākajiem modeļiem šis attālums pieauga līdz pat 40-50 jūdzēm).

ASV līdz mūsdienām ir saglabājies ievērojams daudzums vairāk nekā pirms gadsimta ražoto tvaika automašīnu, jo šīs valsts teritoriju praktiski neskāra neviens no pasaules kariem ar tiem sekojošo iznīcību. daudzas no šīm automašīnām ir atrestaurētas, ir labā tehniskā stāvoklī un tiek arī diezgan aktīvi pirktas un pārdotas. Ilustrācijai dažām zemāk attēlos redzamajām automašīnām esmu pievienojis cenas, pa kādām tās tiek pārdotas.

Lielceļa lokomotīves

Nikolā Jozefa Kunjo 1769gadā... Autors: kmihs Lielceļa lokomotīves 2
1.

Nikolā- Jozefa Kunjo 1769.gadā radītā pirmā ar tvaiku darbināmā mašīna uzskatāma par visu automašīnu priekšteci. Tā bija paredzēta artilērijas vilkšanai, bet bija ļoti smagnēja un nepraktiska, līdz ar ko neiemantoja nekādu popularitāti un reālu lielgabalu vilkšanai netika izmantota. Kaut kas īsti labi nebija arī ar automašīnas vadību, kā rezultātā izgudrotājs, izmēģinot savu garadarbu, nenovaldīja stūri un ietriecās arsenāla sienā, izraisot pirmo avāriju.

Franču izgudrotāja Leon... Autors: kmihs Lielceļa lokomotīves 2
2.

Franču izgudrotāja Leon Serpollet radītais trīsriteņu automobilis darbojās ar cieto kurināmo. Kurtuve un tvaika boileris novietoti automašīnas aizmugurē.

Scaronis pats auto no... Autors: kmihs Lielceļa lokomotīves 2
3.

Šis pats auto no aizmugures ar tvaika katlu un apkures krāsni. Nav sevišķi parocīgi, jo braucot periodiski jāapstājas un ar ogļu spainīti jāskrien piekurināt krāsni.

GardnerSerpollet 1900gada... Autors: kmihs Lielceļa lokomotīves 2
4.

Gardner-Serpollet 1900.gada automobilis Double phaeton ar 5 zs dzinēja jaudu.

1902gada 13aprīlī Leon... Autors: kmihs Lielceļa lokomotīves 2
5.

1902.gada 13.aprīlī Leon Serpollet ar savu tvaika automašīnu Œuf de Pâques (Easter Egg) Nicā sasniedz jaunu ātruma rekordu 120,8 km/h. Starp citu pirms viņa visi iepriekš reģistrētie ātruma rekordi bija sasniegti ar elektriskajiem automobiļiem.

Viens no agrīnajiem Stanley... Autors: kmihs Lielceļa lokomotīves 2
6.

Viens no agrīnajiem Stanley Motor Carriages ražojumiem - 1899.g. Locomobile Stanhope. Jauda 3,5 zs, ja patīk, varat iegādāties pa $55,000. Stanley Motor Carriages bija lielākais tvaika automašīnu ražotājs ASV, kas darbojās no 1898. līdz 1927.gadam un vidēji saražoja ap 1000 automašīnu gadā.

1908gada EX Stanley modeļa... Autors: kmihs Lielceļa lokomotīves 2
7.

1908.gada EX Stanley modeļa automašīna, pilnībā restaurēta, ejošā stāvoklī, varat nopirkt par $ 83000, atrodas San Francisko.

Stanlay rocket 1906gada... Autors: kmihs Lielceļa lokomotīves 2
8.

Stanlay rocket 1906.gada 26.janvārī labo ātruma rekordu, sasniedzot ātrumu 205,44 km/h. Šis ātruma rekords tvaika automobiļu klasē palika nepārspēts 103 gadus līdz 2009.gadā grupa britu inženieru izgatavoja speciālu ar tvaiku darbināmu bolīdu ātruma rekorda labošanai un sasniedza ātrumu 238,68 km/h

1923g Stanley 740 touring... Autors: kmihs Lielceļa lokomotīves 2
9.

1923.g. Stanley 740 touring car restaurēts, lieliskā stāvoklī arī iespējams nopirkt par $ 90000. Stanley automašīnās parasti izmantoja petroleju, jo tā bija lētaka un drošāka par gāzi. Šīs automašīnas boilerī braukšanai nepieciešamais spiediens tika sasniegts apmēram 15-20 minūšu laikā pēc startēšanas un degvielu tās patērēja ap 20-25 l/100km. Maksimālais ātrums 120 km/h, bet uz īsu laika periodu, jo tādā ātrumā braucot boilerī strauji nokritās spiediens.

1916g Doble model C  ļoti... Autors: kmihs Lielceļa lokomotīves 2
10.

1916.g. Doble model C - ļoti daudzsološs, bet neveiksmīgs auto modelis. Doble model C bija modelis ar vairākiem revolucionāriem uzlabojumiem, kas varēja radīt lūzumu tvaika auto konkurences cīņā ar iekšdedzes dzinēju - pirmais tvaika auto ar elektrisko aizdedzi (pirms tam izmantoja sērkociņus un lodlampu), nepieciešamo spiedienu tvaika katlā varēja sasniegt pusotras minūtes laikā un pastāvīgs spiediens tika uzturēts ar automatizētas sistēmas palīdzību, kas mainīja degvielas sadegšanas intensitāti. Automašīnas vadība bija ļoti vienkārša - stūre, spiediena regulētājs, kas kalpoja kā akselerators, kājas bremze un atpakaļgaitas pedālis.  Automašīnas radītāji brāļi Abners un Džons Dobli to izstādīja 1917.g. Ņujorkas Nacionālajā autosalonā, kur šajā gadā tika izstādītas ap 100 jauni automašīnu modeļi, bet tikai viens no tiem bija ar tvaika dzinēju. Doble model C saņēma milzīgu publikas uzmanību un 1917,g, tika saņemti 5390 pasūtījumi šai automašīnai. Piegādāt pasūtītājiem automašīnu bija plānots sākt 1918.g., bet realitāte izrādījās savādāka, jo ne visi modernizējumi strādāja kā plānots - uzsākot braukt, kustība dažkart notika atpakaļgaitā, dzinējs strādāja ar rāvieniem un automatizētie spiediena uzturētāji bieži nestrādāja kā nākas, neuzturot tvaika katlā nepieciešamo spiedienu un radot nopietnus bojājumus dzinējā. Rezultātā tika izgatavoti tikai 11 Doble model C automašīnas un to ražošana tika pārtraukta. Abners Dobls to izskaidroja ar metāla deficītu, ko radīja ASV iesaistīšanās 1.pasaules karā, bet šī versija neiztur kritiku, jo citi autoražotāji nekādu metāla deficītu neizjuta.

1924.gada Doble model E reklāma

0
158

komentāri [1]

Niks: vai ienāc ar
Kārtot komentārus: populārākie | jaunākie | vecākie
Rādīt bildes
exkluzīvais avatars
Medaļa FledermausisMedaļa UberautorsMedaļa Fledermausis
  exkluzīvais 19.03.17 18:55
 
2
0

Interesanti.