Nesen izlasīju Stīvena Kinga stāstus "Četri pēc pusnakts". Pirmais stāsts bija "Langoljeri", par nomaldījušos lidmašīnu. nu lūk arī radās iedvesma rakstam.
Pazudušie un atrastie8
202
4
„The Air tractor”
Austrāliešu pētnieks Duglass Mavsons tālajā 1912. gadā vadīja ekspedīciju uz Antarktīdu, līdzi ņemdams 1911. gada „Vickers” vienmotora lidmašīnu. Plānos neietilpa ar to lidot, bet gan izmantot priekš aprīkojuma pārvietošanas. Šādi lidmašīna tika lietota, līdz sliktie laika apstākļi padarīja to nelitojamu, un tad „gaisa traktoru” pameta. Tā lidaparāts nežēlīgajā Antarktīdā nogulēja gadu desmitus. Tikai 1970. gadā to atkal uzgāja, lidmašīna bija iesalusi ledus bluķī, pēc tam, atkal tā pazuda, līdz pat 2010. gadam, kad pēc 3 gadu meklējumiem to atkal atrada. Tikai šoreiz no lidaparāta bija pāri palikušas tikai atsevišķas detaļas. Daļas tika nofotografētas un atstātas turpat. Zinātnieki nolēma, ka tas ir labākais veids, kā saglabāt „gaisa traktoru” vēsturē.
„Lady Be Good”
ASV gaisa spēku lidmašīna B-24D, saukta par „Lady Be Good” bija nosūtīta bombardēšanas reidā virs Itālijas 1943. gada 4. aprīlī. Tā bija lidmašīnas un apkalpes pirmā misija. „Lady Be Good” bija vienīgā lidmašīna, kura neatgriezās bāzē - Lībijā. Oficiāli tika atzīts, ka lidmašīna iegāzusies Vidusjūrā. Tika organizēta plaša glābšanas misija, taču bez panākumiem. Tikai 1958. gadā pētnieku komanda uzgāja „Lady Be Good”, kad ieraudzīja to no savas lidmašīnas. „Lady Be Good” bija saglabājusies izcilā stāvoklī. Darbojās pat rācija un ložmetēji. Taču 9 cilvēku komanda bija bez pēdām pazudusi. 1959. gadā tomēr tika atrastas lidotāju atstātas pēdas – zīmes, kas norādīja, uz kuru pusi devušies. 1960. gadā tika atrasts 2. pilota Roberta Tonera lidojuma žurnāls. Tajā bija aprakstīta traģēdija. Visi deviņi vīri paspēja izlēkt no lidmašīnas, bet tikai astoņi izdzīvoja. Izdzīvojušie nogāja 136 km pirms padevās, trīs no viņiem turpināja iet, pirms mira. Vienīgais, kurš pazuda bez pēdām bija ložmetējnieks Vernons L. Mūrs, viņa mirstīgās atliekas netika atrastas.
„The Volcano”
1976. gada 15. Augustā, „Vickers” 785D Viscount, kuru vadīja aviolīnija SAETA, pacēlās no Kito, Ekvadorā ar galamērķi Kuenka. Reiss 232 līdz galamērķim tā arī nenokļuva. Glābēji neatrada nekādas pēdas, ne apkalpi, ne 55 pasažierus. Divas visticamākās versijas bija, ka lidmašīna iegāzusies Čimborazo vulkānā vai arī kolumbiešu partizāni to nolaupījuši. Divdesmit sešus gadus vēlāk, lidmašīna tika atrasta, tās bija izkaisītas simtiem metru garumā.
„Helldiver”
1945. gada 28. maijā, ASV flotes lidmašīna SB2C-4 Helldiver devās uz San Diego. Pilots E. D. Frazārs un armijas ložmetējnieks Džosefs Metzs bija devušies treniņlidojumā, kad pēkšņi pārstāja darboties lidmašīnas dzinējs. Viņi iegāzās ezerā, taču abi izdzīvoja. „Helldiver” nogrima ezera dubļos. 2009. gadā Dveins Džonsons un Kērtiss Hovards bija devušies makšķerēt, kad Džonsona zivju meklētājs atrada lidmašīnu. Lidmašīnu ir plānots izcelt.
„Glacier girl”
1942. gada 15. jūlijā eskadriļa, kurā ietilpa divi bumbvedēji B-17 un sešas P-38. Eskadriļa izlidoja no Meinas uz Angliju. Stindzinošā aukstuma un slikto laikapstākļu virs Grenlandes dēļ, eskadriļa bija spiesta veikt avārijas nosēšanos. Līdz tuvākajai bāzei bija vairāku stundu lidojums. Tikai trīs dienas vēlāk lidotāji saņēma pārtiku, kas tika nomesta no citas lidmašīnas, taču beigu beigās, viņi tika izglābti. Tomēr lidmašīnas palika turpat, apraktas sniegā un ledū ilgus gadus. 1988. gadā tika atrasta tikai viena P-38, gandrīz 4 kilometrus no to sākotnējās atrašanās vietas un 81 metra dziļumā. Pēc četru mēnešu ilga darba, P-38 tika izcelta. 2001. gadā tā lidoja atkal un tika nodēvēta par „Glacier girl”.
„Yosemite”
1962. gada 19 jūlijā, lidmašīna ar četrim pasažieriem izlidoja no Frezno, Kalifornijā ar galamērķi Sakramento. Izīrētā 1959. gada „Piper Cherokee” tā arī galamērķi nesasniedza. Domājams, ka lidmašīna nogāzās Josemitas Nacionālajā parkā, bet parks ir 214748 hektārus liels un lidmašīnu atrada tikai 1994. gadā. Parka strādnieks nejauši uzgāja lidmašīnas atlūzas no acīm nošķirtā vietā. Atrastās atlūzas un aprīkojums saistīja lidmašīnu ar 1962. gada notikumiem. Atlūzu vieta bija tik nepieejamā vietā, ka glābēji bija spiesti izmantot mūļus, lai atlūzas savāktu.
„Fairey Battle”
1941. gada 26. Maijā, četri RAF lidotāji „Fairey battle” lidmašīnā pacēlās no Akureiri, Islandē un uzņēma kursu uz Reikjaviku. Viņi ietriecās kalnā slikto laikapstākļu dēļ. Atlūzas tika atrastas pēc divām dienām, visi četri lidotāji bija gājuši bojā. Lidmašīnas atlūzas tika atstātas, kur tās lēnām pazuda zem biezās sniega kārtas. Hordurs Geirsons no Akureiri, kurš piedzima dažus gadus pēc katastrofas, pavadīja 20 gadu meklēdams katastrofas vietu. 1999. gadā, viņa draugs atrada dokumentus, kuri atklāja lidmašīnas atrašanās vietu. Neparasti zemās temperatūras dēļ, ledus bija nokusis, un „Fairey battle” bija pavērusies skatam. 2000. gadā tika organizēta ekspedīcija uz katastrofas vietu, kopā ar bojāgājušo radiniekiem.
„Steve Fosset”
Vienmotora lidmašīna „Bellanca Super Decathlon”, kuru vadīja biznesmenis un piedzīvojumu meklētājs Stīvs Fosets, pazuda virs Nevadas tuksneša 2007. gada 3. Septembrī. Par spīti milzīgajiem meklējumiem, kur tika iesaistītas daudzas aģentūras, brīvprātīgie un pat Google Earth, lidmašīna netika atrasta. Tikai 2008. gada septemrī kāds ekskursants, ejot gar Mamuta ezeru uzgāja atlūzu vietu Sierra Nevada kalnos.
„Hellcat”
Leitnants Valters Elkoks iegāzās Mičiganas ezerā, pilotējot Flotes F6F „Hellcat” iznīcinātāju 1945. gadā. Daudz lidmašīnu piemeklēja tāds pats liktenis Otrajā pasaules karā, bet tieši šo lidmašīnu izcēla 2009. Gadā. Endijs Teilors Rent-A-Car priekšsēdētājs finansēja „Hellcat” izcelšanu, par godu savam tēvam, kurš bija „Hellcat” pilots Otrajā pasaules karā. Elkoka mazdēls, Hanters Brovlijs pastāstīja, ka vectēvs, nolaižoties uz kuģa, aizķēra ceturto – pēdējo trosi, lai nobremzētu lidmašīnu, taču tā neizturēju, un pirms lidmašīna iegāzās ezerā, tai tika norauts spārns. Elkoks tika izglābts, taču „Hellcat” nogrima ezera dzīlēs, kur tā pavadīja 64 gadus.
„Amēlija Eirharte”
Pati slavenākā lidmašīna ir „Lockheed” L-10E Electra, kuru pilotēja Amēlija Eirharte un navigators Freds Nonans. Viņi izlidoja no Lejas, Papua-Jaungvinejā 1937. gada 3. Jūlija un tā arī nekad vairs netika redzēta. The International Group for Historic Aircraft Recovery (TIGHAR) domā, ka Eirharte un Nonans tika līdz neapdzīvotajai Gardneras salai (tagad – Nikumararo sala). Grupa atrada dažas personiskās mantas no pareizā laika sprīža 2007. Gadā.