Pats labākais, ka šitais tā vienkārši nekur nemētājas
Zināmais par "Titāniku"5
90
0
KĀ TAS RADĀS! - Ap 1900. gadu kuģu kompānijas sāka sacensību, kura uzbūvēs visgreznāko, lielāko un ātrāko pasažieru kuģi Atlantijas okeāna šķērsošanai. Kompānija "The Cunard Line" uzbūvēja laineri "Lusitania". Ar to sacentās kompānija "White Star Line". Svinīgās pusdienās, kur satikās "White Star line" šefs un kuģu būvētavas īpašnieks lords Džeims Pīrijs, tika nolemts būvēt divus kuģus, kas pārspētu "Lusitania". Vienu no tiem nodēvēja par "Titanic", otru - par "Olympia". "Titāniks" piederēja ASV.
KĀ TO BŪVĒJA! - "Titānika" būvei bija vajadzīgi trīs gadi. To sāka būvēt Hārlenda un Volfa filma 1909. gada 31. martā un nolaida ūdenī 1912. gada 12. aprīlī. "Titāniks" izmaksāja aptuveni 7,5 milijonus mārciņu.
KUĢA NOSAUKUMS! - Grieķu mītos titāni ir sena dievu cilts, debesu dieva Urāna un zemes dieves Gejas bērni. Viņi bija milzīgi augumā un ļoti gudri. Titāni sāka cīņu ar debesu dievu Zevu, taču to zaudēja un tālāk vadīja dzīvi mirušo pasaulē Tartarā. Grieķi ticēja, ka visu lielo pasaulē radījuši titāni.
KUĢA IZMĒRI! - Savam laikam "Titāniks" bija vislielākais objekts , ko uzbūvējis cilvēks. Tas bija gandrīz 300 metru garš un 130 metru augsts. Platākajā vietā tā klājs bija gandr;iz 30 metru plats. Kuģis svēra 46 tonnas. Lai pavilktu tā enkuru bija vajadzīgi 20 zirgi (Īstie). Katra no kuģa trim dzenskrūvēm bija četru piecu cilvēku augstumā. Tā svilpš varēja ievietoties trīs cilvēki. Uz kuģa varēja būt pāri par 3000 pasažieru. Tos apkalpoja komanda gandrīz 900 cilvēku sastāvā.
KĀPĒC TO UZSKATĪJA PAR DORŠU! - "Titānika" būvē izmantoja slēgtu kameru principu. Mūsdienu kuģi peld tāpēc, ka tajos ir gaiss. "Titānika" korpuss bija sadalīts desmit tilpnēs, kurās atradās gan kajītes pasažieriem, gan telpas darbam un kravai, - tātad katrā no tām uzkrājās gaiss. Tilpnes cita no citas bija atdalītas. ja kādā no tām ieplūstu ūdens, citās tas nenonāktu, un kuģis turpinātu peldēt.
PIRMAIS BRAUCIENS! - Mēdz apgalvot, ka "Titāniks" nogrimis savā pirmajā braucienā. Tā tas nav. Pirmo jeb tā saukto kāzu braicienu kuģis veica no Sauthemptonas Anglijā uz Šerbūras ostu Francijā. Tad tas devās uz Kvīnstaunu Skotijā un tikai pēc tam savā liktenīgajā braucienā pāri okeānam.
KATASTROFA! - Nelaime uz kuģa notika 1912. gadā naktī no 14. uz 15. aprīli. Lai gan kuģa kapteinis bija saņēmis briesmu signālu par peldiešiem aizbergiem, viņš vēlējies uzstādīt ātruma rekorsu un lika kuģim braukt pilnā gaitā. 23.40 naktī no tumsas pēkšni iznira leduskalns. Tas ietriecās kuģa sānos uz uzreiz gluži kā nazis pārgrieza daudzas kuģa tilpnes. Neko tādu konstruktori necarēja paredzēt. Desmit minūtes tās pieplūda ar ūdeni. Tomēr komanda vēl neuztraucās. Apmēram pēc stundas atklājās, ka kuģa priekšgals ir jau krietni iegrimis, Kapteinis izziņoja trauksmi, bet izrādijās, ka glābšanas laivās vietu trūkst vairāk nekā tūkstotim pasažieru. Lainera tuvumā jūrā atradās kuģis "California", taču tā radiouztvērēji bija izslēgti. Briesmu signālu uztvēra kuģis "Carpathia", bet tam līdz "Titānikam" bija četru stundu brauciens. Apmēram 0.30 kuģu priekšgals pazuda zem ūdens. 2.20 naktī kuģis pālūza. Tā pazuda ūdenī ap trijiem naktī. Bojā gāja 1518 cilvēki - lielākoties nosalstot aukstajā ūdenī -, bet izglābās tikai 705 pasažieri.
Informācijas avots