Vai zināt, ka Īrijā 1.novembris tiek uzskatīts par pirmo ziemas dienu? Nedaudz pāragri, bet ziema neapturami un nenovēršami tuvojas. Bet līdz tam vēl varam pagūt nosvinēt Starptautisko vīriešu dienu, kas tiek atzīmēta 19.novembrī.
Vai zināt, ka Īrijā 1.novembris tiek uzskatīts par pirmo ziemas dienu? Nedaudz pāragri, bet ziema neapturami un nenovēršami tuvojas. Bet līdz tam vēl varam pagūt nosvinēt Starptautisko vīriešu dienu, kas tiek atzīmēta 19.novembrī.
1626.gada 18.novembrī pēc 120 gadus ilgušajiem būvdarbiem pāvests Urbans VIII iesvēta Vatikāna Svētā Pētera baziliku. Šai celtnei greznības un apjoma ziņā bija jāpārspēj visas sakrālās celtnes pasaulē. Un tas arī izdodas. Tā vēl joprojām ir viena no lielākajām baznīcām pasaulē- zem milzu kupola baznīcā var sapulcēties 60 tūkstoši dievlūdzēju. Bazilika ir arī visslavenākais renesanses arhitektūras veikums, ko kopīgiem spēkiem paveica tādas slavenības kā Donato Bramante, Mikelandželo, Carlo Maderno un Gian Lorenzo Bernini.
1820.gada 20.novembris ir tā diena, kuras notikumi ir izmantoti Roberta Melvila populārajā darbā ‘’Mobijs Diks’’. Klusā okeāna piekrastē, kašalota uzbrukuma rezultātā nogrimst 28m garais un 8m platais vaļu mednieku kuģis ‘’Essex’’. Pēc vairākkārtējiem mēģinājumiem apgāzt, valis to taranē no dzelmes un izsit kuģī caurumu. Komanda izmisīgi pūlas kuģi glābt, bet sūces dēļ tas pēc pāris dienām nogrimst. Komandai gan izdodas paglābties laivās. Turpmākos mēnešus tie klīst pa okeānu un neapdzīvotajām apkaimes salām. Pārtikas trūkums noved pat pie kanibālisma. Laimīgo izglābšanos piedzīvo vien astoņi vīri.
1847.gada 4.novembrī sers James Young Simpson- skotu ārsts kopā ar saviem draugiem eksperimentējot savā ēdamistabā, atklāj hloroforma anestezējošo iedarbību. Ieelpojuši to, viņi vispirms sajuta garastāvokļa uzlabošanos, bet pēc tam sabruka, atgūstot samaņu tikai nākošajā rītā. Un jau pēc dažām dienām izgudrojums tiek pielietots dzemdībās. Atklājums ļāva atteikties no smieklu gāzes un ētera izmantošanas anestēzijā, jo šīm vielām bija nevēlami blakusefekti. Bet ir arī atklājuma tumšā puse- hloroformu izmanto arī noziedznieki savu upuru apdullināšanai.
1859.gada 24.novembrī Čārlzs Darvins publicē zinātniskās literatūras darbu ‘’Par sugu izcelšanos’’. Sākumā gan darba nosaukums ir garāks- ‘’Par sugu izcelšanos- dabiskā atlase un cīņa par izdzīvošanu’’. Grāmata tika rakstīta tā, lai to saprastu arī nespeciālisti. Vienkāršās valodas dēļ tā patiešām izraisīja milzīgu interesi. 24.novembri dažkārt sauc arī par ‘’Evolution day’’.
Suecas kanāla pirmsākums ir jau 19.gs pirms mūsu ēras, kad Ēģiptes faraons Senuserts III, lai uzlabotu tirdzniecības sakarus ar dienvidu tautām, liek savienot Nīlu ar Sarkano jūru. 19gs, nu jau mūsu ērā,. 1855.gadā franču diplomāts Ferdinands de Lesseps iegūst Ēģiptes vicekaraļa parakstītu koncesiju, kas atļauj uzsākt kanāla būvniecības darbus. Austrietis Aloizs Negrelli izstrādā kanāla rasējumus. Vēl tikai jānodibina firma, kas oficiāli nodarbotos ar kanāla rakšanu. Tas prasa veselus četrus gadus, bet 1859.gadā darbi var sākties. Kanāla rakšanā tiek nodarbināti ap 40 tūkstošiem strādnieku, kuriem visu dienu nākas strādāt svelmainā tuksneša saulē. Darbus apgrūtina ne tikai smagie darba apstākļi, augstā strādnieku mirstība vai lielās izmaksas, bet arī Anglijas impērijas centieni darbus apturēt (kanāls apdraudēja Anglijas ietekmi Indijā). Lai arī tas tiek rakts 5 gadus ilgāk nekā solīts un izmaksā divreiz dārgāk kā sākumā aprēķināts, 1869.gada 17.novembrī tas tiek oficiāli atklāts. 161km garais, 61-91m platais un 11m dziļais kanāls par 8300km saīsināja līdzšinējo jūras ceļu no Eiropas uz Dienvidāziju. Par godu šim notikumam itāļu komponists Džuzeppe Verdi sakomponē savu slaveno operu ‘’Aīda’’, kuras pirmizrāde notiek Kairas operteātrī.
Mūsdienās kanāls ik pa laikam tiek padziļināts un paredzēts, ka līdzšinējo 20m vietā kanāls varētu kļūt 22m dziļš, lai caur to spētu izbraukt pat vispiekrautākie tankkuģi. Interesants ir arī fakts, ka Suecas kanāls Ēģiptes valsts kasē ienes vairāk naudas nekā naftas ieguve.
1900.gada 8.novembrī dienas gaismu ierauga Teodora Dreizera pirmais romāns ‘’Māsa Kerija’’. Romāns, kas bez izskaistināšanas parāda tā laika Amerikas sociālos apstākļus, kur bezrūpīgu dzīvi un labklājību var sasniegt tikai egoistiski un amorāli cilvēki. Skarbi un patiesi. Grāmata tiek nodrukāta nelielā metienā- 1000 eksemplāri. Prese asi nosoda grāmatu un rakstniekam pārmet amerikāņu dzīves nomelnošanu. Un tas ietekmē arī cilvēku attieksmi pret šo grāmatu. Lielākā sabiedrības daļa šo grāmatu sāk uzskatīt par amorālu un pēc pirmo 456 eksemplāru pārdošanas izdevējs to izņem no grāmatnīcu plauktiem. Bet pats autors tik ļoti pārdzīvo neveiksmi, ka desmit gadus nepublicē nevienu romānu.
1905.gada 15.novembris Berlīnes iedzīvotājiem atnāk ar lielu un patīkamu pārsteigumu. Šajā dienā pilsētas sabiedriskais transports kļūst ērtāks un ātrāks- pa pilsētu sāk kursēt pirmie divi motorizētie omnibusi. Tajos ir 37 sēdvietas un kursē tikai dienā. Ja ir nepieciešams pārvietoties naktī, tad vēl joprojām jāizmanto vecie, labie ormaņi.
1924.gada 16.novembris ir aģenta Nr.007 dzimšanas diena. Daudz laimes, Džeimss Bond! Neticiet?- palasiet Jana Fleminga darbus.
Neitralitātei kara laikā vajadzētu nozīmēt, ka šī teritorija tiek pasargāta no bombardēšanas. Bet ne vienmēr….. 1943.gada 5.novembrī tiek pārkāpta Vatikāna neitralitāte II Pasaules kara laikā, kad Svētā Pētera bazilikas tuvumā itāļu lidmašīnas nomet 5 bumbas. Uzsprāgst četras. Cilvēki necieš. Tiek sabojāts Vatikāna dzelzceļš un ūdens apgādes sistēma, bet bazilikai tiek izsisti logi un bojātas mozaīkas. Tikai 2010.gadā atklājās, ka uzbrukums bija apzināts mēģinājums sabojāt radio staciju, jo Itālijas fašistu politiķis Roberto Farinacci uzskatīja, ka Vatikāna radio sūta kodētus ziņojumus sabiedrotajiem.
1963.gada 17.novembrī viens no pasaules lielākajiem celtniecības uzņēmumiem- vācu firma ‘’Hochtief AG’’ (Esene) saņem arheoloģijas vēsturē vēl nebijušu pasūtījumu: demontēt faraona Ramzesa II laikā celto Abu Simbel templi un pārcelt to par 65m augstākā vietā, kur to atkal samontēt no jauna. Tas nepieciešams lai paglābtu to no applūšanas pēc Asūnas dambja uzcelšanas. Glābšanas darbi sākas 1964.gadā un ilgst 4 gadus stingrā UNESCO speciālistu uzraudzībā. Projekts izmaksā 40milj $, bet tagad tūkstošiem tūristu atkal var priecāties par šo unikālo templi.
Ja kādu interesē, varu piedāvāt rakstiņu ar plašāku info par otrajā punktā pieminēto: Jūras ieskauti: kuģa Essex traģēdija