local-stats-pixel fb-conv-api

Jānis Vanags: Par tikai valsts finansētu priekšvēlēšanu reklāmas kampaņu.18

89 29

Lielu naudas resursu īpašnieku lobijs politikā nav noslēpums. Pašreizējais likums paredz, ka 2018. gadā vienas fiziskas personas ziedojumu un biedra naudas kopējais apmērs saskaņā ar likumu nedrīkst pārsniegt 21 500 €. Uz pirmo brīdi varētu šķist, ka relatīvi summa nav liela un ar 21 500 eiro nopirkt partijas uzticību šķiet maz ticami. Ir svarīgi saprast, ka šī sistēma nestrādā, jo "lielajām zivīm" sarunāt fiktīvu ziedotāju, kurš noziedos nepieciešamo viņu naudas summu no sava vārda nesagādā problēmas. Šādas shēmas vajadzētu apkarot KNAB, bet kā jau prakse rāda, mūsu drošības institūcijām grūti klājas ar sarežģītu/nozīmīgu shēmu atšķetināšanu un sekojošu novešanu līdz reāli piespriestam sodam tiesā. Ievērojot piesardzību un izmantojot šādā shēmā uzticamus un finansiāli nodrošinātus personāžus pierādīt šādu shēmu tiesā ir gandrīz neiespējami.

Politikās sacensības kultūra ir tāda, ka bez finanšu resursiem veiksmīgi konkurēt priekšvēlēšanu aģitācijā ir grūti, jo reklāma maksā naudu un vislielāko auditoriju uzrunā tas, kas var atļauties ilgāku raidlaiku TV, radio, interneta vidē u.t.t. Par savu politisko piedāvājumu informēt sabiedrību, kas ir pieradusi pie ērtas dzīves klausoties radio automašīnā, mājās skatīties TV, lasīt avīzes un sērfot interneta vietnēs ir grūti, ja nav pieejama nauda, lai finansētu iekļūšanu šajos informācijas izplatīšanas avotos. Šo dilemmu, riskēt būt nesadzirdētam, vai vienoties ar sponsoru saņemot naudu un pretī sniedzot piekrišanu noteiktu politisku lēmumu pieņemšanai par labu savam sponsoram nākas pieņemt vairumam augsti mērķējošiem politiskiem spēkiem.

Netīrās naudas ietekme uz politiķu lēmumu pieņemšanu ir zināma un tās kaitīgums kopējai iedzīvotāju labklājībai nav noslēpums, jo šāds sava veida barters sniedz labumu šaurām interesēm, nevis visai sabiedrībai kopumā. Šobrīd, principā, politiķu lēmumi var tikt nopirkti. Pie pastāvošā likuma pārmaiņas nav gaidāmas.

Es piedāvāju mainīt šo tendenci un atļaut tikai valsts finansētu priekšvēlēšanu kampaņu, kurā visiem iesaistītajiem politiskajiem spēkiem ir vienādi nosacījumi. Parakstamies šeit - https://manabalss.lv/politiskas-reklamas-aizliegsana-i…/show


Lielo sponsoru naudai godīgā politiskā sistēmā nav vietas, jo tā līdz ar savu parādīšanos atnes lēmumu ietekmēšanas riskus. Politiskiem lēmumiem jābūt pieņemtiem bez spriedzes, vai pieņemtais lēmums nedraud apgriezt partijas finanšu plūsmu. Lēmumi jāpieņem visas sabiedrības interesēs, nevis šauru uzņēmēju interesēs. To var panākt tikai pilnībā finansējot politisko sacensību no valsts kases uz vienādiem noteikumiem visiem politiskajiem spēkiem. Partiju finansēšanu var ierobežot atļaujot tām saņemt tikai biedra naudu iemaksas un tērējot tās ikdienišķām lietām - biroja uzturēšana, personāla algošana u.t.t.. Politiskā reklāma priekšvēlēšanu kampaņa par valsts naudu ir jānodrošina sabiedriskajiem medijiem. Ir nepieciešama vismaz 3 informācijas plūsmu finansēšana no valsts - televīzija, radio, priekšvēlēšanu avīze. Televīzijas debatēm ir jāsākas ne vēlāk kā 3 mēnešus pirms vēlēšanām un jānotiek katru nedēļas nogali, lai skatītājam nepaliek neatbildēti jautājumi un visas aktualitātes starp politiskajiem konkurentiem ir iztirzātas. Radio formāts var retranslēt šīs diskusijas un iespēju robežās pats rīkot savas debates. Priekšvēlēšanu avīzē jāiekļauj visu politisko spēku programmas un kandidātu saraksti, tā ir jāizsūta uz visām Latvijas mājsaimniecībām, lai katram pilsonim ir sniegta objektīva informācija tieši mājās. Privātajiem medijiem ir jānosaka ar likumu rīkojot intervijas/diskusijas aicināt visu partiju pārstāvjus, lai neveidotos aģitācija par labu kādam noteiktam politiskam spēkam atspoguļojot tikai izredzēto viedokļus. Uz doto brīdi priekšvēlēšanu kampaņa ir mārketinga speciālistu sacensība, kurš labāk pārdos savu "produktu". Vēlētājs tiek nozombēts ar reklāmas plakātiem uz autobusiem un televīzijas klipiem, kas sola gaišu nākotni, bet neatklāj saturiski, kā tas ir plānots. Mēdz gadīties tā, ka vēlētājs nav ne reizi redzējis priekšvēlēšanu plakāta personāžu runājam, bet plakāts nostrādā tik labi, ka viegli ietekmējamais cilvēks reklāmas saukļu iespaidā nobalso par kandidātu, kuru īsti nepazīst. Tā ir manipulācija ar svārstīgo vēlētāju, kas politikā nevēlas vai nav spējīgs iedziļināties. Lai šo kaitējošo reklāmas ietekmi mazinātu uzsvars ir jāliek uz diskusijām un tikšanos ar vēlētāju klātienē, nevis uz reklāmas aģentūru prasmi "iebarot" savu klientu patērētājam. Valsts nākotnes kursa izvēle ir daudz nopietnāks process par čipsu izvēli, tādēļ es uzskatu, ka šinī gadījumā reklāmas speciālistiem nav vietas. Šis lēmums ir jāpieņem vēlētājam maksimāli norobežojoties no prāta manipulācijām un ļaujot izvērtēt katru kandidātu saturiski godīgā diskusiju ciklā.

Šobrīd tiek uzskatīts, ka aicināt visus uz debatēm ir dārgi un nepraktiski, jo partijām ar zemu reitingu nav atbalsta un to viedoklis nav nozīmīgs. Es tam nepiekrītu. Jau šobrīd likums paredz, ka vēlēšanās var piedalīties politiskais spēks, kurā ir vismaz 500 biedri. 500 biedri ir rādītājs, ka partijai priekš Latvijas mēroga ir pietiekams atbalsta, lai viņai būtu tiesības piedalīties sabiedriskā medija diskusijās neraugoties uz aptaujās uzrādītajiem rezultātiem. Partija var neuzrādīt augstu popularitātes rezultātu aptaujās, jo partijas vēstījums netiek sadzirdēts dēļ neiespējamības efektīvi finansēt savu reklāmas kampaņu. Uzliekto iedomātu % slieksni, lai dotu iespēju piedalīties mediju organizētās politiskās diskusijās partijas ir spiestas meklēt sponsorus, lai gūtu iespēju tikt sadzirdētiem un iekļūtu mediju apritē. Šim absurdam ir jābeidzas. Valstij un sabiedriskajam medijam ir jāuzņemas pienākums nodrošināt visām partijām līdzvērtīgus noteikumus priekšvēlēšanu laikā. Sponsoriem un reklāmas speciālistiem nav vietas tur, kur izšķiras valsts nākotnes liktenis. Iniciatīvas saturs nav jāuztver kā akmenī cirsts, iniciatīvas mērķis ir radīt diskusiju par nepieciešamību mainīt esošo sistēmu, pret ko labāku, forma ir otršķirīga, galvenais uzdevums ir saraut politisko partiju atkarību no sponsoriem.

Lai manas piedāvātās pārmaiņas tiktu īstenotas, es, Jānis Vanags, piedalīšos Saeimas vēlēšanās pārstāvot jauno sociāldemokrātu partiju "PROGRESĪVIE" Vidzemes vēlēšanu apgabalā. Iepazīties ar "PROGRESĪVIE" programmu var mūsu mājaslapā - https://www.progresivie.lv/ . Ja arī Tev partiju finansēšanas tēma šķiet aktuāla, tad vari mani atbalstīt divos veidos, balso 6. oktobrī Saeimas vēlēšanās un paraksti iniciatīvu.

Partijas "Progresīvie" deputāta amata kandidāts Jānis Vanags
Facebook konts - Jānis Vanags. Politiskais aktīvists
Twitter konts @Janis__Vanags

https://manabalss.lv/politiskas-reklamas-aizliegsana-i…/show

89 29 18 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv

Komentāri 18

0/2000

Tātad būtībā šis raksts ir vienkārša politiskā reklāma...

6 0 atbildēt
Šo rakstus jau sen bija laiks dzēst!!!!
4 0 atbildēt

Bezjēdzīgi sapņi, man raksts likās pieņemams, līdz izlasīju,  Tu piedalīsies saeimas vēlēšanās, līdz es to savādāk novērtēju, pilnīgi savādāk, lūdzu nepūderējiet tautai smadzene! Ticu, ka Jūs savā apsēstībā ticatas, ko Jūs runājat, bet īstenībā tie ir murgi un pašapmāns, paskaties uz sevi no malas, kaut vai ar kaimiņa acīm (nedomāju politiķi). Apnikuši, bet galvenais, ka visas runas, solījumus Jūs no sirds tam ticat, bet īstenībā tās ir pašapmāns un muļķības.

P.S. Ļoti atvainojos, bet tās ir tikai manas domas, Varbūt arī citi Spoki man piekritīs.

3 0 atbildēt
Nav kur valsts naudu likt...
0 0 atbildēt
Vienkarši reklame sevi
0 0 atbildēt
Visa tā priekšvēlēšanu aģotācija man asociējās ar vistukūts likumu: "Ieknbt blakus sēdošajam, uzdir*t zemāk esošajam un raidzīties dir*ā augstāk stāvošajam"! No valsts budžeta apmaksāti reklāmu? Tad ar ko "Coca-colas" rekla atšķirās no "Sūnu ciema partijas" reklāmas? Kas coca-cola, un kas partija,- abi ir produkti patērētājam. Šodienas politika ir bizness, vienošanās, izlīgums un tirgus, zem kaut kādiem tur donu - krātijas lozungiem. Pilnīgi un viennzomīgi NĒ- nekāda valsts finansējuma partijām. Šodien dabūt darbu saeimā ir vieglāk nekā dabūt darbu kaut kādā Nītautē vai Bilskā. Katrs idiots 3 mēnešus pirms saimas vēlēšanām dibina savu "bandu" lai tiktu pie siles. Un jūs gribat lai to vel valsts finansē? Tā eikt - nahaļavu... Drīzāk ir jāmaina vēlēšanu likums, lai šādas vien-dieniņu partijas neveidotos.
0 0 atbildēt

 emotion 

0 0 atbildēt