local-stats-pixel fb-conv-api

Dzelzceļš Abrene - Ieriķi19

109 0

Sveiki! Šis raksts ir pēdējais par slēgtajiem platsliežu dzelzceļiem! Bet būs vēl raksti...... Rakstīšu par Aināžu - Smiltenes un daudz citiem posmiem. Tā kā nesen nopirku grāmatu par dzelzceļiem Latvijā, nebūs problēma ar informāciju. Ieriķi—Abrene nav tikusi būvēta kā viena vesela līnija — 1902. gadā kokmateriālu izvešanas vajadzībām no Abrenes (Pitalovas) stacijas uzbūvēja 67 kilometrus garu šaursliežu (750 mm) atzarojumu līdz Sitai (toreiz tā atradās uz Vitebskas un Vidzemes guberņu robežas). 1916. gadā Pirmā pasaules kara laikā Krievijas armija Abrenes—Sitas līniju caur Gulbeni (tajā laikā tur atradās līnijas Pļaviņas—Valka stacija) savienoja ar Ieriķiem (ir dati, ka tā uzreiz tikusi būvēta kā platsliežu līnija). Tā bija tā saucamā rokādes jeb savienojošā dzelzceļa līnija, kas būvēta militārajām vajadzībām un nosprausta samērā tālu no apdzīvotām vietām. 1921. gadā Ieriķu—Abrenes līnija tika pārnaglota uz 1524 mm platumu (pirms tam uz gadu Ieriķu—Gulbenes iecirknis tika pielāgots normālplatumam 1435 mm). 1926. gadā no Žīguriem ziemeļu virzienā sāka būvēt šaursliežu dzelzceļu, kas arī bija paredzēts koku vešanai. 1963. gadā tā garums sasniedza 62 kilometrus, bet 1967. gadā atzaru likvidēja, aizstājot ar autoceļiem. Ieriķu—Abrenes līnijai bija arī citi atzarojumi, pazīstamākais no kuriem bija 1934. gadā uzbūvētā Pakalniešu—Kūdupes līnija. 1934. gadā atklāja arī šaursliežu dzelzceļa līniju, kas savienoja Situ ar Rēzekni.

1924. gadā pa uzlaboto, normālai ekspluatācijai pielāgoto, bijušo militāro līniju sāka kursēt starptautiskie vilcieni Rīga—Ļeņingrada. Arī padomju laikā pa to kursēja vilcieni Rīga—Pitalova (pa diviem maršrutiem — caur Ieriķiem un Gulbeni vai caur Pļaviņām un Gulbeni).
Iecirknī Ieriķi—Gulbene kustība slēgta 1999. gadā, bet iecirknī Gulbene—valsts robeža — 2001. gadā. Pēdējais vilciens līnijā aizgājis 2001. gada 29. augustā ar kokmateriālu kravu maršrutā Žīguri—Gulbene. Gulbenes mezgla stacija mūsdienās kalpo kā saskares stacija platsliežu līnijai Pļaviņas Gulbene un šaursliežu līnijai Gulbene Alūksne.

No 1993. gada līdz līnijas pilnīgai slēgšanai pasažieru vilcieni kursēja līdz Vecumiem.

Slēgšanas iemeslu nezinu, bet šī vilciena slēgšana droši vien bija zaudējum vitējiem, kas dzīvoja pie stacijā. Dzlezceļi ir kā asinsvadi, tie uztur dzīvību ciemos un pilsētās, kur atrodas stacijas.

table.MsoNormalTable {mso-style-name:\\"Table Normal\\"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:\\"\\"; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:\\"Calibri\\",\\"sans-serif\\"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:\\"Times New Roman\\"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

109 0 19 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv

Komentāri 19

0/2000

Taisi vēl, man vilcieni un sliedes ļoti interesē!

7 0 atbildēt

Nevis Abrenes vilcienu stāvieta, bet gan Ieriķu rezervju parks

3 0 atbildēt

Par Ventspils - Kolka sen slēgto šaursliežu dzelzceļu plzz. Baigi interesē. 

2 1 atbildēt

Vilcieniem ir jāiet tāda kā tehniskā apskate vai brauc kamēr iet?

0 0 atbildēt

ja mani atmina nevil tad abrene vel joprojam strada tas dzelscels

0 0 atbildēt

I like trains ;DD

 

Ja nemaldos, uz Rīgas - Pleskavas šosejas ir viena šīs līnijas pārbrauktuve

0 0 atbildēt

Līnijā Ieriķi - Abrene nekad nav bijusi stacija, kuras nosaukums ir Kuma (7.att.).

0 0 atbildēt

P.S. 7.att. - spriežot pēc attēlā redzamajām celtnēm un laternām - tā ir Balvu stacija.

0 0 atbildēt

nekad nesapratīšu tos slimos kas kaifo par vilcieniem :D

0 4 atbildēt