Sveiciens, spocēniem. Ir brīvdienas un laiku pa laikam gribās par ko padomāt. Bieži šķendējamies par sabiedrisko transportu un šī ir tā reize, kad to darīšu arī es, tiesa ne tikai ķengājoties un stāstot kā nepatīk tas un tas, bet pasakot arī šo to pozitīvu. Pārdomu iemeslu neslēpšu – jau daudzkārt, ir bijušas iekšejas pārdomas par šo tematu un bijusi ideja ielikt rakstu bet pietrūka katalizatora, lai saņemtos. Šodiena un PV “precīzie grafiki” izrādījās šis katalizators.
Pārdomas par Sabiedrisko transportu Latvijā10
Iesākumam par tēmu kuru saprotu vismazāk un tas ir sabiedriskais transports laukos. Nevienam nav noslepums, ka daudz kur laukos sabiedriskais transports ir retums, taču tajā pat laikā vienīga iespēja nokļūt uz novada/rajona centru, aizgādāt bērnus uz skolu utt. Par komfortu grūti runāt ja pats neesi braucis. Vilcieni laukos iet kā nu kurā maršrutā, bet lielākoties maz, jo tie īstie lauki sanāk nostāk no galvenajiem maršrutiem un parasti atkal sanāk, ka jātiek uz kādu novada centru vai vismaz lielāku pagastu, kur ir tā stacija. Autobusi iet reti un tas ir vissliktakais – ja tev dienā ir 1 autobuss un tu viņu nokavē ir dimbā. Tiesa, skatoties no firmu viedokļa tas ir loģiski, jo kāda jēga taisīt 10 reisus priekš 10 cilvēkiem? Ja tiks veidoti nerentabli maršruti, tad agri vai vēlu tos tapat aizvērs un nebrauks neviens. Manuprāt, būtu jādara ta, ka reisu skaitu būtu jāpalielina bet ne stipri. Tā, lai ja tu to 1 reisu nokavē tev nav jāiet mājās ar domu, ka cerams rītā paveiksies.
Rīgas Satiksme – šis ir tas sabiedriskais transports, kurš kaitina visvairāk, taču arī par to var pateikt daudz ko labu. Kamēr biju students tikai un vienīgi priecajos, ka biļetes maksāja kā bērnībā. Šobrīd to 1,15 eiro ir mazliet žēl maksāt, jo parasti sanāk nobraukt pāris kilometrus un šķiet neadekvāti samaksāt līdzīgu summu, kā izmaksā tikt no savas dzīvesvietas līdz Rīgai ar vilcienu, ks ir 40km liels attālums. Daļā pūšās par to, ka par brīvu brauc pensionāri bet man tas pārāk netraucē – jā ir pilnāki transporti un jā ir daži ne sevišķi laipni indivīdi. Pēc pieredzes varu pateikt, ka ne reizi vien braucot gan ar “slaveno” 15. trolejbusu man ir brukts virsū, lai palaižu apsēsties, kad puse citu vietu brīvas, gan līdzīgi gadījumi ar sab. transportu bez šādas slavas. Bet ja tā padomājam – vai pensionārs, kas visu mūžu strādājis un tizli sakot maksājis par biļetēm, cerams arī tos pašus nodokļus nav pelnījis pabraukāt par brīvu? Par skoleniem priecajamies,ka viņiem tiek par brīvu, vecākiem slogs nost no kabatas, par studentu atlaidēm priecājās studenti un viņu vecāki, bet par pensionāriem pukstam. Bet ja tā padomā – tajā pat laikā mēs stāstam par mazām pensijām, par to cik pensionāriem grūti – nu vismaz šāds atvieglojums, turklāt līdzīgi atvieglojumi ir daudz kur, ne tikai RS. Var pat pateikt ta, ka liela daļa darbsspējīgo var atviegloti nopūsties, jo viņiem nav “jāizmaksā” saviem vecākiem sabiedriskais. Ja, kāds teiks, ka maksājošajiem tikai tāpēc ir šīs dārgās biļetes –šaubos. Un tie, kas teiks, ka dēļ šīm pensionāru biļetēm ir pilns ar bomžiem – bomži braukātu arī tad ja par biļeti prasītu 10 eiro, jo ko samaksāt viņiem nebūtu un vari sarakstīt kaut 1000 soda kvītis, nekas nemainīsies. Runājot par RS komfortu un tiem pašiem bomžiem – šis ir tas lauciņš, kur gribētos “pačīkstēt.” Kad trapās šie neveiksmīgie braucieni, tad degunu jātur ciet. Man gan gribētos teikt, ka nozīme ir maršrutam, jo braucot uz Imantu ( jo īpaši pēc maršrutu izmaiņas) reti gadījusies šada problēma, braucot uz dažādiem lielajiem iepirkšanās veikaliem – tikpat kā nav gadījies. Toties, kad mācījos LU un gribēju no SZF ar 15. aizbraukt līdz centram – tīrs un nepiebāzts transports bija svētki. Otra komforta problēma ir tas, ka karstā laikā nav ko elpot. Kondicionieris tiek ieslēgts, taču tajā pat laikā vaļā visi logi un jēga nekāda. Transports bieži ir pilns, kas ātri patērē gaisu. Ziemā gan nesūdzētos, jo ir silti, nav jātrīc. Maršruti ir vairāk vai mazāk pārdomāti. Daudzi trakoja par to pašu 4. un 6. pārveidni par 1. (runa par tramvajiem uz Juglu un Imantu), ka nebūs vietas, ka būs pārpildīts, bet jāsak ļoti izdevīgs maršruts. Cik ir braukts ne reizi nav bijis pilns un teorētiski var aizbraukt no Juglas uz Imantu vai otrādi ar vienu biļeti – tad tas 1,15 eiro nešķiet tik dārgi. Agrāk būtu nepieciešami vismaz 2 transporti un tad tas būtu sālītāk. Jāsaka gan, ka šajā maršrutā nepatīk tas, ka 90% braucienu ir ar zemās grīdas tramvaju, kurš neskatoties uz to, ka ir jauna un moderna ierīce man nepatīk. Lai arī krēsli itkā līdzīgi vai pat tādi paši kā vecajos aparātos – viss liekās neērts, šaurs utt. Iesāku par maršrutiem un nepabeidzu. Rīgas Sabiedriskā transporta lielākā problema ir mūžīga transporta kavēšana. Ja tas ir transports kā tas pats 15. kurš atsevišķā laikā ir ik pēc 3-4 minūtēm tad nav traki, bet ja ir tā, ka tavs transports brauc reizi vai divas stundā un tad pamanās kavēt 10-15 minūtes tad nav forši. Vēl tagad atceros, kā sanāca neforši teātrim nokavēt 1. cēlienu, jo autobuss, kuram jāpienāk ik pēc 10 minūtēm pieturā beidzot piebrauca pēc gandrīz pusstundas, tātad teorētiski izlaižot 2 reisus.
Pasažieru vilciens. Un tagad transports dēļ, kura saņēmos tikt līdz šim rakstam. Jāsaka, ka daudzi šo transportu noliek. Man personīgi PV patīk vairāk par gan starppilsētu autobus, gan pilsētu autobusiem, taču ir lietas, kuras tracina. Man, piemēram, patīk tas, ka pasažieru vilciens ir lētāks, pat krietni lētāks. Tā kā lietoju mēnešbiļeti tikt līdz Rīgai man izmaksā +- 1 eiro, tātad lētāk, kā pabraukāt ar RS, toties ar ievērojami lielāku attalumu. Pēc zonu atjaunošanas ( liela daļa to uzskatīja par baigo jaunumu, taču realitātē šāds princips ir jau bijis Padomju laikā) tālie braucieni kļuvuši vēl izdevīgāki (piemēram, Rīga – Ogre bija 1,85eiro, tagad 1,40), mazliet neizdevīgāk ir tuvie braucieni, jo lai tiktu no Ogres uz to pašu Jaunogri, kas ir 2-3 kilometri, jāsamaksā 80 vai 90 centi, taču ja tā padomā ar RS par to pašu gabalu maksātu vēl vairāk. Komforts vilcienos ir līdzīgs kā citur ar vienu BET. Ziemā, agrie vilcieni mēdz neiesilt (uz darbu braucu 6. un tad reizēm jūtos kā ledusskapī) toties pēc tam ir gatavā pirts. Vasarās ir tā pati problēma, kas autobusiem – karsti, jo īpaši vakarpusē, kad vilcieni ir pilni. Vilcieni, protams, ka kursē salīdzinoši reti, taču ir pietiekami pieejami. Un, lai arī daudzi mīl teikt, ka vilcieni kavē tas ir pārspīlēti. Laikā no pagājuša gada augusta līdz šī gada februārim, braucot 5x nedēļā, no rīta vilciens nokavēja 1 vai 2 reizes. Vakarā bija biežāk , bet bija loģiski pastākļi – priekšējā transporta problēmas, kādam kļuvis slikti un jāgaida ātrie utt. Sākoties aukstajam laikam gan kavejumi bija regulāri, tāpat arī mistiskas stāšanās brauciena laikā, taču tāpat ar RS, kur atbraukšana laikā daudziem šķiet brīnums nevar salīdzināt – PV uzvar vienos vārtos. PV lielākais mīnuss ir slikta un laikam jau atpalikusi komunikācija. Ja kādreiz kaut kas salūst vai ir citas problēmas informāciju iegūt ir ļoti grūti. Labi palicis atmiņa gadījums no rudens, kad dodoties mājup, vispirms padsmit minūtes nācās stāvēt Šķirotavas stacijā, tad čunčināt līdz Gaismai un Ogrē atkal stāvēt. Viss ko konduktori pasaka ir tas, ko pēc ilga laika nodod šoferi – ir sarkanais signāls, kad brauksim nezinām. 21. gadsimtā gribētos domāt, ka cnetrālei būtu jāspej nodot laicīgu un precīzu informāciju, un tapat arī laicīgi nodot ziņu pasažieriem, kaut vai, lai nerastos tamlīdzīgi ekscesi, kā nesen bija Cēsīs, kad naktī nojūk vilciens nekurienes vidū un netiek ziņots nekas par to, ka itkā būšot iespēja ar PV transportu tikt līdz galapunktiem. Arī šodien līdzīgi. Gaidot vilcienu, lai brauktu mājās, redzu, ka kavē. Vilciens parasti piebrauc 15.35 un izbrauc 15. 44. Paziņojums par to, ka vilciens kavēs izskan 15.45 – tad, kad ir skaidrs, ka vilciens kavēs jo viņa nav. Vai tiešām, kad ārā ir +31 grāds nevar paziņot laicīgi, par to, ka transports kavēsies? Jo īpaši, ja kā izrādās iemesli ir zināmi – Priedaines stacijā uz vadiem novēlies koks. Interesanti, ka PV. lv mājaslapā ziņojumi par to sāka parādīties ar vilcieniem, kuri iziet 15.46 un 16. 13. Pēc tam parādoties ziņai par to, ka kavēs mans vilciens (Rīga – Lielvārde 15.44) un pat to, ka no Tukuma 13..40 startējušais vilciens stāv Priedainē. Šim vilcienam galā bija jābūt pirms 15. 00, tātad krietni pirms laika, kad sākās visi paziņojumi par kavēšanu. Rodās jautājums – kāpēc uz vietas centrālajā stacijā un tajā pašā PV.lv mājas lapā paziņojumi sākās tikai ap 15. 40, ja problema sākās ievērojami ātrāk – šeit ir tas, kas man nepatīk – ļoti slikta komunikācija ar pasažieriem un nepilnīga informācija. Esmu pārliecināts, ka ja tiktu laicīgi paziņots liela daļa pasažieru nestāvētu uz perona 40 minūtes, lai sagaidītu vilcienu. +- 15.55 paziņoja, ka vilciens uz Lielvārdi būs 16. 04. neviena paziņojuma par to, kad izbrauks utt. Vilciens izbrauca 16. 25 – laikā, kad parasti ir nākamais normālais “reiss”. Manuprāt, absurdi, ņemot vērā, ka tad sanāk, ka vienam reisam bija jāspēj uzņemt 2 reisu pasažieri, jo īpaši ja šie abi ir no tiem reisiem, kad parasti vilcieni ir diezgan pilni. Kāpēc 16. 04. nevareja izbraukt “lilevārdietis” un 16. 25 standarta? Tas, manuprat ir PV.lv galvenais mīnuss – grūti iegūstama informācija un slikta komunikācija ar pasažieriem, kas var radīt pietiekami lielas neērtības. Bez šī teiktu, ka dēļ izdevīgākas cenas un līdzīga komforta PV ir labākais pieejamais sabiedriskais transports Latvijā. Tagad sanāk dalītas domas.
Paldies tiem, kuri izlasīja.
Ekrānšāviņi, lai apliecinātu dīvainu secības izveli publicēt jaunumus par kustības traucējumiem PV.lv mājaslapā.