Dažreiz vispēcīgākās fotogrāfijas ir tās, kas ir tapušas īsi pirms traģēdijas. Tās liek aizdomāties par to, cik dzīve ir trausla un par to, ka mums jāizdzīvo tā visā savā pilnībā, jo nekad nevar zināt, kurā mirklī tā aprausies. Šajā rakstā esmu piemeklējis fotogrāfijas, kas uzņemtas īsi pirms traģiskiem notikumiem Latvijā (viena no fotogrāfijām būs uzņemta Igaunijā, tomēr tā saistīsies ar Latviju).
Mirklis pirms traģēdijas (Latvian edition)14
1997.gada 28.jūnijs. Skaista vasaras diena svētku atmosfērā Talsos, kas acumirklī pārvērtās par ļaunāko murgu. 22 cilvēki, lielākoties bērni, neko ļaunu nenojauzdami iekāpa autopacēlāja grozā, lai apmēram 30 metru augstumā apskatītu pilsētas panorāmu. Pēkšņi un bez brīdinājuma grozs nolūza un visi tajā esošie no liela augstuma nokrita uz asfalta. Bojā gāja 9 bērni vecumā no pieciem līdz 16 gadiem. Pārējie guva smagas traumas. Grozā atradās arī Intara Busuļa brālis Lauris, kuram pēc tam nācās iziet smagu un ilgstošu ārstēšanās kursu, lai atlabtu. Prieks tagad redzēt viņu startējam X Faktorā. Šī aculiecinieka uzņemta fotogrāfija parāda pēdējos mirkļus pirms pārpildītā groza strēle neizturēja slodzi un nolūza. Varam redzēt, cik tiešām pārpildīts tas bija. Šī joprojām ir viena no lielākajām un baisākajām traģēdijām Latvijas vēsturē.
1950.gada 13.augusts. Nāves diena 147 cilvēkiem. Šajā dramatiskajā fotogrāfijā iemūžināts kā pārpildītais tvaikonis "Majakovskij" Daugavas labajā krastā, metrus divdesmit no tagadēja Akmens tilta pēkšni sāk grimt. Dažas minūtes pēc fotogrāfijas tapšanas tvaikonis jau gulēja Daugavas gultnē. Ar matrožu, karavīru un avārijas un glābšanas dienesta darbinieku palīdzību no noslīkšanas izdevās izglābt 241 pasažieri, tomēr 147 cilvēkus glābt neizdevās. Bojā gājušo vidū bija 48 bērni. Šo traģēdiju devē par "Daugavas titāniku.
Mārtiņs Freimanis seriāla "Ugunsgrēks" filmēšanas laukumā 2011.gada 10.janvārī. Šī ir pēdējā zināmā Mārtiņa fotogrāfija. 17 dienas pēc šīs fotogrāfijas tapšanas viņš aizgāja aizsaulē. Fotogrāfijā nevar nepamanīt, ka Mārtiņš nav pie labākās veselības. Pēdējās kopīgās darbdienas seriāla kolēģi atminas nelabprāt. „Mārtiņš uz filmēšanos nāca ar augstu temperatūru, stipri klepoja. Joprojām jūtamies ļoti nelāgi, ka nodarbinājām slimu cilvēku, taču mūsu mudinājumam doties uz slimnīcu viņš nepakam nepaklausīja...” skumīgi atceras seriāla producente Baiba Saleniece.
2006.gada 15. maijs. Fotogrāfijā redzam kā Nacionālo bruņoto spēku karavīri izpletņlēkšanas nodarbības laikā spēcīgu vēja brāzmu rezultātā tiek iepūsti Daugavā. Vienam no viņiem izdevās piezemēties Daugavas krastā, bet trīs piezemējās ūdenī. Nekavejoties tika uzsākti glābšanas darbi, bet divu karavīru - seržanta Mārtiņa Arāja un seržanta Normunda Stradiņa - dzīvības glābt neizdevās.
Šķietami parasta fotogrāfija, ja nezin tās stāstu. 2012.gada 23.jūnijā kāds aculiecinieks no krasta netālu no Kolkas raga nofotografēja divus kajakus, kurā katrā atradās pa diviem atpūtniekiem. Īsi pēc fotogrāfijas tapšanas abi kajaki nemierīgajā ūdenī apgāzās un tika nesti arvien dziļāk jūrā. Divus laivotājus izdevās izglābt. Pēc vairākkārtīgas meklēšanas un glābšanas rajona pārmeklēšanas, sadarbojoties Latvijas un Igaunijas glābšanas dienestu helikopteriem, tika atrasti arī pārējie divi cilvēki, taču bez dzīvības pazīmēm.
2017.gada 8.oktobris. Aculiecinieks fotogrāfijā iemūžinājis sekundes pirms tragēdijas rallija "Liepāja" laikā Gramzdas pagastā, kad civilā helikoptera avārijā nositās viens cilvēks, bet vēl trīs guva smagas traumas. Sekundes pēc fotogrāfijas uzņemšanas helikopters nokrita uzartā laukā tūdaļ pēc pacelšanās, iemesls tam varētu būt augstsprieguma vadu aizskaršana. Negadījumā bojā gāja Polijas pilsonis, Kelces autodroma ilggadējais vadītājs Pavels Jagņatkovskis.
Bēdīgi slavenais Zolitūdes "Maxima" lielveikals 2013.gada aprīlī. Septiņus mēnešus vēlāk, tā paša gada 21.novembrī iebruka šī veikala griesti, aprokot zem drupām vairākus desmitus pircēju un veikala darbinieku. Mazāk kā divas stundas pēc pirmā iebrukuma, kad jau noritēja glābšanas darbi, notika otrais iebrukums, kas radīja jaunus upurus. Divos iebrukumos tajā šausminošajā dienā, kuru aizmirst joprojām grūti, gāja bojā 54 cilvēki, tostarp 3 glābēji, un 55 guva ievainojumus. Tā ir un uz mūžīgiem laikiem būs viena no lielākajām tragēdijām atjaunotās Latvijas vēsturē. Vainīgos šajā katastrofā mēs joprojām nezinām...
Pasažieru prāmis "Estonia" Tallinas ostā īsi pirms sava liktenīgā brauciena uz Stokholmu 1994.gada 28.septembrī. Zimīgi, ka šajā fotogrāfijā redzam "Estonia" ar atvērtu paceļamo priekšgalu - vizoru, ko vēlāk vainos briesmīgajā tragēdijā, kas prasīja 852 dzīvības, 23 no tiem bija Latvijas iedzīvotāji.
Pēdējā fotogrāfija, kurā dzīvs redzams piecus gadus vecais Ivans Berladins, kurš no savām mājām Liepājā, Pāvilostas ielā izgāja 2017.gada 1.jūlijā. Viņa māte, neizskaidrojamu iemeslu dēļ, par viņa pazušanu ziņoja tikai veselu diennakti vēlāk. Nekavējoties tika sākti plaši mazā zēna meklēšanas darbi visā Liepājā, kuros tika iesaistīti ne tikai operatīvie dienesti, bet arī simtiem brīvprātīgo. Liepāja tika izmeklēta krustu šķērsām, tika pārbaudīti spēļu laukumi, kāpņu telpas un pagrabi, pat ūdenskrātuves, tomēr mazais Ivans nekur nebija atrodams. Kā pēc tam izrādījās, meklēšana Liepājā bija laika izšķiešana, jo policijas rīcībā nonāca autobusa maršruta Liepāja-Dubeņi videonovērošanas kameras ieraksts, kurā bija redzams zēns viens pats autobusā pieturā. Visi meklēšanas darbi uzreiz tika pārcelti uz Dubeņiem un tuvākās apkārtnes mežiem. Meklēšana ilga 10 dienas, un tad 11.jūlijā zēns tika atrasts miris Dubeņu meža masīva brikšņos.
Pēdējās sekundes 20 gadus vecā Martina Korjusa dzīvē. Viņš 2012.gada 7.jūnijā neviena nepamanīts uzrapās Vanšu tilta smailē un no tās nolēca. Visi mēģinājumi atrunāt Martinu no lēciena bija neveiksmīgi. Kāpēc nesen no Anglijas atbraukušais jaunietis izšķīrās par šādu soli nav zināms.