Par un ap Nike nokļūšanu līdz superzīmola statusam daudzu gadu gaitā
Nike evolūcija8
Sākotnēji zināms kā BRS, Nike tika izveidots 1965. gada janvārī, Oregonas Universitātē. Galvenie šīs idejas īpašnieki bija atlēts Fils Naits un viņa treneris Bils Bouermans. Uzņēmums sākumā sadarbojās ar japāņu apavu izplatītāju, taču pēc tam to popularitāte palielinājās un Nike 1966. gadā atvēra savu pirmo mazumtirdzniecības veikalu Santa Monikā, Kalifornijā.
Nike pārspēj Adidas
Cenšoties radīt preces priekš dažnedažādiem sporta veidiem, Nike pārspēja Adidas 70. gados un kļuva par brendu bez tieša konkurenta. Iemesls pavisam vienkāršs - nebija neviens brends, kurš spētu sacensties ar Nike sporta un ne sporta orientētiem apģērbiem un apaviem.
1971: Nike dizains tiek atklāts
Pirmā kurpe, uz kuras bija redzams slavenais Nike logo bija futbola apavs, kurš tika atklāts 1971. gada vasarā. Pēc tam, kad BRS jeb Nike sadarbība ar Onitsuka Tiger beidzās, kompānija uzsāka savu apavu līniju ar jaunu dizaina elementu Nike, kas atvasināts no saukļa grieķu uzvaras dieviete.
1978: BRS oficiāli nomaina nosaukumu uz Nike
Pirmais profesionālais atlēts, kurš parakstīja līgumu ar Nike, bija tenisists Ilie Nastase. Profesionālu atlētu sponsorēšana kļuva par kompānijas galveno ieroci. Tas palīdzēja arī citiem konkurentiem tiekties pēc labāka zīmola tēlu, kas bija labvēlīgi Nike.
1980: Nike paplašina produktu līniju
Līdz 80. gadiem, Nike šokēja savus konkurentus, sasniedzot 50 procentu tirgus daļu ASV sporta apavu tirgū. Organizācijas pieaugums lielākoties bija pateicoties kompānijas saukļiem nevis televīzijas reklāmām.
1982: Nike pārraida pirmo nacionālu reklāmu
Kompānijas pirmā nacionālā televīzijas reklāma tika pārraidīta 1982. gada oktobrī, Ņujorkas maratona pārraidīšanas laikā. Reklāmu izveidotājs ir reklāmu aģentūra Wieden+Kennedy.
1984: Nike sveica His Airness jeb Maiklu Džordanu
Nike zīmols piesaistīja daudz atlētu, piemēram Kārlu Luisu, Džekiju Džoineru – Kersiju un Sebastianu Kou, taču parakstot līgumu ar Maiklu Džordanu bija tas, kas pacēla kompāniju vēl augstāk. Tajā laikā NBA komisārs Deivids Stērns neatļāva Džordanam valkāt Nike ražotos basketbola apavus, jo uzskatīja, ka tie neatbilst NBA dress code un nesaskanēja ar Čikāgas Bulls komandas uniformu. Džordans to vienalga turpināja darīt, kas noveda pie 5000 dolāru soda par katru spēli. Lai Džordans turpinātu Nike apavus lietot, kompānijai nācās maksāt soda naudu viņa vietā.
1987: Apple iesūdz Nike par 15 miljoniem dolāru
Sakarā ar Beatles dziesmu Revolution izmantošanu savā reklāmā, Nike bija spiesti maksāt 250 000 dolāru Capitol Records, kam piederēja visas tiesības uz grupas ierakstiem. Pēc Associated Press raksta, arī Apple ir mēģinājuši iesūdzēt visas iesaistītās puses par 15 miljoniem dolāru, par to, ka dziesma tikusi izmantota bez viņu piekrišanas, tomēr apsūdzība tūdaļ tika noraidīta.
1988: Just Do It ir dzimis
Nike un Wieden+Kennedy kopīgi izdevās izveidot veiksmīgas televīzijas reklāmas, tomēr neviena nebija veiksmīgāka par saukli Just Do It. Šī frāze tika izmantota 1988. gada kampaņai. Dens Vīdens (reklāmu aģentūras Wieden+Kennedy līdzīpašnieks) atzīst, ka palīdzēt radīt šo saukli viņam ir palīdzējuši Gerija Gilmora pēdējie vārdi.
1990: Kompānija tiek apvainota bērnu izmantošanā
Nike saskārās ar kritismu par bērnu izmantošanu Kambodžā un Pakistānā. Tur atradās 2 manufaktūras, kurās ražoja futbola bumbas. Turpinot ražot, protestos parādījās termins swooshtika, kas bija nevēlams kompānijai, liekot tai mainīt savas ražošanas metodes un pat sākt veidot apavu pārstrādāšanas procesus.