Pievieno rakstu! Seko Draugiem Seko Facebook Seko Twitter
 
7
24
Pēdējo gadu laikā visai skaļi izskanējis LELB vārds dažādos lielākos un mazākos skandālos. Visi šie skandāli, kritiski domājošam ticīgajam (jā, tādu ir daudz), ar vien vairāk „sēj” pārliecību, ka LELB kļūst konservatīvs un autoritārs veidojums ar arhibīskapu Vanagu priekšgalā. Pašreiz vairs nav aktuāla mācītāja Rubeņa aiziešana, bet gan LELB varas nostiprināšana, ar grozījumiem LELB likuma preambulā un pantos. Taču vai Vanaga un viņas rokas puišu aktīvā darbība nenovedīs pie tā, ka no baznīcas novērsīsies daudzi ticīgie, un viss neaizies pa skuju taku?!

Tas viss varbūt lielai sabiedrības daļai ir mazsvarīgi, bet vai tik mazas nācijas galvenajai konfesijai vajadzētu nostiprināt dogmatismu. Katoļi reāli iepaliek. Zbigņeva komanda Latvijā pretēji Vanaga vadītajam kantorim ir kļuvusi daudz atvērtāka, protams, te nav runa par viendzimuma attiecību reģistrēšanu utt. Vairāki avoti norāda, ka viss straujos tempos mainījās līdz ar 2000.gadu sākumā parakstīto sadarbību starp LELB un Misūri baznīcu (arī luterāņi). Pēc kuras LELBā nostiprinājās dogmatisma tendences.

Diskusija baznīcas iekšienē tika pakāpeniski iznīcināta, jo Vanags ņēma piemēru no Misūri baznīcas. Tur konservatīvisms, izpaužoties attieksmē pret svētajiem un konfesionālajiem rakstiem, kas tiek tulkoti ļoti burtiski. Tāpat Misūri sinodei ir noraidoša attieksme pret citām konfesijām, kā arī ļoti konservatīvs skatījums uz daudzām morāles un ētikas problēmām, kas saistās, piemēram, ar laulībām, rasi, seksuālo orientāciju, dzimumu līdztiesību un citiem līdzīgiem jautājumiem, pret kuriem aizspriedumi pasaulē pamazām tiek pārvarēti.

Par ko tad ir jaunākais „cepiens”

Saeima š.g. 14.aprīlī nolēma sākt darbu pie grozījumiem LELB likumā par spīti Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas ārpus Latvijas (LELBĀL) paustajām bažām, ka šis likumprojekts ierobežos baznīcas draudžu pašnoteikšanās tiesības. Vēsturisku apstākļu dēļ ir jāsaprot viens būtisks FAKTS, ka Latvijas luteriskajā baznīcā ir kā “divi vienā” – LELB un LELBĀL.

Otram pasaules karam beidzoties, toreizējais LELB arhibīskaps Teodors Grīnbergs devās trimdā uz Vāciju ar visu savu pilnvaru simbolu – zizli. Arī trimdas gaitās latviešu luterāņi turpināja uzturēt latvietības un Latvijas neatkarības ideju, daudzi aktīvi atbalstīja Atmodas kustību, piedalījās dažādos starptautiskos forumos, pārstāvot latviešu luterāņus.

Tikmēr padomju Latvijā turpināja pastāvēt vietējā LELB. Abas puses it kā bija apņēmušās virzīties uz vienu baznīcu, bet šis ceļš nebija gluds. Pastāv gan teoloģiskas atšķirības (ārzemju baznīca rietumos kļuvusi liberālāka, piemēram, jautājumos par sieviešu ordinēšanu), gan laicīgas domstarpības par baznīcas īpašumiem.

Diemžēl jāatzīst, ka, pateicoties Vanagam, 28 gadu laikā nav izdevies apvienot šīs struktūras. Tas mani, kā kristīgu cilvēku aizvaino.

Proti – minētais likumprojekts cita starpā paredz papildināt LELB likumu ar preambulu, kurā noteiks, ka LELB ir vienīgā tiesību pārmatotāja tai baznīcai, kas darbojas Latvijā līdz 1940.gadam. Savukārt LELBĀL likumprojektā vispār netiek pieminēta. Arī nekādas konsultācijas ar trimdas luterāņiem neesot notikušas.

Pašlaik spēkā esošo LELB likumu plānots papildināt ar preambulu, kurā būtu noteikts gan iepriekš minētais, gan tas, ka LELB izveidojusies luteriskās reformācijas kustības ietvaros 16.gadsimtā, darbību sākusi pirms Latvijas dibināšanas un nepārtraukti darbojusies Latvijā arī okupāciju laikā.

Normatīvajā aktā plānots arī noteikt, ka baznīca ir atbrīvota no valsts nodevas par īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, ja notiek īpašumu tiesību pāreja starp LELB un baznīcai piederīgu draudzi vai citu baznīcai piederīgu institūciju.

Tāpat likumā paredzēts noteikt, ka gadījumā, ja draudzes sapulcē tiek pieņemts lēmums, ka draudze pārstāj darboties kā LELB piederīga draudze, tad ir uzskatāms, ka draudzes locekļi ir individuāli izstājušies no baznīcai piederīgas draudzes un tā tiek likvidēta.

Bonusā ir sākts darbs pie vienošanās projekta izstrādāšanas par Vācu evaņģēliski luteriskās baznīcas Latvijā pievienošanos LELB, veidojot nodaļu baznīcas sastāvā. Taču LELB likums pašreizējā redakcijā šādu iespēju neparedz, un tāpēc esot nepieciešams radīt priekšnosacījumus baznīcas vienotības atjaunošanai.

Realitātē īpašumi, kas pieder LELBĀL mūsu zemē, pēc visa spriežot, pāries LELB rīcībā. Tiesa, nepateicīgais Vanags un viņa izaudzinātā, jauno mācītāju grupa, laikam ir piemirsuši, cik lielu ieguldījumu bija veikusi LELBĀL latviskuma saglabāšanā un to turpina veikt arī šobrīd.

Atsauksim atmiņā skaļākos skandālus Vanaga vadītājā baznīcā pēdējo divu gadu laikā

2016.gada augusts – LELB Sinode pieņem lēmumu neordinēt mācītāju amatā sievietes. Arhibīskapa Vanaga sacītais – „Sieviešu ordinācijas atzīšana ir pirmais solis uz geju laulību svētīšanu. Tāpēc Latvijas luterāņu baznīca ir strikti nolēmusi nepieļaut sieviešu kļūšanu par garīdzniecēm”.

Īpašumtiesību cīņa pret Liepājas Krusta draudzi (līdzīga tiesvedība arī ar Aizputes autonomo evaņģēliski luterisko draudzi u.c.);

Tiek izdarīts spiediens uz mācītāju Rubeni, kurš apzinoties situācijas bezizeju aiziet prom no baznīcas;

Tagad likuma grozījumi, lai „it kā visu sakārtotu” vienlaikus raisot haosu un neizprati ticīgo vidū;

u.c.

Viss izskatās pēc tā, ka LELB nemainīs savu pozīciju un saglabās dogmatisma perēkļa statusu. Taču viņi nesaprot vienu svarīgu lietu, līdz ar cilvēku aiziešanu prom no baznīcas ar vien vairāk samazināsies naudas plūsma. Vanags ar savu komandu neprot pārvaldīt īpašumus, kas tai pieder. Drīz arī tie tiks iztirgoti, lai segtu baznīcas parādsaistības, pie kurām novedusi arhibīskapa Vanaga neracionālā saimniekošana kopš 1993.gada. Latvija un tās iedzīvotāji daudz vairāk iegūtu, ja LELB un LELBĀL tiktu apvienotas.

Vēl derētu atgādināt arī dažus citus senākus gadījumus!

No luterāņu baznīcas ar dažādiem ieganstiem ir izdzīti daudzi mācītāji – Agris Iesalnieks par harizmātismu, Valters Korālis par draudzes īpašumu izsaimniekošanu un amorālu dzīvesveidu, Māris Sants par homoseksuālismu, Juris Cālītis par brīvdomību, Ilārs Plūme par konservatīvismu. Tie ir tikai dažu degradēto mācītāju vārdi.

Vairāk žulti neizliešu, bet teikšu vienu: „Tik mazā valstī reliģiskajām lietām būtu jābūt sakārtotām un šādiem kašķiem nevajadzētu būt. Brīžiem manī kāda balss saka, ka Vanags, iespējams, ir bijis saistīts ar čeku, taču par viņu dati visticamāk glabājas kaut kur Maskavas apkaimē. Balsij varētu būt taisnība, jo patiesībā Jāņa biogrāfija ir american dream vērta, un neapstrīdams ir fakts, ka čeka PSRS laikos kontrolēja visas konfesijas”.

Īsa autobiogrāfija:

dzimis 1958.gadā Liepājā;

mācījās Liepājas 5.vidusskolā;

no 1976. līdz 1982.gadam LU Ķīmijas fakultātē;

Ķīmijas skolotājs 31.vidusskolā;

No 1984. līdz 1989.gadam LELB Teoloģijas seminārs;

1985. gada 1.decembrī ordinēts luterāņu mācītāja amatā;

Viens no 1987. gadā izveidotās kustības "Atdzimšana un atjaunošanās" dibinātājiem;

1989. gadā bijis iekļauts izolējamo inteliģences pārstāvju sarakstā (varbūt apzināti);

Par Latvijas luterāņu baznīcas arhibīskapu ievēlēts 1993. gadā, pēc iepriekšējā arhibīskapa Kārļa Gailīša traģiskās bojāejas autoavārijā;

Konservatīvisma un dogmatisma uzvaras gājiens LELB... .

 Autors: Janis Rubenis2 Latvijas Evaņģēliski luteriskā baznīca veiksmīgi kļuvusi par dogmatisma perēkli
7
24

Citi šī autora raksti:

Lasi vēl labākos rakstus:

komentāri [3]

Niks: vai ienāc ar
Kārtot komentārus: populārākie | jaunākie | vecākie
Rādīt bildes
krustnesi avatars
Medaļa NostradamsMedaļa Dienas joksMedaļa Dienas doma
  krustnesi 20.04.18 22:07
 
1
0

Raksts ir galīgi garām. Sakiet, vai izsūtītie latvieši atgriežoties atpakaļ, varētu izveidot "izsūtīto laviešu valsti" un pieprasīt vienādas tiesības uz īpašumiem, tāpat kā latviešiem, kuri palikuši latvijā? Vai tad atgriežoties atpakaļ, nebūtu atkal jāpievienojas latviešiem? Kāpēc tad LELBāl (Cilvēkiem, kuri vispār Latvijā nedzīvo), būtu jādod kādas tiesības te kaut ko tagad mainīt vai darīt? Lai stājās atpakaļ baznīcā un viss būs pieejams!

polis2 avatars
Medaļa Kill ChickMedaļa RecidīvistsMedaļa Spoki flame
  polis2 22.04.18 12:29
 
1
0

Tik vien sapratu,ka baznīcdarbinieki ir sagājuši ''matos'' dēļ naudas! Viss notiek tāpat kā Latvijā kopumā!Baznīcā vairs sen jau neieeju...Tur sen jau nav nekā svēta!Jādomā,vai kādreiz ir bijis!!!Dievs ir sirdī un tur neviens naudkārīgs ''svētulis'' netiks klāt!Ejot garām baznīcai,gribas ieet...nevaru...''svētulis'' teiks - tevī sātans sēž....varbūt,patiesībā,-baznīcā ieperinājies?!?  

Drakonvīrs avatars
Medaļa JāņugunsMedaļa RudzupuķeMedaļa Bronza
  Drakonvīrs 20.04.18 20:36  
 
0
0

  +