Pirms gadiem 15-20 laikā, kad tika demonstrēta kāda no telenovelēm, dzīve valstī burtiski sastinga un ielas kļuva tukšas. Darbā, uz ielas, veikalos tika apspriesti sižeti, varoņu attiecību peripetijas, justs līdzi daiļajai nelaimīgajai varonei un tā tālāk. Pirms gadiem 10 telenoveles joprojām baudīja lielu popularitāti un tiklīdz beidzās viena, tā tūlīt sāka demonstrēt citu. Iznāca pat īpašs telenovelēm veltīts žurnāls „Seriāls”.
Šodien telenoveļu zelta laiki Latvijā ir jau aiz muguras, bet, atceroties aizgājušos laikus, nolēmu uzrakstīt par to rakstu. Atlasīju 4 kādreizējos nacionālā mēroga hītus un 5 telenoveles, kuras man īpaši patika. Ak jā, pirms sākt tās aprakstīt, laikam der atgādināt, kas tad īsti ir telenovele...
Telenovele ir seriāls, kas pēc satura ir ļoti līdzīgs ziepju operai. Sākotnēji tās filmēja tikai Latīņamerikā, bet sākot ar 1990.-jiem gadiem arī citur pasaulē. Sižets grozās ap vienu un to pašu: mīlestību, kurai jāiziet cauri neskaitāmiem šķēršļiem, lai nonāktu pie laimīgajām beigām. Te nu paveras plašas iespējas variācijām: tradicionāli galvenā varone vienmēr bija jauka, naiva un sirdsšķīsta meitene, bet viņas iemīļotais – vai nu godavīrs, uz kuru acis met kāda cita un tādēļ vij intrigas, vai arī galīgs mērglis, kurš ar meiteni tikai paspēlējas, bet beigās viņu iemīl un kļūst par labo tēlu. Meitene parasti bija nabadzīga, bet vīrietis – bagāts. Bet, kā jau katrs žanrs, arī telenovele gadu gaitā attīstījās un sižeti kļuva arvien raibāki. Raksturīga telenoveļu iezīme ir izstiepts sižets un sasteigtas beigas, bet ne vienmēr.
Būtiska telenoveļu atšķirība no ziepju operām ir tā, ka ziepju opera var tikt filmēta gadiem (kā „Hameleonu rotaļas”), savukārt telenovelei ir iepriekš izplānots sēriju skaits un nobeigums. Ak jā, nozīmīga atšķirība ir arī tā, ka telenovelēs varoņi parasti nepamanās saiet kopā krustām šķērsām un tajās ir izteikts dalījums sabiedrības slāņos – kalpotāji tiek uzskatīti par kaut ko zemāku, pret viņiem var slikti izturēties, apsaukāt un visādi pazemot.