Esmu atpakaļ ar vēl vienu Top 6 rakstu, šis jau būs sestais raksts Top 6 sērijā ().
Šoreiz par interesantiem pasaules tiltiem!
Enjoy!
Esmu atpakaļ ar vēl vienu Top 6 rakstu, šis jau būs sestais raksts Top 6 sērijā ().
Šoreiz par interesantiem pasaules tiltiem!
Enjoy!
Zelta vārtu tilts
Visticamāk, ka slavenākais tilts pasaulē. Cik daudz filmas ar šo tiltu esat redzējuši? Gan jau, ka daudz. Tilts atrodas Sanfrancisko, ASV. Jautājums - kāpēc zelta, ja reiz tas krāsots oranži sarkans (pie tam regulāri tiek pārkrāsots, lai "nezaudētu savu spozmi")? Tilts ir celts virs Zelta vārtu jūras līča, kur 1481. gadā tika atrasts zelts.
Kāpēc tiltu uzcēla? Tāpēc, ka pēc Pirmā pasaules kara strauji pieauga automobiļu skaits, veidojās pat sastrēgumi. Visu problēmu atrisinājums bija tilts, taču cilvēki vēl nezināja, kā uzcelt tiltu pār tik platu, dziļu un ar spēcīgu straumi apveltītu jūras šaurumu. Izgudrotāji ilgi lauzīja galvu (ceru, ka ne cilvēka) par šo tēmu, līdz 1937. gadā pēc četrus gadus ilgiem būvēšanas darbiem tiltu beidzot atklāja satiksmei.
Lielās jostas tilts
Sāksim ar to, ka Dānija sastāv no Jitlandes pussalas un vairāk nekā 400 saliņām, no kurām lielākās ir Zēlande un Fīna. Tieši Zēlandē atrodas Dānijas galvaspilsēta Kopenhāgena. Lielās jostas tilts, ko cēla no 1988. līdz 1998. gadam, savieno abas lielās salas - Zēlandi un Fīnu. 18 kilometrus garais tilts veidots no divām virszemes daļām (austrumu+rietumu) un dzelzceļa tuneļa.
Austrumu tilta garums ir nepilni septiņi kilometri. Tas savieno Zēlandi un mazo Sprogo saliņu. 254 metrus augstie tilta piloni (attēlā) ir vienas no augstākajām būvēm visā Dānijā..
Rietumu tilts ir vienkāršāks - bez vantīm un augstiem piloniem. Šo tilta daļu cēla piecus gadus, pabeidzot to 1994. gadā. Tilta garums ir 6,6 kilometri, un tas patiesībā sastāv no divām paralēlām daļām - viena domāta vilcieniem, otra automobiļiem.
Austrumu dzelzceļa tuneli cēla astoņus gadus un atklāja 1997. gadā. Tā garums ir astoņi kilometri, un tam ir divas ejas - katra savam kustības virzienam. Dziļākajā vietā tunelis atrodas 75 metrus zem jūras līmeņa.
Vecais tilts jeb Ponte Vecchio
"Ponte Vecchio" jeb Vecais tilts (tulkojumā no itāļu valodas) ir vienīgais viduslaikos celtais tilts Florencē, kurš pārcietis Otro pasaules karu. Pirmoreiz dokumentos tas minēts 996. gadā. Sākotnēji tilts bija veidots no koka, bet 1333. gadā to iznīcināja plūdi, tāpēc tas tika atjaunots no akmens. Augšējo daļu ar slēgtu eju bagāto iedzīvotāju pastaigām un namiņiem izbūvēja 16. gadsimta vidū. Tilts atrodas virs Arno upes un ir 32 metrus plats.
Uz "Ponte Vecchio" izsenis darbojušies miesnieki un zivju tirgotāji, līdz 1593. gadā hercogs nolēma - uz tilta saimniekot drīkstēs tikai zeltkaļi, lai turpmāk vairs nebūtu nepatīkamās smakas un netīrumu. Tā viņi tur palikuši līdz pat mūsdienām, jo arī šodien uz "Ponte Vecchio" sastopamas neskaitāmas juvelierizstrādājumu bodītes.
Vēja un lietus jeb Saņdzjanas tilts
Ķīniešu izcilā meistardarba oficiālais nosaukums ir Saņdzjanas tilts. To uzcēla 1916. gadā, neizmantojot nevienu naglu vai kniedi! Tilts būvēts no koka un akmens, un to arī mūsdienās izmanto Liņsji upītes šķēršošanai. Tilts ir 10,6 metrus augsts (kā četrstāvu māja), 64,6 metrus garš, 3,4 metrus plats, kā arī šo mājiņu jumtiņi ir klāti ar flīzēm.
Tauera tilts
Viens no Lielbritānijas galvaspilsētas Londonas simboliem ir slavenais Tauera tilts, kas slejas pāri Temzas upei. Tā būvēšana aizsākās 1886. gadā, un bija vajadzīgi astoņi gadi, lai tiltu pabeigtu. Zinot mūsdienu situāciju uz ielām, ir mazliet dīvaini domāt par sastrēgumiem tik senos laikos, bet tieši lielās satiksmes dēļ Tauera tiltu nolēma celt. 19. gadsimta beigās ar vienu tiltu pāri Temzai pilsētniekiem nepietika. Mūsdienās tiltu ik dienas šķērso vairāk nekā 40 tūkstoši auto, un uz tā ir noteikts ātruma ierobežojums - 32 kilometri stundā. Tilts ir 244 metru garš, abi torņi ir 65 metru augsti, kā arī paceļamā tilta daļa aizvērtā veidā ir 8,6 metru augsta, bet atvērtā (attēlā) ir 42,5 metru.
Tilta augšdaļā ierīkotas izstāžu telpas, kur filmiņās, attēlos un gidu stāstījumā ir atspoguļota Tauera tilta tapšanas vēsture.
Tiltu mūsdienās paceļ noteiktos laikos aptuveni 1000 reizes gadā, izmantojot elektrību. Kādreiz to darīja ar jaudīgiem tvaika dzinējiem, kurus var apskatīt tilta izstāžu daļā.
Leģendārais Latvijas meistardarbs - Dienvidu tilts
Latvijas "leģenda" Dienvidu tilts. Pastāstīšu jau zināmo. Dienvidu tilts šķērso Daugavu. Tiltu būvēja no 2004. līdz 2008. gadam un tas tika atvērts dienu pirms Latvijas dzimšanas dienas - 2008. gada 17. novembrī. Pārējās kārtas plānoja piebūvēt līdz 2013. gadam.
Kā jau latviešiem gadās, atklājās kas slidīgs - paredzēto 108, 84 miljonu latu vietā tika iztērēts piecreiz vairāk - 570,14 miljoni latu. Pēdējā, trešā kārta tika pārcelta līdz brīdim, kad atkal būtu nauda tās uzbūvēšanai, līdz tā tika pabeigta 2013. gadā.
PASAULES IESPAIDĪGĀKAIS TILTS FOREVER!
DIENVIDU TILTS IS LOVE, DIENVIDU TILTS IS LIFE.
Paldies, ka izlasīji manu rakstu!
O jaaa. Es jau domaju vai sis Latvijas politiskais sedevrs netiks ieklauts saraksta kur ta bez vinja