Pievieno rakstu! Seko Draugiem Seko Facebook Seko Twitter
 
0
400

PSRS ap 1965. gadu sāka darbu pie slepenā projekta, kura mērķis bija izveidot jaunu transportlīdzekli desanta operācijām. Šim transportlīdzeklim bija jābūt ātram, jāspēj pārvietot vienlaicīgi lielu skaitu karavīru un tehnikas.

nbsp nbspRezultātā... Autors: Mao Meow PSRS Kaspijas Jūras briesmonis!
1.

   Rezultātā Rostislava Alexeyeva vadībā, šī projekta ietvaros tika radīts pirmais ekranoplāns pasaulē. Šis lidmašīnas un kuģa krustojums spēja lidot vien paris metrus virs ūdens virsmas, izmantojot virsmas efekta iedarbību.  Kas nozīmē, ka šai mašīnai lidojot 5 – 10 metru augstumā, starp spārnu un ūdens virsmu veidojās sava veida “gaisa spilvens”. Kura iedarbībā šāda tipa transportlīdzeklis varēja pārvest smagākas kravas patērējot mazāk degvielas.

nbsp nbspUn patiesi... Autors: Mao Meow PSRS Kaspijas Jūras briesmonis!
2.

   Un patiesi, smagākais no PSRS uzbūvētajiem ekranoplāniem svēra ap 550 tonnām, kas to padarīja par tā brīža smagāko lidojošo objektu. Protams, ja mēs neskaitām kosmosa kuģus, kā piemēram amerikāņu Saturn V  raķeti kura starta laikā varēja svērt pat 2700 tonnas.

nbsp nbsp Scaronis milzenis... Autors: Mao Meow PSRS Kaspijas Jūras briesmonis!
3.

    Šis milzenis bija 92 metrus garš, ar 37 metru spārnu izpletumu. To darbināja 10 Dobrynin RD-7 reaktīvie dzinēji, ļaujot šai mašīnai traukties pat ar 740 km/h lielu ātrumu. Lai gan reāli šis ātrums bija tuvāk 430 km/h, bet tik un tā, šis ātrums bija visnotaļ iespaidīgs.

nbsp nbspScaronī mascaronīna... Autors: Mao Meow PSRS Kaspijas Jūras briesmonis!
4.

   Šī mašīna pirmo reizi lidoja 1966. gadā un tika izmantota dažādos testos un pētījumos līdz pat 1980. gadam, kad šī lidmašīna cieta avārija un nogrima Kaspijas jūrā. PSRS vairākas reizes mēģināja to izcelt, taču tā bija pārāk smaga un pēc vairākiem neveiksmīgiem mēģinājumiem viņi atmeta šo domu.

nbsp nbspTaču scaronis... Autors: Mao Meow PSRS Kaspijas Jūras briesmonis!
5.

   Taču šis nebija vienīgais PSRS ekranoplāns, viens no jaunākajiem PSRS ekranoplāniem bija MD-160, lai ari tas nebija tik milzīgs kā "Kaspijas Jūras briesmonis", tas tik un tā svēra iespaidīgas 380 tonnas. Taču šim jaunākajam modelim bija kas īpašs. Proti, tas bija bruņots ar sešām SS-N-22 pretkuģu raķetēm, kur katra no raķetēm bija aprīkota ar 370 kg kaujas galviņām. Un tīri teorētiski, būtu iespējams šo mašīnu aprīkot ari ar kodolieročiem.

nbsp nbspKopumā PSRS paguva... Autors: Mao Meow PSRS Kaspijas Jūras briesmonis!
6.

   Kopumā PSRS paguva pabeigt vienu MD-160 modeli un vel vienu iesākt ap 1989.gadu, bet Krievijai pēc PSRS sabrukuma nebija līdzekļi šī projekta pabeigšanai. Šie modeļi pamatā būtu kalpojuši desanta operācijām, kravu pārvadājumiem vai pārsteiguma raķešu triecieniem. Takā tie lidoja ļoti zemu, tie spēja palikt ilgi ienaidnieku radaru neuztverti un šiem lidaparātiem nebija nepieciešamas ari lidostas, proti,  tie spēja nosēsties uz jebkuras ūdens virsmas. Tādā veidā tie varēja sasniegt pat ļoti tālus mērķus, piemēram ASV. Respektīvi, ar vienu uzpildīšanās reizi šī mašīna varēja nolidot 2000 km un tad nosēsties jūrā, kur to sagaidītu apgādes kuģis no kura tas uzpildītu degvielu un tad turpinātu ceļu.

Taču scaronim lidaparātam... Autors: Mao Meow PSRS Kaspijas Jūras briesmonis!
7.

Taču šim lidaparātam piemita viens ļoti liels mīnus - tam bija ļoti slikta manevrētspēja, proti, ja kaut vai viens no spārniem pieskartos ūdens virsmai pagrieziena laikā, avārija būtu neizbēgama. Jo šī saskarsme ar ūdeni darbotos kā bremzes un ja viena ekranoplāna puse tikai bremzē, tad šī mašīna tiktu sanesta sāņus un aizkūleņotu pa ūdens virsmu.

nbsp nbspScaronī mascaronīna... Autors: Mao Meow PSRS Kaspijas Jūras briesmonis!
8.

   Šī mašīna pie sava neoficiāla nosaukuma tika pēc tam, kad to pamanīja ASV izlūkošanas satelīts un CIP pētot iegūtos datus ievēroja uz ekranoplāna fizelāžas burtus KM, lai ari šie burti nozīmēja “Korabl maket”  (Testa kuģis), CIP iedeva tam nosaukumu “Kaspian Monster”, jeb Kaspijas briesmonis.

nbsp nbspPatiesībā PSRS... Autors: Mao Meow PSRS Kaspijas Jūras briesmonis!
9.

   Patiesībā PSRS šīs mašīnas testēšana bija ļoti piesardzīga un lai maksimāli jauktu pēdas iespējamajiem spiegiem, viņi regulāri vienīgo prototipu pārkrāsoja un mainīja uz tā redzamos numurus, lai radītu iespaidu, ka viņiem ir vairāk kāviens šīs mašīnas prototips.

nbsp nbspTātad nobeigumā... Autors: Mao Meow PSRS Kaspijas Jūras briesmonis!
10.

   Tātad nobeigumā, PSRS laika posmā no 1960-jiem gadiem līdz pat savai sabrukšanai 1990. gadā, izstrādāja dažādus ekranoplānu modeļus nu kuriem lielākie bija KM un M-160. KM tika izmantos testos vairāk kā 14 gadus, līdz tas tika zaudēts avārijā. M-160 tika pieņemts PSRS Melnās Jūras flotē, kur tas nokalpoja līdz pat 90to gadu beigām. Bet otrs M-160, kuru bija paredzēts izmantot kā operatīvo slimnīcu atrodas joprojām nepabeigts Kaspijskas pilsētas jūras spēku bāzē.

Pievienotie video

1.
2.
3.
0
400

Citi šī autora raksti:

Lasi vēl labākos rakstus:

komentāri [10]

Niks: vai ienāc ar
Kārtot komentārus: populārākie | jaunākie | vecākie
Rādīt bildes
Lestets avatars
Medaļa Gada SPOKS 2016Medaļa ĢenerālisMedaļa Gada SPOKS 2016
  Lestets 04.12.17 06:26
 
11
0

Lielisks piemērs atjautībai un ģenialitātei

gelandewagen avatars
Medaļa Moderatora favorītsMedaļa Vilkaču klana biedrsMedaļa Patīk komentārs
  gelandewagen 04.12.17 09:38
 
9
0

kāpēc šītādu verķi būvēja?

1942.gadā vācieši tika līdz kaukāza kalniem, pārraujot gan dzelzceļa līnijas, gan citus inženiermezglus. PSRS pār kaspijas jūrai varēja nogādāt tikai dažus tankus, jo nebija piemērota transporta. Tāpēc, lai nodrošinātos, ka no melnās jūras otras puses notiek uzbrukums (pirmo Krimas karu Krievija zaudēja), un tiek iekarota teritorija, lai nodrošinātu aizsardzības pastiprinājumu, tika pasūtīts ekranoplāns.

Verķis bija labs, tomēr viļņi varēja traucēt lidojumus, tomēr tas bija kalkulējams risks, ar domu, ka viļņi nebūs mūžīgi bet gan pāris dienas.

Grey Wolf avatars
Medaļa Dienas domaMedaļa Dienas domaMedaļa Dienas doma
  Grey Wolf 04.12.17 08:21
 
7
0

Bija velviens ļoti būtisks trūkums, viļņi, pat ne pārāk lielos viļņos bija jau problēmas...

 

SAMSS avatars
Medaļa AutoklikerisMedaļa AspazijaMedaļa Duraka 3000 speles
  SAMSS 04.12.17 07:05
 
7
0

  

shvillis66@speles avatars
Medaļa TrumpeMedaļa Krustvardu superrecidivistsMedaļa Zoles 3000 speles
  shvillis66@speles 04.12.17 02:59
 
7
0

  

Juris1604 avatars
Medaļa Misija izpildītaMedaļa NastijsMedaļa Dienas doma
  Juris1604 04.12.17 10:30
 
6
0

Interesanti    

Sandis Kalniņš3 avatars
Medaļa ŽurnālistsMedaļa Sertificēts spoksMedaļa Bērndārznieks
  Sandis Kalniņš3 04.12.17 13:44
 
2
0

  

 

Anonīms
Parovozs 05.12.17 12:31  
 
1
0
atbildot uz Grey Wolf komentāru " Bija velviens ļoti būtisks trūkums, v... "

KM un vēlāk uzbūvētais ekranoplāns Orlonok varēja lidot 7 balles stipros viļņos. Testu laikā KM zaudēja astes stabilizatoru ar gaitas dzinējiem, pats Rostislavs Evgeņevičs Aleksējevs pārņēma mašīnas vadību un izveda līdz bāzeī tikai izmantojot starta dzinējus izvietotus ekranoplāna priekšējā daļā.
9K116 avatars
Medaļa NostradamsMedaļa Dienas domaMedaļa Rainis
  9K116 04.12.17 14:36
 
1
0

Iedvesmojoties no šī lidaparāta, angļu rakstnieks Klaivs Steipls Lūiss uzrakstīja `Nārnijas hroniku` turpinājumu `Princis Kaspiāns`

mazais28 avatars
Medaļa VienotībaMedaļa Vilkaču klana biedrsMedaļa Vampīru klana biedrs
  mazais28 10.12.17 17:05
 
0
0