Pievieno rakstu! Seko Draugiem Seko Facebook Seko Twitter
 
0
247

Visi ir dzirdējuši stāstus gan par strēlniekiem, gan par leģionāriem, bet vai kāds ir ko dzirdējis par latviešu lidotājiem Vācijas Gaisa spēkos Otrā pasaules kara laikā?

Spriežot pēc mana pirmā raksta atsaucēm ..vai drīzāk to neesamību, varu spriest, ka cilvēkiem vai nu neinteresē, vai tomēr pirmais raksts bija tik nereāli super duper interesants, ka nebija, ko pielikt vai atņemt. Pieņemu, ka otrais variants

Bet nu - par tēmu!

Kā jau minēju, nostāsti par strēlniekiem un leģionāriem ir dzirdēti un par tiem ir mācīts skolā. Bet Sauszemes spēki nekad nav bijusi vienīgā bruņoto spēku forma. Kā tad ar Gaisa spēkiem un Jūras spēkiem? Šoreiz koncentrēšos uz Gaisa spēkiem, konkrētāk - Vācijas Luftwaffe Otrā pasaules kara laikā un tieši latviešu lidotājiem tās sastāvā. Likteņi bija ļoti dažādi un sarežģīti, tāpēc, lai to visu izstāstītu, vajadzētu veselu grāmatu. Tā iemesla dēļ, fokusēšos tikai uz iznīcinātāju pilotiem. Kāpēc izveidojās, kā izveidojās un kas ar tiem notika. Centīšos pasniegt primitīvi, lai tas viss paliktu interesanti gan jums, gan man. Pa lielam šis raksts ir balstīts uz manu interpretāciju, lasot gan avotus internetā, gan grāmatās, tāpēc nevajadzētu pārmest par to, ka neesmu notikumus atzīmējis pa datumiem un tādā garā..

Lielos vilcienos Luftwaffe... Autors: ThatGrumpyGuy Latviešu iznīcinātāju piloti Otrajā pasaules karā Vācijas Gaisa spēkos.
1.

Lielos vilcienos Luftwaffe sadalījās sīkāk - tāpat kā armijā, arī Gaisa spēkos ir savi novirzieni. Katram aviācijas pulkam ir sava specialitāte. Piemēram, iznīcinātāju pulks, bumbvedēju pulks, nakts bumbvedēju pulks, pikētājbumbvedēju (Ju-87 Stuka) pulks, u.tml. Latviešu lidotāju likteņi nacistiskās Vācijas Gaisa spēkos sākās 1943. gada 26. septembrī, kad tika reorganizēta Grobiņas lidotāju skola, kas no sākuma bija paredzēta igauņu lidotāju apmācība, taču pēc reorganizācijas to izmantoja arī latvieši, sākot pirmos treniņlidojumus 1943. gada 4. oktobrī un jau 1944. gada 22. martā, 1. nakts kaujas eskadriļa (NSG. 1. jeb Nachtschlachtgruppe) pārvietojās uz frontes lidlauku Vecumos. No 26. marta piedalās kaujās frontē pret PSRS karaspēku., lidojot ar diez gan nepopulārām vācu lidmašīnām. 

Arado Ar66 Ar scaronāda tipa... Autors: ThatGrumpyGuy Latviešu iznīcinātāju piloti Otrajā pasaules karā Vācijas Gaisa spēkos.
2.

Arado Ar-66. Ar šāda tipa lidmašīnām sākumā lidoja latviešu lidotāji. Primārais mērķis bija uzbrukumi pretinieka karaspēkam naktī. Kopā bija divas šādas grupas - NSG 1 un NSG 12, kura sastāvēja no 2 eskadriļām. Katrā NSG bija ap 80 lidmašīnu (ļoti apmēram, jo skaitļi bija dažādi, atkarībā gan no pilotu, gan pieejamo lidmašīnu resursiem). Tas tā.. Ievadam. 

1944 gada 31 maijā iznāca... Autors: ThatGrumpyGuy Latviešu iznīcinātāju piloti Otrajā pasaules karā Vācijas Gaisa spēkos.
3.

1944. gada 31. maijā iznāca pavēle par latviešu lidotāju kvalifikācijas paaugstināšanu, kas nozīmēja, ka no izlūklidmašīnu un vieglo bumbvedēju lidošanas latviešu pilotiem pavērās iespēja sākt apmācības ar vienu no modernākajiem Luftwaffe darba zirgiem - Focke Wulf 190A-8 (redzams attēlā). Tika izvēlēti pirmie 10 lidotāji. Tie bija Grobiņas aviācijas skolas 3. lidkursa absolventi, un tika nosūtīti uz vairākām Vācijas iznīcinātāju pilota skolām, pa dažādām vienībām. Apmācību laikā jau pirmais kritušais - kaprālis Alfrēds Stars, kurš, nosēžoties, ar motoru atsitās pret zemi, apmeta kūleni un, nevarēdams izkļūt no lidmašīnas, nosmaka degvielas tvaikos.

Pēc apmācības kursu... Autors: ThatGrumpyGuy Latviešu iznīcinātāju piloti Otrajā pasaules karā Vācijas Gaisa spēkos.
4.

Pēc apmācības kursu pabeigšanas, visi 10 latviešu piloti tika ieskaitīti 54. iznīcinātāju pulka 2. grupas eskadriļās (II./JG54 jeb II. Gruppe, Jagdgescwhader 54), kuras piedalījās kaujās virs Kurzemes, Sāmsalas un Rīgas jūras līča. 

Pilots seržants Harijs... Autors: ThatGrumpyGuy Latviešu iznīcinātāju piloti Otrajā pasaules karā Vācijas Gaisa spēkos.
5.

Pilots seržants Harijs Klints paspējis pa to gadu no 1944. gada vasaras līdz oktobrim nogāzt kādu krievu La-5, taču nav spējis to apstiprināt (pieļauju iespēju, ka filmētajā materiālā nebija redzams nāvējošs trieciens, taču pats pilots bija pārliecināts, ka lidmašīna tika nogāzta - katru notriekto lidmašīnu apstiprināja bāzē ar filmas palīdzību. Tikko lidotājs atklāja uguni, tā kamera blakus lielgabalam nofilmēja trāpījumus/netrāpījumus). Jau 1944. gada oktobrī pienāca pavēla par latviešu un igauņu aviācijas leģionu izformēšanu. Iemesls - dezertēšana ar lidmašīnām uz Zviedriju (kopā pārbēga 18 piloti). Tiesa gan, Vācijas Gaisa spēki uzskatīja, ka latviešu apmācībai tika izlietoti pārāk daudz līdzekļi, lai pilotus tā vienkārši "atlaistu", tāpēc tiem tika piedāvāta iespēja pievienoties 1. iznīcinātāju pulkam JG1 un piedalīties Vācijas aizstāvēšanā no Sabiedroto bumbvedējiem. Protams, piloti to nevēlējās - tā vietā būtu daudz labprātāk cīnījušies virs Latvijas un palīdzējuši mūsējiem uz zemes. 

Protams tas nekad nenotika... Autors: ThatGrumpyGuy Latviešu iznīcinātāju piloti Otrajā pasaules karā Vācijas Gaisa spēkos.
6.

Protams, tas nekad nenotika, un uz JG54 viņus vairs nenosūtīja. Latviešu lidotāji tika ieskaitīti JG1 sastāvā un pārsvarā pildīja Jagdbomber lomu. Jagdbomber jeb Jabo piloti lidoja ar tiem pašiem iznīcinātājiem, tikai uzbruka zemes mērķiem - apšaudot pretinieka karaspēku, stratēģiskos punktus, utt., izmantojot bumbas līdz 500kg. Labi bruņotais Focke Wulf 190A-8 bija diez gan piemērots šim darbam. Latviešu bāze atradās Holandē, Tventes lidlaukā. Protams, niecīgās apmācības dēļ, izsīkušo resursu dēļ un Sabiedroto pārsvara dēļ, praktiski visi mūsu piloti tika nogāzti.

Beigu beigās vienīgais... Autors: ThatGrumpyGuy Latviešu iznīcinātāju piloti Otrajā pasaules karā Vācijas Gaisa spēkos.
7.

Beigu beigās vienīgais pilots, kurš izdzīvoja un pēc kara atgriezās Latvijā (lai pēc tam tiktu aizsūtīts uz Sibīriju) bija leitnants Arnolds Mencis. Runājot par vēl kādiem nelieliem panākumiem - kareivis Roberts Dumpis, lidojot kārtējā Jabo misijā, nogāza krievu Jak-9 lidmašīnu īsi pirms kara beigām virs Berlīnes. 

IIJG54... Autors: ThatGrumpyGuy Latviešu iznīcinātāju piloti Otrajā pasaules karā Vācijas Gaisa spēkos.
8.

II./JG54 emblēma

Secinājumi:

Latviešu sniegums - 2 notriektas pretinieka lidmašīnas aptuveni gada laikā. Šis ļoti vājais rezultāts (Pirmā pasaules kara laikā labākais latviešu pilots bija nogāzis 17 pretinieka lidmašīnas) ir vainojams vairāku apstākļu dēļ:

Latviešu piloti tika trenēti ļoti vēlā kara laikā. Tas nozīmēja biežus uzbrukumus treniņu bāzēm (daudzus vēlākos studentus notrieca pirms tie vispār sāka lidot ar iznīcinātājiem vai vispār jebkā bruņotām lidmašīnām), kurus veica Sabiedroto Gaisa spēki. Tas arī nozīmēja degvielas trūkumu. Jau 1944. gada 6. jūnijā, D-Dienā Luftwaffe neizrādīja praktiski nekādu aktivitāti frontē, vienam no iemesliem esot, degvielas trūkuma dēļ. Lidmašīnu modeļi, ar kādām latvieši lidoja nebija pilnībā paredzēti lietām, ar ko tie nodarbojās. Fw 190A-8 bija praktiski smagais iznīcinātājs. Bruņots ar četriem Mauser MG 151/20 20mm lielgabaliem un diviem MG 131 13mm ložmetējiem, kā arī ar bumbām, ja tās bija nepieciešamas. Reāli šo iznīcinātāju izveidoja, lai stātos pretī bumbvedējiem, taču sniegums bija vājš, jo, lai arī bija smagi bruņots - tam nebija motora, kas paredzēts tādiem augstumiem, kādos lidoja bumbvedēji. Beigu beigās latviešu (un arī igauņu) aviācijas leģions tika saformēts tik pat lielā steigā kā latviešu SS divīzijas - tik pat švaki apmācības - sūtītas kaujā un atstātas frontē ar domu "kas būs, tas būs". 

 

Tas nu šai reizei arī būs viss. Ja interesē vēl šāda tipa raksti, droši rakstiet komentāros! Gaidu jebkāda veida kritiku un komentārus par rakstu.

Paldies par uzmanību!

0
247

Lasi vēl labākos rakstus:

komentāri [8]

Niks: vai ienāc ar
Kārtot komentārus: populārākie | jaunākie | vecākie
Rādīt bildes
Juris1604 avatars
Medaļa Misija izpildītaMedaļa NastijsMedaļa Dienas doma
  Juris1604 18.09.17 22:43
 
7
0

Interesanti, kaut ko jaunu uzzināju.    

Vilnis Salzemnieks avatars
Medaļa Sertificēts spoksMedaļa BetmensMedaļa Redaktors iesaka
  Vilnis Salzemnieks 19.09.17 10:07
 
5
1

Pieskārāties ļoti interesantai tēmai bet stāstnieks esat vājšs. Tam par iemeslu nepārtrauktas valodas un stila kļūdas.  Ir ļoti grūti lasīt ja nepārtraukti jāsaskaras ar neloģisku teksta uzbūvi un vārdu lietojumu. Stāstījumam nav vienota plūduma un ieturēta viena stila kā dēļ grūti uztvert faktus. Ļoti daudz liekvārdības kas brīžiem sāka kaitināt. Bet kā jau teicu tēma interesanta, prasās veikt dziļākus pētījumus iegūstot vairāk informācijas. Lai gan 2014.gadā Edvīna Brūveļa grāmatā "Latviešu lidotāji zem svešiem karogiem" diezgan izsmeļoši ir aprakstīti lidotāju likteņi. Par centību cepums, bet pie kļūdām ir jāstrādā.

ThatGrumpyGuy avatars
Medaļa Sertificēts spoksMedaļa Redaktors iesakaMedaļa Moderatora favorīts
  ThatGrumpyGuy 19.09.17 20:53
 
4
0

atbildot uz Vilnis Salzemnieks komentāru " Jums! Tas ir vārds ko lieto ne jau tikai ar no... " Nu no tāda aspekta skatoties, jā. Piekrītu. Es jau sāku domāt, ka man te sāk putrot smadzenes kāds, kas pats nekā diži daudz no tās lietas nesaprot. Tomēr kļūdījos. 

Raksts domāts tīri interesentiem par savas tautas vēsturi. Tā kā pats interesējos vairāk par tehnisko pusi un pašu gaisa kauju procesu, tad arī attiecīgi lasu attiecīgus avotus - lidaparātu aprakstus, nedaudz pilotu stāstus un tādā garā. Šis raksts tapa tikai un vienīgi tāpēc, lai sniegtu kādu info par latviešiem lidmašīnās

 

The Diāna avatars
Medaļa Vilkaču klansMedaļa MūzaMedaļa Zoles 3000 speles
  The Diāna 18.09.17 23:39
 
3
0

Paldies Tevpar rakstu!

ThatGrumpyGuy avatars
Medaļa Sertificēts spoksMedaļa Redaktors iesakaMedaļa Moderatora favorīts
  ThatGrumpyGuy 19.09.17 15:27
 
3
0

atbildot uz Vilnis Salzemnieks komentāru " Pieskārāties ļoti interesantai tēmai be... " Paldies par kritiku!

Jā, nu viens no iemesliem, kāpēc teksts var likties diez gan pavirši rakstīts, ir tas, ka tēma, kā jau teicu, ir ļoti, ļoti plaša. Tā kā neesmu nedz vēsturnieks, nedz grāmatu redaktors, es tik tiešām neprotu šādas lietas darīt tā, lai nevarētu piesieties, lai gan tas ir mans mērķis Man ir ļoti grūti izdomāt, kas cilvēkiem no katras lietas varētu interesēt - vai tās būtu gaisa kaujas, politika, lidmašīnu apraksti, munīcijas apraksti vai varbūt cilvēku likteņi.. Tā kā es pats balstos tikai uz to, ko esmu atradis interneta dzīlēs, dažkārt angļu valodā, tad arī man viss ir jāpārtulko latviski un tā, lai to varētu kaut cik saprast, jo, ja būsim atklāti, nu nav latviešu valodā tās leksikas tik krāšņas, lai varētu kvalitatīvi uzrakstīt šādu rakstu. Pat lasot pašu grāmatu, PAT ES esmu atradis vairākas kļūdas tekstā. Bet nu, protams, tās jau ir tikai atrunas  

Jebkurā gadījumā, centos sarakstīt pēc iespējas labāk, un, ja kaut kas nav skaidrs vai kāds vēlas papildu informāciju saistībā ar gaisa kaujām Otrā pasaules kara laikā, uzdodiet jautājumus - ar prieku atbildēšu

Kā jau teicu - paldies par kritiku!

ThatGrumpyGuy avatars
Medaļa Sertificēts spoksMedaļa Redaktors iesakaMedaļa Moderatora favorīts
  ThatGrumpyGuy 19.09.17 18:15
 
3
0

atbildot uz Vilnis Salzemnieks komentāru "Savu valodu nekad nevajag noniecināt un leksika... " Jautājums - cik daudz literatūras tieši tu esi lasījis saistībā ar aviāciju, gaisa kaujām un aerobātikas elementiem, ja jau tik viennozīmīgi spēj apgalvot, ka visiem terminiem ir tulkojums latviski?

Ņemot vērā to, ka ir ļoti maz avotu pat tieši par šo tēmu latviski, tad es sāku apšaubīt tavu kompetenci kritizēt - tieši vai netieši - manas zināšanas par tieši šīm lietām. Un tici, man tas ir jāsaka ar nožēlu. Kas gan varētu būt labāks, kā izlasīt tulkojumu latviski kaut kādiem dīvainiem aerobātikas elementiem, kuri ir grūti paskaidrojami pat angliski.. 

Bet nu es nestrīdos. Neesmu nedz vēsturnieks, nedz filologs. Varbūt esmu pilnībā maldījies un es vienkārši neesmu spējīgs atrast vairāk par 1 interneta lapu par latviešu iznīcinātāju pilotiem

Tēvocis Sems avatars
Medaļa PolittehnologsMedaļa Garīgais līderisMedaļa Superautors
  Tēvocis Sems 20.09.17 07:40
 
3
0

  Interesants.

Vilnis Salzemnieks avatars
Medaļa Sertificēts spoksMedaļa BetmensMedaļa Redaktors iesaka
  Vilnis Salzemnieks 19.09.17 17:25
 
2
1

atbildot uz ThatGrumpyGuy komentāru " Paldies par kritiku! Jā, nu viens no iemesli...

Savu valodu nekad nevajag noniecināt un leksika ir vārdu kopums kas var piemist indivīdam ne valodai un tas ir atkarīgs no katra dotā indivīda vārdu krājuma.  Katrā valodā ir ''VISI'' vārdi. Cik daudz no tiem ir zināmi indivīdam ir cits jautājums. Kaut kā neatceros ka Rainis, Imants Ziedonis vai Čaks būtu sūdzējies par neiespējamību izteikt savas domas latviešu valodā. Vajag vairāk lasīt. Jau minētajam Rainim nebija ne kādu problēmu atdzejot Dantes ''Dievišķo komēdiju''. Ir protams arī citi piemēri. Savādāk sanāk kā tam dejotājam populārā krievu parunā, kuram viss bija labs vien laba deja   nesanāca pāris nelielu traucēkļu dēļ.