local-stats-pixel fb-conv-api

Kāpēc mūsu daiļrade nav pasaules topos?11

Jau ilgi šis jautājums mani ir mocījis. Vai tiešām ir tā, ka mūsdienās būtu jāmāca tās pašas primitīvās lietas, kuras apguva mūsu vecāki un vecvecāki. Ir 21. gadsimts, laiks domāts plašāk, ar vērienu. Arvien vairāk un vairāk skolas tendējas uz eksaktajām zinātnēm, protams, tas ir ļoti forši, ka cenšas veicināt zinātnes attīstību Latvijā, bet vai kāds ir aizdomājies par tik nelielo daļu cilvēku, kuri vairāk ir vērsti uz labo smadzeņu puslodi?

Par māksliniekiem, mūziķiem, jaunajiem rakstniekiem un brīvdomātājiem?

Tas laikam vairs mūsdienās nav tik aktuāli. Neviens vairs nelasa grāmatas, nedodas uz izstādēm vai koncertiem? Tā galīgi nav. Uzskatu, ka beidzot ir laiks pamosties un sākt kaut ko darīt lietas labā. Pietiks sildīt sēžamvietas, jārīkojas un jāmaina sava attieksme. Jāsāk veicināt kultūras attīstību Latvijā.

Lielisks piemērs ir mūzikas stundu process Latvijas skolās, 10 gadīgam bērnam tiek uzspiests Mocarts, Bēthovens un citi komponisti, kuri viņam lielu interesi neizraisa. Es domāju, ka katram klasē ir bijis kaut viens cilvēks, kurš skolotājam ir pajautājis – “Kad mēs klausīsimies kaut ko normālu?”. Un tieši tas parāda to ko mūzikā redz 10 gadīgs bērns un to ko viņam uzspiež valsts izglītības programma. Nesaku, ka nevajadzētu apgūt tos mūzikas grandus, kuri ir visa pamats! Tikai mums tas tiek pasniegts tik sīki, ka burtiski jaunieši stundās no informācijas daudzuma tiek garlaikoti. Vispirms vajadzētu sākt ar jautājumu – “Un ko Jūs bērni klausaties?”, nevis – “Re, Bēthovena 5. simfonija, tagad mazliet pastāstīšu par pašu komponistu” un aiziet, 40 minūtes tev tiek stāstīts ar ko viņš biedrojās, kāda bija viņa bērnība utt. Ja bērns to tiešām vēlās uzzināt, viņš to izdarīs arī mājās. Nav jāuzspiež to, kas vēlāk viņa interesi par mūzikas pasaules pētīšanu sabojās. Tāpēc arī rodas šie bērni, kuri ieslēdzot EHR uzskata, ka tā ir īsta mūzika, jo visi to klausās. Skolām vajadzētu pastāstīt vairāk par to, kas notika pagājušajā gadsimtā, kas notiek šobrīd. Kā tieši darbojas mūzikas industrija, kā mūziķi pelna ar to naudu, kā top dziesmas utt. Lai beidzot jauniešiem rodas priekšstats par to, kas ir tas ko viņi atnākot mājās atskaņo savos datoros un atskaņotājos.

Lielākās sekas ir entuziasti, kuri savos 15-17 gados tomēr izlemj saistīt savu dzīvi ar mūziku, bet tā arī īsti nav priekšstata kā to darīt. Vai arī dibina grupas, kuras sasniedz popularitāti savā reģionā, vai ja paveicas arī valstī. Mērķi Latvijas jauniešiem ir grandiozi, tikai bieži vien tos sabojā amatieriskā izpildījuma kvalitāte par ko bieži mēs, jaunieši, esam kritizēti dažādos konkursos. Mūzikas izglītības programmai, kura burtiski noniecina moderno mūziku tiešām nav nākotnes. Tā tikai bremzē mūsu talantīgu latviešu jauniešu muzikālo attīstību. Un tāpēc bieži vien rodas jautājums – “Kāpēc latvieši nespēj izsisties ārzemju mūzikas biznesā?”

Tāpēc, ka mums neviens to nav mācījis. Mums tas ir jāapgūst pašmācības ceļā, tādējādi bremzējot kvalitāti Latvijas mūzikas industrijā. Kā jaunieši var kļūt par pazīstamiem un izciliem mūziķiem, ja mūsos ieliek visnepareizāk izvēlēto mūzikas pamatu. Un tieši tāda pati situācija ir arī ar citiem kultūras veidiem. Gan māksla, gan literatūra.

Pats esmu beidzis mūzikas skolu, apguvis dažādus instrumentus un šobrīd studēju Londonā - Skaņu inženieros, mans domu apkopojums, ja kas.

Paldies. Ceru, ka piekrītat un kaut ko no šī raksta arī ieguvāt.

322 4 11 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv

Komentāri 11

0/2000

Parādās jautājums - bet vai viss, ko māca skolā, ir mērķēts uz profesionālu darbību? Kāpēc parastam jaunietim būtu jāmāca "kā tieši darbojas mūzikas industrija, kā mūziķi pelna ar to naudu, kā top dziesmas utt."? Tāpat taču matemātikā nemāca, kurās industrijās kādi matemātikas novirzieni vairāk noder, sportā nemāca par to, kā labāk tikt pelnošākā basketbola klubā un literatūrā nemāca, kā iesniegt savu dzejoļu krājumu izdevniecībai. Tās visas lietas ir saistītas ar profesionālu karjeru. 

Šobrīd mūzikas stundu uzdevums ir iepazīstināt jauniešus ar mūzikas pamatprincipiem, tās vēsturi, nozīmīgākajiem komponistiem un skaņdarbiem. Piekrītu, ka trūkst izklāsts par modernāku mūziku, bet tomēr jāsaka, ka tas arī atkarīgs no skolotāja. Man, piemēram, stāstīja arī par blūzu, džezu, kā radās elektroniskā mūzika utt., un tas viss bija klasē ar eksakto novirzienu, nevis specializētā. Cik noprotu, tā nav oficiālā programma un citās skolās tas tiek izlaists, bet tajā pašā laikā nedomāju, ka skolā būtu jāmāca arī par mūzikas industriju kā tādu. 

Mūzikas izglītība Latvijā ir iesīkstējusi; lielāks uzsvars tiek likts uz akadēmisko un klasisko mūziku, kur gan mums ir salīdzinoši lieli panākumi uz citu valstu fona. Pasaulslaveni klasiskie mūziķi, diriģenti, kori. Tam mums ir iestrādājušās un izkoptas tradīcijas.

Es domāju, ka mūzikas industrija un izglītība ārzemēs zeļ tīri tā iemesla dēļ, ka tur ir lielāks skaits potenciālo studentu. No Latvijas mazā iedzīvotāju skaita vēl mazāks skaits varētu vēlēties studēt mūsdienu mūziku. Tālāk viens gribēs studēt producēšanu, otrs stage&light lietas, trešais mūzikas menedžmentu, tad vēl pašu mūziku kā tādu - elektroniskā mūzika, folk, metal, pop utt. Nāktos izveidot daudz studiju programmas, kurās katrā būtu salīdzinoši niecīgs skaits studentu.

Varbūt efektīvāk būtu mūzikas skolu / akadēmijas absolventiem piedāvāt stipendijas, lai tie dotos studēt ārzemēs un atgrieztos, citādāk šeit arī nav īsti nekāda mācībspēka. Savukārt skolās obligātajā programmā skolotāji varētu likt katram sagatavot prezentāciju par mūzikas novirzienu, kas viņu interesē (jo come on, ko 65gadīga mūzikas skolotāja pastāstīs par kraftwerk ietekmi elektroniskajā mūzikā? mans skolotājs, jauns džeks, pastāstīja, bet acīmredzot man paveicās).

15 1 atbildēt
Pilnīgi piekrītu. Pirms pāris gadiem sāku producēt mūziku. Mūzikā bija 8, tā kā vielu zināju labi, bet kad sāku producēt bija jāsāk no nulles, jo skolās joprojām tiek mācīts kā notis zīmēja pirms pāris gadsimtiem un turklāt mācāmies gammu Do, Re, Mi utt kamēr reāli notis šādi tiek attēlotas tikai klasiskajā mūzikā un producējot mūziku notis vienmēr apzīmē C, D, E utt. Mūzikas viela tiek vilkta gadiem un jau kādu trešo reizi (10.kl) mācos par Mocartu, turklāt divas reizes tajā ietilpa dzimšanas/miršanas datums, bērnība, skaņdarbi. Nu jau atkal esmu visu aizmirsis jo man tas vienkārši nav aktuāli. Mums iemāca kā zīmēt notis uz papīra, bet ne vārda par to, kādā atslēgā notis jāraksta lai izklausītos harmoniski. Māca atpazīt skaņdarbus, bet ne kā pašam kaut ko uzrakstīt. Galva tiek piebāzta ar vēstures faktiem. Mums stāsta par to kā radās opera bet ne par to kā radās elektroniskās mūzikas kultūra, kas ir pārņēmusi visu pasauli. Īsumā- māca nevis mūzikas pamatus, bet noteiktu mūzikas daļu.
3 0 atbildēt
Ieslēdzu dēļ titulbildes,atverot rakstu biju maLiet vīlies,bet iepazīties ar informācijunar nenāca par ļaunu xD
1 0 atbildēt

Tomēr gribētu pielikt vēl savus divus centus. Latvijā ir 143 mūzikas skolas un 120 mākslas skolas, kas uz iedzīvotāju skaitu ir diezgan varens apjoms. Ja skolēns tiešām vēlās ko sasniegt, viņš droši var doties uz kādu no tām. Eksistē ļoti daudz pulciņu, kur tēma ir tieši populārā mūzika. Kultūras koledžā iespējams studēt mūzikas menedžmentu. Internets mūsdienās ir pārpildīts ar informāciju par šo tēmu - neskaitāmas video pamācības, tutoriāļi, forumi. Koncerti ar interesantiem māksliniekiem no Latvijas un ārzemēm pēdējos gados paliek aizvien biežāki un pieejamāki. Ir iespējas doties studēt uz ārzemēm. Vai tiešām tikai apstāklis, ka mūzikas stundās māca par klasiskajiem komponistiem ir kaut kāds aizbildinājums latviešu neesamībai topos? Iespēju taču ir pāri kaklam, vai apšaubāmas kvalitātes lekcijas par harmonijām (kas 99% skolēnu ies gar ausīm) un dziesmu struktūru kaut ko diži mainīs? Vai tas, ka skolās nemācīs solfedžo, bet pēc amerikāņu metodes, tiešām pēkšņi ko kardināli uzlabos?

Turklāt - es personīgi justos nedaudz aizskarts, ja man skolā sāktu mācīt par popdziesmu struktūru un "smukajām" harmonijām. Tātad manis paša veiktā indiešu mikrotonālās mūzikas izpēte neko nenozīmē? Kāpēc mēs nemācāmies par musique concrete? Jūs man mēģinat izskalot galvu? Es varbūt gribu spēlēt noise-punk un ierakstīt visu uz saņurcītas magnētiskās lentas, kādā sakarā jūs man tagad mācat par vokālu kompresēšanu radio-friendly skaņdarbiem? Lai es kļūtu par kārtējo komerciālo hitu štancētāju? Kur tad paliek radošums, brīvība? Kāpēc jūs man mācat Ableton, ja labi zināt, ka tas maksā 350eur? Ak, mūzikas producēšana prasa dārgu aprīkojumu un programmatūru? Tad kāpēc tas jāmāca nepilngadīgam skolēnam?

... apmēram tādi jautājumi parādītos vecāku sapulcēs un tvnet komentāros. Vai tas ir vajadzīgs?

Ja ir interese, ir darbība. Ja kāds tiešām grib izsisties mūzikā, to izdarīs arī bez vidusskolas skolotāja lekcijām par to, kādas akordu progresijas ir lipīgākās vai kā lasīt ģitāras tabus. Vismaz man personīgi iešana korī, internets un čupošanās ar muzikāliem ļaudīm deva daudzreiz vairāk, kā varētu dot 40 min nedēļā apšaubāmas kvalitātes lekciju.

1 0 atbildēt

Man patīk, Pluss no manis!

1 0 atbildēt
Lai skolās mācītu kaut ko no jaunās jeb mūsdienu mūzikas, būtu jābūt arī skolotājiem, kas kaut ko tādu pārzin. Es domāju, ka droši vien 90% mūzikas skolotāji skolās Latvijā maz ko zin par mūsdienu mūzikas žanriem, izpildītājiem vai mūsdienu mūzikas industriju kā tādu. Viņi zin to pašu, ko mācija viņiem un ko viņi tālāk nodod mums, piemēram mūzikas vēsturi un klasiskās mūzikas izpildītājus.
0 0 atbildēt

👍

0 0 atbildēt