Ķīnas valdība pašlaik izpilda ambiciozu plānu un gatavo nākamo pasaules lielāko pilsētu : Jing-Jin-Ji. Tā būs 212 tūkstošu kvadrātkilometru liela un, populācijas ziņā, tajā varētu būt ap 130 miljoniem iedzīvotāju. Tas ir 5 reizes vairāk kā pašreizēja pasaules apdzīvotākā pilsēta, Šanghaja, jeb ,mums, latviešiem, saprotamāk - tur varētu izmitināt 60 Latvijas.
Jaunā Ķīnas megapilsēta. 130 miljoni iedzīvotāju!20
Yanjiao, viena no Pekinas piepilsētām.
Līdz ar pirmo rīta gaismu, ir sastājušās garas rindas, lai iekļūtu kādā no autobusiem, kas kursē uz Pekinu. Katru rītu, šajā rindā stāv Ljū Dešengs, 62 gadus vecs pensionārs. Lai gan, viņš, kopā ar daudziem citiem pensionāriem, ir rindas priekšgalā, viņi nekāpj autobusā - vietas pensionāri ir ieņēmuši saviem bērniem, lai tie varētu laikā paspēt uz darbu. Apmēram ap 6:30 no rīta, viņu bērni ierodas un, ap šo laiku, jau ir izveidojusies milzīga rinda, kurā būtu jāstāv ne mazāk kā stundu. Cilvēki viens otram lien priekšā, sākas grūstīšanas un haoss, bet, pateicoties pensionāriem, viņu bērniem tur nebūs jāmokas. Kad nākamais autobuss atbrauc, strādnieki ieņem savu vecāku, vai vecvecāku vietas, lai dotos 40 kilometru garā braucienā, kas, sastrēgumu dēļ, var aizņemt līdz pat 3 stundām.
"Vairs nav daudz, ko varu darīt ģimenes labā," saka Ljū, noskatoties kā viņa dēls caur autobusa logu māj atā. "Viņš katru dienu ierodas mājās noguris, tāpēc, ja varu palīdzēt viņam atpūsties nedaudz ilgāk, es to darīšu."
Jau gadu desmitiem, Ķīna cenšas ierobežot galvaspilsētas Pekinas izplešanos ar grūti iegūstamām dzīvošanas un būves atļaujām. Tagad, valdība ir uzsākusi ambiciozu projektu, kas savienos Ziemeļķīnas reģiona lielpilsētas vienā lielā superpilsētā, kā arī apbūvēs mazāk apdzīvotās vietas. Ar šo jauno megalopolisi, valdība cer uzlabot Ziemeļķīnas ekonomiju un kļūt par urbānās izaugsmes eksperimentu.
"Jaunā superpilsēta nozīmē milzīgas ekonomiskās reformas", apgalvo Nankai Universitātes profesors Ljū Gangs. "Šis projekts atspoguļo valsts vadības attieksmi pret integrācijas nepieciešamību, inovāciju un vides aizsardzību."
Jaunais Jing-Jin-Ji reģions savienos Pekinas pētniecības iestādes un bagātīgo kultūru ar ekonomiski spēcīgo Tiandžinu, kā arī Hebei apgabala mazapdzīvotās platības, piespiežot rajonus, kas nekad nav sadarbojušies, vienam otru atbalstīt.
Šomēness, Pekina paziņoja par saviem plāniem attiecībā uz šo projektu. Liela daļa no birokrātijas tiks pārcelti uz Hebei apgabalu, tāpat arī rūpnīcas un slimnīcas, kā centiens padarīt uzturēšanās atļaujas Pekinā pieejamākas, samazināt sastrēgumus un izplatīt labi apmaksātus darbus citās, mazāk attīstās vietās.
Jaunā superpilsēta tiks veidota, lai padarītu Ķīnas ziemeļu reģionu konkurētspējīgu ar valsts ekonomiski attīstītākajām vietām - Šanghajas apgabalu centrālajā ķīnā un Guangžo / Šenžeņas rajonus valsts dienvidos. Taču, megalopolisei paredzēts šos apgabalus ne tikai panākt, bet arī pārspēt.
Jing-jin-ji apgabals būs lielāks kā visas Baltijas valstis kopā un tajā būs 5 reizes vairāk iedzīvotāju kā tagadējā pasaules apdzīvotākajā pilsētā. Un, atšķīrībā no pašreizējām lielpilsētām, kas radās dabīgi, šis būs pilnībā mākslīgi radīts veidojums, kas vēl nekad pasaulē nav tādā mērogā noticis.
Jing-Jin-Ji svarīgs uzdevums būs nodrošināt labu un ātru satiksmi lielās platībās, tāpēc ar jaunākajiem ātrvilcieniem savienos visas reģiona lielās pilsētas, lai uz tām varētu nokļūt mazāk kā stundas laikā no jebkuras vietas.
Pašreizējie ķīniešu vilcieni spēj pārvietoties 250 - 300 km/h ātrumā. Kā piemērs, tiek minēta jaunā dzelzceļu līnija "Pekina-Tiandžina", kas samazina braukšanas laikus no 3 stundām līdz 30 minūtēm. Šis vilciens ir tik populārs, ka parasti nav brīvu vietu, tāpēc tiks būvēta otra līnija blakus jau esošajai. Arī mazākajās pilsētās ar laiku tiks ieviesti šādi vilcieni, tomēr, daudzi no būvējamajiem ceļiem vēl ir tikai tapšanas stadijā un vajadzēs vairākus gadus, lai tos pabeigtu, kas lielākajai daļai iedzīvotāju pagaidām nozīmē vienkārši ilgākus braucienus uz galvaspilsētu būvdarbu dēļ.
Tā kā Hebei apgabalā ir viegli iegūt uzturēšanās atļaujas, tad šajā rajonā ap Pekinu izveidojušās daudzas piepilsētas. Viena no tām ir jau iepriekšminētā Yanjiao, kas pēdējo desmit gadu laikā savu iedzīvotāju skaitu palielinājusi no 70 tūkstošiem līdz 700 tūkstošiem, jeb 1000% pieagums populācijā! Taču, patiesībā, tā ir tikai "guļamistaba" cilvēkiem, kam ir darbs Pekinā. Šeit ir pa pilnam ēstuves un daudzdzīvokļu mājas, bet ļoti aprobežotas izklaides, izglītības, darba un veselības aprūpes iespējas. Pilsētā ir tikai divi mazi parki un neproporcionāli maz skolas un ārstniecības iestādes.
"Pakalpojumi šeit ir briesmīgi," teic Ženg Linjuns, kas strādā par menedžeri Pekinā un dienā pavada vismaz 5 stundas uz ceļa, sastrēgumos. Viņa 6 gadīgais dēls tikko sāka iet skolā un viņa klasē ir 65 citi bērni. "Viss, ko redzam ir tikai vairāk cilvēki, kas ierodas šeit, lai strādātu galvaspilsētā."
Xia Žijans, 42 gadus vecs darbinieks kādā Pekinas printeru rūpnīcā : "Lietus appludina ielas, jo šeit nav uztaisītas kārtīgas noteksistēmas. Viņi vienkārši būvē vairāk dzīvokļus, pilnībā ignorējot visas citas nepieciešamās lietas."
Par spīti daudzām grūtībām, kas vēl priekšā, ir viens faktors, kas Jing-Jin-Ji projektu padara iespējamu - Valsts prezidents Xi Jinping, kurš nāca klajā ar lielu daļu no šīm reformām 2013. gadā un ir pastāvīgi cīnījies par to realizāciju. Tiek plānots līdz 2020. gadam panākt pilnīgu sastrēgumu pazušanu no reģiona šosejām, kā arī pilsētām ir sadalīti uzdevumi : Pekina vairāk uzmanību pievērsīs kultūrai un tehnoloģijai, Tiandžina kļūs par izpētes centru ražotnēm. Hebei apgabala loma gan nav īsti skaidra, taču daudzas rūpnīcas un citas iestādes tiks pārceltas uz šo rajonu.
Vang Juns, vēsturnieks, kas specializējies Pekinas attīstībā, apgalvo, ka jaunā megapilsēta prasīs pilnībā izmainīt to kā darbojas valdība un kā tiek iekasēti un pielietoti nodokļi, tikai tad šīs mazās pilsētas var kļūt par ko vairāk kā galvaspilsētas barotājām. "Tās ir milzīgas pārmaiņas, kas ir daudz sarežģītāk par jaunu dzelzceļa līniju būvi. Taču, ja tas izdosies, tas pilnībā izmainīs Ziemeļķīnu."