Nesen izlasīju Count Monte Black rakstu "Mana izglītības reformas versija". Mani tas 'aizķēra' un iesaisījos īsā komentēšanā. Uzskatu, ka tēmu ir vērts turpināt, tāpēc nolēmu dažus komentāru tekstus izcelt atsevišķā rakstā - šeit:
Nesen izlasīju Count Monte Black rakstu "Mana izglītības reformas versija". Mani tas 'aizķēra' un iesaisījos īsā komentēšanā. Uzskatu, ka tēmu ir vērts turpināt, tāpēc nolēmu dažus komentāru tekstus izcelt atsevišķā rakstā - šeit:
Riebeklītis rakstīja:
Ļoti vienkārša un tajā pat laikā ļoti atjautīga ideja....
kura nostrādātu, ja to ieviestu praksē....
un vēl viens arguments kāpēc labāk pagarināt par 5 min, nevis ieviest piem., četra spapildus mācību stundas nedēļā.... (5*7*5=175 min nedēļā = 4 mācību stundas) ja ievieš 5 min, tad pagarinās lietdrīgais laiks, tātad 175 lietderīgās minūtes... bet ja ievieš 4 mācību stundas tad 140 lietderīgās un 20 nelietderīgās, ja katras stundas sākumā un beigās ir kņada, kas ir zaudētais laiks....
Uz ko man bija mans komentārs:
Man gan patika seno romiešu peldētapmācības stundas
Stāsta, ka sīkos vienkārši iemeta ūdenī. Ja izpeldēja - labi, ja neizpeldēja, tādad - tizlenis, un nav jēga no viņa.
Tas par to mācību stundu garumu un laiku. Ja mācību programma ir efektīva, mācību kursu apgūs ātri un bez bēdām.
Riebeklītīs turpināja domu apmaiņu:
Ja nedomāji to nopietni, tad komentārs ir labs
bet, ja nopietni, tad zinātne, metodes utt. attīstās, tajā skaitā arī pedagoģija... un 21 gs jāmāca pēc 21 gs metodēm.....
un nav tā, ka cilvēki būtu palikuši ievērojami gudrāki kopš romiešu laikiem (gudrāki varbūt ir, bet ne ievērojami) vienkārši apmācību metodes šobrīd ir daudz labākas kā romiešu laikos....
Par piemēriem.. var palasīt to, kas saglabājies no romiešiem, var palasīt viduslaiku autoru darbus, utt.... Ja ņemam par piemēru V.Igo (nu tie vairs nebūs viduslaiki), tad viņa domas dziļums un argumentēšana iekabina lielai daļai mūsdienus sabiedriskās domas veidotāju (šeit es domāju filosofisko daļu, nevis baumu portālus), pārsteidz arī erudīcija. Tajā pašā laikā, tas šodien vairs nešķiet nekas pārdabisks - labi izglītoti cilvēki to spēj....
no tā var izdarīt piesardzīgu secinājumu - seno laiku, viduslaiku, jauno laiku ģēniji nebija nekādi pārdabiskie cilvēki, bet cilvēki, kas ieguvuši labu izglītību un labu spriestspēju .......... tieši tāpēc mūsdienās tas vairs nešķiet kas sevišķs, tas gan nozīmē, ka cilvēki nav palikuši gudrāki no dabas - visu nosaka izglītība un tās apguves metodes.
vēl viens piemērs... netā neatrodu, bet kādreiz viens pasniedzējs stāstīja, ka Francija sdienvidos atrada padsmitgadīgu bērnu, kas dzīvoja mežā... viņu mēģināja apmācīt (nu vizmaz iemācīt runāt).. nesanāca.......
Secinājums - zinātne ir izpētījusi kad un kā attīstās cilvēka prāta spējas, kādas ir efektīvākās metodes kā veicināt to attīstību, kādas ir metodes, lai kaut ko cilvēkam iemācītu.... ja to neizmanto, attīstības nav un nekur tālāk par bezspalvainiem pērtiķiem neesam tikuši....
un ja neizmantos mūsdienīgas metodes, tad varbūt daži no tūkstoša kā autodidakti arī kaut ko iemācīsies, bet liela daļa netiks tālāk par pērtiķu līmeni (nu gluži kā Senajā Romā)....
Izlasīju, un man nešķita, ka tēma ir pabeigta, tāpēc uzrakstīju:
Plusiks tev par garo un pamatīgo atbildi, bet ir piepildījušās tavas sliktās prognozes, - es to savu komentāru patiešām biju domājis nopietni.
Redzi, gan es esmu mācījies skolā, gan mani 3 bērni to ir darījuši. Un tāpēc man ir radusies zināma pieredzes bāze, kas mani rosināja uzrakstīt to, ko esmu uzrakstījis.
Proti, es neaicinu slīcināt 'lēnos'!
Tā pat, es neapšaubu mūsdienu zinātnes sasniegumus pedagoģijā.
Bet tas, ka viena bērneļa apmācību laikā nemitīgi mainās metodes un prasības, man liek domāt, ka līdz galam tas apmācīšanas process vēl nav noslīpēts.
Aplūkosim visvienkāršākās pozīcijas: te gribam uzsākt skolas gaitas no 7 gadiem, te - no 6, te atkal no 7. Kas tas ir? Tas ir tas, ka dažādi priekšnieki skolu sistēmā - lasa dažādus pedagoģisko pētījumu darbus, un izdara dažādus secinājumus. Un atbilstoši savām ambīcijām un prāta spējām, vēlas paspīdēt katrs ar ar sāvām 'reformām'.
Kāpēc tā? Tāpēc, ka tā pat kā daudzās citās jomās, svarīga ir 'reforma', nevis tie, uz kuriem šī reforma attiecas - šajā gadījumā - skolnieki!
Mācību ilgums? Kaut kad bija standarts 4 klašu izglītība, un pilna izglītība. Tad ieviesa 8 klašu izglītību un vidējo izglītību (manā laikā tā bija 11 klašu). Tad pielika vēl gadiņu. Vai nu bērni kļuva stulbāki, vai - kādam bija izdevīgi, ka tie skolā uzturas ilgāk?
Pat ar to 4 klašu izglītību pietika, lai saprastu, ka 1 gads skolā maksā pamatīgu naudu un patērē arī citus resursus. Līdz sīkumiem rēķinot, piemēram, ir starpība, vai skolā vienlaicīgi uzturas 11 vai 12 klases apmācāmo. Papildus katra 1 klase patērē kaut vai tualetes papīru kopumā ņemot pa valsti - visai daudz! Un tas arī maksā naudu.
Nezinu, ko šajā sakarā ir paudis V.Igo, bet apmācību sistēmas efektivitāte ir jāveido arī uzskaitot tualetes papīru !
Tagad par pašu mācību programmu: bija tā, kad toreiz, kad es gāju skolā 6. klases 2.ceturksnī sāka mācīt fiziku kā atsevišķu priekšmetu. Bet sūdi bija tādi, ka tās pašas 6.klases mācību gadu uzsākot es par ietaupīto 'pusdienu' naudu (mamma deva lai samaksāju par kopgaldu) - pats patsāvīgi biju jau nopircis un izlasījis visu biezo grāmatu "fizika vidusskolām 9-11 klasei"!
Ko ar šo gribu pateikt? Tikai to, ka dažādiem skolniekiem ir dažāda spēja uzņemt zināšanas! Ja visiem pielieto vienu mērauklu un metodi - parasti, vieni tiek lieki bremzēti, citi - tiek dzīti uz priekšu tādā ātrumā, ka nespēj.
Rezultāts? Man piegriezās tā skola, jo jutos, ka jāsēž starp auniem - un izgāju 'ielās'. Citiem piegriezās tā skola, jo nespēja izpildīt to, ko prasa, un arī izgāja 'ielās'. Bet viduvējības palika skolas solā. Un tagad sēž svarīgos krēslos dažādos posteņos. Tie, kas izgāja 'ielās', tiem tagad nav izglītības, un tie grozās pa dzīvi, kā sanāk.
Mūsdienu skola. Te viņiem liek atzīmes, te - neliek. Te viņiem jāpilda mājas darbi, te - nav. Te viena skola prasa tādas mācību grāmatas, te pat cita - savādākas. Te muzikālai fiziskās audzināšanas (fizkultūrai) apmācībai ir primāra nozīme, te - sekundāra. Te humanitārajiem priekšmetiem ir viena vērtība, te pēkšņi - cita! Ko redzu? Tikai to, ka nav sistēmas, nav līdz galam nostrādāta modeļa. Ir tikai eksperimenti, eksperimenti, eksperimenti.... Bet to upuris ir nākotnes cilvēks!
Redzu, ka mācību sistēma, tā pat kā medicina un citas sensitīvas jomas ir kļuvušas par biznesa laukiem, kur savas merkantilās intereses realizē dažkārt - visai tumsonīgas un alkatīgas personālijas.
Un tā pat, kā senajā Romā, daļa bērnu prātiņu tiek un tiks - slīcināti.
Nepretendēju uz Spoku spožākās domas statusu šajā rakstā, vienkārši vēlos, lai šis raksts ir turpinājums tēmai un ir platforma jaunai domu apmaiņai.
Šeit to varētu izdarīt tie, kuri, varbūt, ir palaiduši garām Count Monte Black iniciatīvu.
Rakstiet komentārus! Lasiet komentārus! Tiem, iespējams, ir pat lielāka informatīvā vērtība, ka pašam rakstam!
Pedejais attela visi tik paklausigi reize cel rocinu, redzams ka tiek veidota nakama zombiju tauta.
"izpētītas un attīstītas ir efektīvākās metodes kā veicināt to attīstību, kādas ir metodes, lai kaut ko cilvēkam iemācītu."- pilnīgi nepiekrītu, katrs bērns ir individuāls, katram ir savi talanti, savi mērķi, savi sapņi, bet pilnīgi visiem mēs mācām vienu un to pašu, pasaulei vajag radošus, inovatīvus un progresējošus cilvēkus, ir jāattīsta mūzikas, dejas, sports, protams matemātika ir svarīga, bet jādod katram talantam vienāda iespēja.
"Tikai to, ka nav sistēmas, nav līdz galam nostrādāta modeļa. Ir tikai eksperimenti, eksperimenti, eksperimenti.... Bet to upuris ir nākotnes cilvēks!" - Tu esi apmierināts ar mūsdienu skolu? Skolu, kas nav mainījusies kopš 1800-tajiem gadiem? Cilvēks ir attīstījis simtiem dažādu nozaru, bet kā? Tikai kāpjot ārā no komforta zonas, mēģinot, eksperimentējot, pārbaudot. Tu gribi vienotu modeli, bet negribi eksperimentēt? Nav izdomāts, perfekts, mūsdienu modelis, bet mēs NEDRĪKSTAM sēdēt un gaidīt, kad tas tiks izdomāts, bet ir jākustās un jāņem kaut piemērs no Somijas.
Savā rakstā neatbildēju, bet šeit pateikšu... Tieši tevis aprakstītie mūžīgie, bezjēdzīgie eksperimenti dēļ, kuriem dažs labs skolas 12 gados izbauda 3 dažādas mācību sistēmas ejot vienā un tajā pašā skolā ieteicu vienkārši pagarināt stundas par 5 min. Manu pamatojumu, kas gribēs atradīs un izlasīs un tam var piekrist vai nepiekrist, taču - nav jēga mūžīgiem eksperimentiem vai straujām sistēmas maiņām,jo
1. Skolotāju bāze ir tāda, kāda tā ir
2. Arī katrs bērns ir tāds, kāds ir - labs attēls par to savulaik bija "zvēru skola" - visiem zvēriem, tajā skaitā zivīm uzdevums iemācīties kāpt kokā. Ne visi būš matemātiķi, ne visi būs fiziķi, valodnieki vai sportisti. Ko tas nozīmē? Var, kā IZM grib spiest mācīties dabaszinātnes, spiest lieku sportu, papildus 2 nedēļas skolā, noņemt mājasdarbus - tie kas kaut ko nesparatīš vai būsim reāli , tiem, kam kaut kas neinteresē no tā diži gudrāki nepaliks.
3. Paturpinot manu +5 min. teoriju. Papildus tam ir jāveido 1 liela pārmaiņu programma, kura lēnām un pakāpeniski jāievieš - pakāpeniski un civilizēti jāmaina skolotāji (noteikti iztiekot bez debīlā antilojalitātes likuma, kas tagad ir ieviests, jo atliek kādam ierakstīt video/ierakstu, ka skolotājs nolamā Latviju un to var pagriezt kā nelojalitāti), mācību programmā ir jāsaglabā lielākā daļa no esošā, taču jāpalielina radošuma daudzums, jo spēja radoši domāt ir vajadzīga lielākajā daļā mūsdienās pieprasīto vai svarīgo profesiju, sākot ar to pašu skolotāju beidzot ar inženieri.
4. Jābeidz mainīt sistēmu un veidot reformas ik pēc pāris gadiem un skriet pakaļ ārzemēm.