Marta beigās lielu sabiedrības uzmanību piesaistīja situācija, kad vienotās ārkārtas palīdzības izsaukuma numura "113" dispečeris nespēja saprasties ar zvanītāju, jo neesot zinājis, kur atrodas ceļš uz Naudēļiem.
Atgādināsim, 30. martā, internetā tika publicēts tālruņa sarunas ieraksts ar vienotās ārkārtas palīdzības izsaukuma numura "113" dispečeri. Jaunpiebalgā bija notikusi autoavārija, satraukušies avārijā iesaistītie cenšas izsaukt ātro palīdzību, lai sniegtu palīdzību cietušajam cilvēkam, tomēr saziņa ar dispečeru izrādījās ļoti smaga.
Zvanītājs dispečeram norāda, ka autoavārija notikusi Jaunpiebalgā, uz ko tas precizē "kādā ielā?" Palīdzības saucējs atbild, ka tā nav iela, bet ceļš uz Naudēļiem. Savukārt dispečers saskaņā ar instrukciju turpina precizēt norādes – no kurienes jābrauc, cik tālu tas ir no Jaunpiebalgas centra, no kuras pilsētas puses tas ir un kurā virzienā.
Zvanītājs atbild, ka Naudēļu ceļš ir tikai viens un vietējie "ātrie" uzreiz sapratīs, kur tas ir, jo tas esot tikai divus kilometrus no viņu stacijas. Zvanītājs pat piesakās pabraukt pretī, ja jau tā vieta esot tik grūti atrodama. Uz to dispečers atbild "kur jūs brauksiet? Visi taču strādā!" Pēc šīs dispečera atbildes saruna pārgāja uz augstākiem toņiem. "Bļ*ģ, strādā, nah*j, bļ*ģ, kā lai es tev izstāstu, bļ*ģ!?"
Zvanītājam klātesošais biedrs, izdzirdējis, ka saruna sāk "buksēt" –, "kas tur ir'a, bļ*ģ!?" –, pārņēma tālruni un turpināja sarunu ar dispečeri: "Bļ*ģ, Naudēļu ceļš! Es tevi, idiot, nositīšu, bļ*ģ!"
Dispečers turpina izrādīt mieru un uzdot birokrātiskos jautājums. No sarunas noprotams, ka dispečers jau bija atvēris kādu karti, jo precizēja, vai "jābrauc Rankas, Vecpiebalgas vai Drustu virzienā".
Kad dispečeram beidzot izdevās ieskaidrot, ka Naudēļu ceļš ir uz vienīgo tur esošo mājsaimniecību "Naudēļi", tad dispečers, šķiet, saprata un sāka uzdot jautājumus jau par pašu notikumu – kas atgadījies, vai cietušais ir vīrietis vai sieviete, vai ir pie samaņas.
"Ir pie samaņas – ātros sauc!" kliedz zvanītājs. "Ko bļaujat, ja jau viņš ir pie samaņas?" neizpratnē vaicā dispečers, "cik viņam gadu?" Uz to zvanītājs dusmās atbild: "Es taču nezinu, nu, j*bt tvaju maķ, man vēl pateikt, kādas viņam bikses kājās ir!?" Šajā brīdī publicētais audio ieraksts pārtrūkst.
Tagsd tiek ziņots, ka Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) pabeidzis iekšējo pārbaudi par zvanu, kura laikā dispečeram cietušie nevar paskaidrot, kur atrodas Naudēļu ceļš Jaunpiebalgas novadā, kur notikusi avārija ar cietušajiem, un secinājis, ka dispečera darbā nav konstatēti būtiski pārkāpumi.
Par to informēja NMPD pārstāve Ilze Bukša, vienlaikus norādot, ka ar dispečeru pārrunāta rīcība, kā līdzīgās vai augsta stresa situācijās veiksmīgāk vadīt sarunu ar izsaucēju, lai pēc iespējas ātrāk noskaidrotu notikušā apstākļus un adresi.
Bukša atgādināja, ka zvana laikā dispečers bija identificējis notikuma vietu un nosūtījis mediķu brigādi uz izsaukumu, kas sniedza nepieciešamo palīdzību un nogādāja cietušo slimnīcā. Diemžēl Latvijā valstiskā līmenī pagaidām operatīvajiem dienestiem nav pieejams tāds tehnoloģiskais risinājums, kas zvana laikā kartē automātiski parāda zvanītāja atrašanās vietu, lai arī par šādu nepieciešamību diskutēts daudzu gadu garumā, atzina NMPD pārstāve.
Viņa skaidroja, ka šī iemesla dēļ zvana sarunas laikā dispečers pēc dotajām norādēm vienlaicīgi meklē atrašanās vietu kartē un citās programmās, kas ļauj meklēt pēc orientieriem. Tāpēc ļoti svarīga ir dispečera un zvanītāja abpusēja sadarbība zvana brīdī. Dispečeram pēc iespējas precīzāk jānoskaidro negadījuma vieta, lai nekļūdīgi nosūtītu izsaukumā tuvāko brigādi. Adreses precizitāte jo īpaši lauku apvidos ir būtiska arī tādēļ, ka vietējā brigāde var būt jau aizņemta sniedzot palīdzību citam pacientam un var nebūt brīva ilgāku laiku. Tas nozīmē, ka uz izsaukumu jānosūta cita tuvākā brīvā brigāde, kura ikdienā nestrādā konkrētajā teritorijā. Lai orientētos arī mazāk zināmās vietās, katras brigādes mašīnā ir GPS ierīce, taču pirms tam dispečeram ir jācenšas pēc iespējas precīzāk noskaidrot notikuma vietu, skaidroja Bukša.
NMPD aicina iedzīvotājus savos tālruņos lejupielādēt un ārkārtas dienestu izsaukšanai izmantot Latvijā izstrādātās mobilās lietotnes, kas reizē ar zvanu ļauj nosūtīt arī atrašanās vietas koordinātes, piemēram, lietotne "eVeselībasPunkts" neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaukšanai, Valsts policijas lietotne "Mana drošība" visu ārkārtas dienestu izsaukšanai. Savukārt, ja tālrunī ir funkcija, kas uzrāda atrašanās vietas GPS koordinātes, tad dispečeram iesakām nosaukt šos datus. Tos ievadot kartē, dispečers redzēs precīzu zvanītāja atrašanās vietu un nekavējoties varēs nosūtīt brigādi.