local-stats-pixel fb-conv-api

Žužaks5

Gājieni - dāmas, firzas

Gājieni - karalis

Figūru izkārtojums

Spēlē žužaks ir tikai viens karalis katram spēlētājam, kurš netieši tiek saistīts ar pašu spēlētāju, bet visas pārējās figūras ar tam piederošo īpašumu, ja neskaita dāmas, kurām nav piešķirta spēlētājam piederošā manta, ja tomēr spēlētāji vienojas par kāda rakstura mantisku nozīmi dāmām, tad figūra ir saucama par firzu. Kā piemēru varētu minēt, ka katrai firzai varētu būt desmit gadu nodoklis, ja spēlētājs zaudē visas firzas un viņam tiek pieteikts mats, tad viņam preteniekam būtu trīsdesmit gadu jāmaksā nodoklis vai kontribūcijas.

Karaļa gājiens ir vienu lauciņu uz augšu, uz augšu pa kreisi, pa kreisi, pa kreisi uz apakšu, uz apakšu, uz apakšu pa labi, pa labi vai pa labi uz augšu žužaka spēles dēļa iedvaros. Kā pirmo ilustrāciju pievienoju karaļa iespējamos gājienu virzienus.

Ar karali ņemama pretenieka figūra ir tā pat kā ar gājienu, ja kāda cita figūra paņemot sev figūru karaļa ceļā neapdraud karali vai karalis ņemot figūru nevar sevi pakļaut šaha situācijai, tas pats arī attiecas uz dāmas figūru - dāmas figūra nav pakļaujama gardē situācijai, ja figūra ir kā firza, tad nekādi ierobežojumi netiek piemēroti.
Ar karali pretenieka figūru var ņemt vienu lauciņu uz augšu, uz augšu pa kreisi, pa kreisi, pa kreisi uz apakšu, uz apakšu, uz apakšu pa labi, pa labi vai pa labi uz augšu žužaka spēles dēļa iedvaros, lai to pievienotu sevis savāktajai pretenieka figūru kopai. Otrajā ilustrācijā vari aplūkot, iespējas ar karali ņemt pretenieka figūras.

Šaha situācija ir tad, ja pretenieks nākamajā gājienā varētu ņemt karaļa figūru, tad karalis ir jāpārvieto, lai tā pati vai kāda cita pretenieka figūra neapdraudētu karaļa figūru.

Rokādes iespējas, tā pat kā šahā, žužakā ar karali iespējamsas ar abās pusēs stāvošajiem torņiem. Rokādi var veikt, ja pirms tam pati karaļa figūra vai torņa figūra ar kuru gribi veikt rokādi nav kopš spēles sākuma kustināta, tādā gadījumā pastāv iespēja viekt rokādi, kas gan pēc sava vieda atšķiras no rokādes šahā, jo žužakā rokāde ir esošo figūru apmainīšana vietām, nevis torņa pārvietošana aiz karaļa figūras, kad karalis ir nolikts pēc iespējas tuvāk tornim. Bez tam rokādi var vien veikt, ja kāda no figūram nav pretenieka figūras apdraudēta un rokādes ceļš nešķērso kādas citas pretenieka figūras ceļu. Rokādes iespējas ilustrācijas pievienoju kā trešo ilustrāciju.

Mats

Kad kāds no spēlētajiem piesaka otram matu, tad spēle tiek uzskatīta par vinētu un spēlētājs, kurš ir pieteicis matu kādai no dāmām vai karalim var pieprasīt no pretenieka savākto figūru ekvivalentu, uz kurām tika sadalīta otra spēlētāja manta, kas nedrīkst iekļaut ar cilvēkiem saistītas lietas, lai izvairītos no iespējas, ka valdnieku starpā esošās domstarpības dēļ ciestu kāds no valdnieka pavalstniekiem. Dāmu un karaļa figūras nav noceļamas no žužaka spēles dēļa visu spēles laiku. Mata ilustrāciju pievienoju kā ceturto bildi.

Pats

Pats ir situācija žužakā vai šahā, kad vienam spēlētajam vairāk nav iespēja kustināt figūras vai visu figūru gājieni ir bloķēti ar kāda pretenieka figūru un tavs gājiens nav iespējams. Šāda situācija ir gandrīz neiespējama, ja tiek spēlēts ar dāmām, bet ja spēlē tiek izmantotas firzas, tad šāda iespējamība ir nedaudz lielāka. Šādā gadījumā spēles žužaks iznākums var būt kā neizšķirts un ja pretenieki spēles diskusiju laikā ir atrisinājuši savas domstarpības, tad ar to ir pietiekami, bet ja tomēr ir vēl kāda veida neskaidrības vai aizvainojumi, tad preteniekiem ir jāspēlē žužaka spēle vēlreiz, lai noskaidrotu, kura spēlētāja prāta spējas vai viņa apvienoto padomdevēju prāta spējas ir labākas. Pata situācijas ilustrāciju pievienoju kā pēdējo, piekto bildi.

lasi, vērtē, komentē emotion

4 0 5 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv

Komentāri 5

0/2000
Kas tas par sviestu?
0 0 atbildēt
Vai žužaks bija tā spēle, kur karalis var noslēpties pagrabā?
0 0 atbildēt