local-stats-pixel fb-conv-api

Žužaks0

Gājieni - piekūni

Gājieni - dāmas

Gājieni - karalis

Galda spēlē žužaks pretstatā šaham arī dāmas var veikt rokādi, ko nolēmu saukt par dokādi, lai pēc paša vārda varētu atšķirt vai rokādi veicis karalis vai dāma. Tiesa gan spēlētāji spēles sākumā var vienoties, ka dāmas figūrai arī tiek piešķirta kāda mantiska nozīme, kura nesaistas ar cilvēkiem. Tad figūra spēles laikā tiek saukta par firzu un pretenieks var sevis savāktajai pretenieka figūru kopai arī pievienot firzas, tās ņemot ar savām figūrām. Tiesa tad spēli nevar vinēt piesakot matu firzas figūrai, kā arī ar firzu nav veicamas dokādes un firzai pieteikt gardē arī zūd jebkāda vajadzība.

Firza vai dāma

Dāmu vai firzu var pārvietot visos iespējamos virzienos neierobežotu skaitu lauciņu pa spēles dēli līdz savai vai pretenieka figūrai vai spēles dēļa malai. Dāmu vai firzu var pārvietot neierobežotu lauciņu skaitu pa labi uz augšu, uz augšu, pa kreisi uz augšu, pa kreisi, uz leju pa kreisi, uz leju, uz leju pa labi vai pa labi. Dāma vai firza nevar pārlekt savas vai pretenieka figūras. Pirmajā ilustrācijā pievienoju kā var pārvietot dāmas figūru, kura arī var būt firza, ja par to vienojas spēles sākumā.

Tā pat kā ar gājienu dāma vai firza var ņemt pretenieka figūru visos iespējamajos virzienos neierobežotu skaitu lauciņu. Pretenieka figūru ar dāmu vai firzu var ņemt pa labi uz augšu, uz augšu, pa kreisi uz augšu, pa kreisi, uz leju pa kreisi, uz leju, uz leju pa labi vai pa labi. Noņemot no spēles dēļa figūru dāmas vai firzas ceļā un tās vietā novietojot dāmu vai firzu, pievienojot noņemto figūru sevis savāktajai pretenieka figūru kopai. Kā otrā ilustrācija ir pievienota, dāmu vai firzu pretenieka figūru ņemšanas iespēja.

Iespējas tikai dāmām

Atšķirībā no šaha žužakā piesakot matu dāmai spēle tiek arī uzskatīta par zaudētu. Vienīgais tas nav pretenieka interesēs pirms laika vinēt spēli, jo spēles būtība slēpjas tajā, lai savāktu pēc iespējas vairāk pretenieka figūru.

Ja dāma nākošajā gājienā varētu tikt noņemta no spēles galda, tad šādu situāciju sauc par gardē, kas ir analoģiska situācija, kad šahā karalim piesaka šahu. Pretenieka pienākums nākošajā gājienā ir novietot dāmu tā, lai tā vairs netiktu abdraudēta. Visām trīs dāmām ir jāsaglabājas uz spēles dēļa, līdz tiek pieteikts mats karalim vai dāmai, tad attiecīgi spēle tiek uzskatīta par vinētu vai zaudētu atkarībā no tā kurš kuram pieteica matu.

Par cik žužakā ir seši torņi, tad ar dāmu ir iespējama dokāde vairākos virzienos arī pa diognāli, tiesa tā pat kā šahā dokāde nav veicama, ja torņa vai dāmas figūra tika kustināta vai dokāde vien ir iespējama ar figūrām, kuras ne reizi netika kustinātas kopš spēles sākuma. Bez tam dokādi var vien veikt, ja kāda no figūram nav pretenieka figūras apdraudēta un dokādes ceļš nešķērso kādas citas pretenieka figūras ceļu. Trešajā ilustrācijā pievienoju iespējamās dokādes, lai torni apmainītu ar dāmu un otrādi.

Žužakā pastāv iespēja bloķēt dāmu gājienus tās norobežojot ar citām figūrām, kas neļauj iespēju dāmas figūru kustināt, lai tās spēles laikā neradītu draudus paša figūrām. Kā pēdējo ilustrāciju pievienoju piemēru kurā parādīts kā tiek bloķēti dāmu gājieni.

Ja dāmu gājieni nav bloķēti, tad tā saucamais pats, kurš iespējams, ja arī karaļa gājieni tiek bloķēti, praktiski nav iespējams. Par patu žužakā uzrakstīšu nākamajā rakstā, bet pats ir iespējams drīzāk, ja spēlē tiek izmantotas firzas nevis dāmas.

lasi, vērtē, komentē emotion

0 0 0 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv

Komentāri 0

0/2000