Pievieno rakstu! Seko Draugiem Seko Facebook Seko Twitter
 
0
20

Kamēr gandrīz visi piekrīt, ka filmas un grāmatas var saukt par mākslu, par spēlēm ir plašākas diskusijas - daudzi cilvēki, kas nezina tik daudz par spēlēm, tās uzskata par kaut ko daudz stulbāku vai par laika nelietderīgu tērēšanu.

Un tomēr, spēļu tirgū ir ne tikai spēles, kas ir vienkārši jautras, sarežģītas, skaistas vai relaksējošas, bet arī gudras spēles ar interesantiem un sarežģītiem stāstiem, un tieši par tām es vēlētos parunāt. Šajā rakstā pastāstīšu par savām trīs mīļākajām indie spēlēm un to stāstiem. Ja tevi interesē datorspēles, noteikti iesaku pamēģināt šīs (visas ir nopērkamas Steam).

UndertalequotScaronajā... Autors: TheCilveks Indie spēles ar labiem stāstiem.
1.

Undertale

"Šajā pasaulē, tu vari nogalināt vai tikt nogalināts."

Sensenos laikos pār zemi valdīja cilvēki un monstri. Kādu dienu starp abiem izcēlās karš. Pēc garas cīņas cilvēki uzvarēja, un monstri tika ieslodzīti pazemē ar maģijas palīdzību. Daudzus gadus vēlāk, tu, parasts cilvēkbērns, dodies izpētīt kādu kalnu, bet iekrīti bedrē un nonāc pazemē.

Tavs mērķis ir atrast ceļu atpakaļ mājās, bet pa ceļam tu sastapsi neskaitāmi daudz monstrus. Monstru kopējais mērķis ir nonākt atpakaļ zemes virsmā, bet barjera, kas tur viņus ieslodzītus, var tikt salauzta tikai ar neiedomājami lielu spēku, kā iegūšanai viņiem nepieciešama cilvēka dvēsele. Ja vēlies nonākt atpakaļ mājās, tev būs jāatrod ceļš cauri pazemei. Varbūt tu atradīsi kādu, kas vēlēsies tev palīdzēt, kas vēlēsies sadraudzēties, bet dažas radības ir gatavas darīt jebko, lai iegūtu brīvību - pat nogalināt tevi.

Undertale ir uz tās stāstu... Autors: TheCilveks Indie spēles ar labiem stāstiem.
2.

Undertale ir uz tās stāstu balstīta RPG spēle ar bullet hell elementiem. Kamēr citās RPG spēlēs tev ir jānogalina monstri, lai izietu līmeņus un augtu spēkā, Undertale šis ir opcionāli - ja vēlies, tu vari nenogalināt nevienu, izmantojot negociāciju un draudzību, lai tiktu prom no cīņām.

Gandrīz visu programmēšanu, rakstīšanu, dizainu un mūziku izveidoja viens cilvēks, Tobijs Fokss (Toby Fox), četru gadu garumā. Tā tika izlaista 2015.gada rudenī un ļoti ātri eksplodēja indie spēļu tirgū, pašlaik spēli ir nopirkuši gandrīz 3 miljoni cilvēku un tai ir 95% pozitīvas spēlētāju atsauksmes Steam.

Undertale ir balstīta uz izvēlēm, un, atkarībā no tā, ko esi izvēlējies spēles laikā, tu iegūsti vienu no 24 dažādām beigām. Šīs beigas iedala trīs grupās - pacifista beigas, genocīda beigas un 22 diezgan līdzīgas neitrālas beigas.

Bez izcilā stāsta Undertale ir arī lieliska mūzika, smieklīgi joki, daudzas puzles, 8 stundas ar gameplay katrai no beigām, daudzas apslēptas lietas un interesanta cīņas sistēma.

Undertale stāsts ir spēles... Autors: TheCilveks Indie spēles ar labiem stāstiem.
3.

Undertale stāsts ir spēles stiprākā puse - spēles stāsts var likties vienkāršs un ne pārāk īpašs pirmajās dažās stundās vai pat tad, ja izej spēli vienu reizi, bet, ja esi ieguvis visas trīs beigas vairākas reizes un palasījis interneta resursus par spēli, atklājas, ka spēles stāsts ir daudz sarežģītāks, nekā var domāt.

Spēles galvenie varoņi un dialogs ir izcili izveidoti - lai gan spēles pamatā ir ļoti emocionāls un dziļš stāsts, tās dialogs ir lielākoties balstīts uz humoru. Visi galvenie varoņi ir ļoti unikāli un interesanti, katram ir sava motivācija un spēcīga personalitāte. Tāpat, kā tas ir ar īstiem cilvēkiem, viņi sākumā var likties vienkārši vai garlaicīgi, bet, ar laiku iepazīstot viņus, tu saproti, ka viņi ir kas daudz vairāk.

Šo spēli var būt grūti saprast. Tā izmanto apslēptas lietas, simbolismu un dīvainus notikumus, lai rastu spēlētājā ļoti daudz jautājumus par spēli, un ne visiem jautājumiem ir viegli atrast atbildes. Patiesībā, pa internetu klīst ļoti daudzas teorijas, kuras mēģina izskaidrot konkrētus spēles notikumus, bet pat ļoti lielajam daudzumam ar fanu nav izdevies un, visticamāk, nekad neizdosies nonākt pie vienota secinājuma.

Es pats esmu izgājis Undertale neskaitāmas reizes un pavadījis diezgan daudz laiku, pētot fanu analīzes un teorijas, un, lai gan varu teikt, ka zinu ļoti daudz par šo spēli, es joprojām diezgan bieži atrodu kaut ko jaunu un agrāk nedzirdētu. Es noteikti iesaku šo spēli pamēģināt visiem, pat tiem, kuriem neinteresē sarežģīti un analizējami stāsti, jo pat tad tevi sagaida interesanti personāži un smieklīgs dialogs.

DeadboltquotVēl viena... Autors: TheCilveks Indie spēles ar labiem stāstiem.
4.

Deadbolt

"Vēl viena nakts."

Deadbolt ir spēle, kuras notikumi risinās piecdesmitajos gados pasaulē starp dzīvību un nāvi - tumšā un aukstā vietā, kur nonāk tikai cilvēki, kuri nav miruši tā, kā paredzēts. Tie, kas nobeidza savu dzīvi pārdozējoties, te ir zombiji. Tie, kurus nogalinājuši tuvinieki, šeit ir vampīri. Tie, kas paši sev izdarījuši galu, ir skeleti. Tas, kas visus vieno šajā pasaulē, ir aukstums - nebeidzams, neapturams, sāpīgs un tracinošs aukstums.

Tu esi nāve - īss, vārgs skelets brūnā mētelī. Tevi ir noalgojis kāds mistisks augstāks spēks, ko tu pazīsti tikai kā "darbadevēju", kurš sazinās ar tevi caur tavu kamīnu. Tavs pienākums ir vienkāršs - nogalini miroņus, palīdzi viņiem sasniegt pēcdzīvi, un tu pretī saņem dzīvību.

Bet viss nav tik vienkārši - drīz vien parādās kāda jauna narkotika, "pelni", kas liek miroņiem sajusties dzīviem atkal, neilgi apturot nebeidzamo aukstumu. Kad tu sāc izmeklēt, kas slēpjas aiz šīs narkotikas, tu atklāj miroņu īsto plānu, un nonāc ļoti plašā un bīstamā nekārtībā, kas apdraud gan tavu, gan tava "darbadevēja" dzīvību. Miroņiem ir dota vēl viena iespēja - skeletu mistiskais līderis, Ibzans, sola, ka "pelnus" var izmantot kam vairāk, ka tie var palīdzēt sasniegt bezgalīgu siltumu. Un vienīgais, kas viņus var apturēt, esi tu.

Deadbolt veidotāji ir Hopoo... Autors: TheCilveks Indie spēles ar labiem stāstiem.
5.

Deadbolt veidotāji ir Hopoo games, kuri ir zināmi tikai par divām spēlēm - šo un plaši zināmo indie rogue-lite platformeri Risk of Rain, kas arī ir lieliska spēle, ko iesaku pamēģināt brīvā brīdī un kurai pašlaik tiek veidots turpinājums, Risk of Rain 2. Deadbolt gan ir solis nedaudz citā virzienā - tas ir side-scroller action/stealth hibrīds.

Viena no galvenajām lietām, kas padara Deadbolt par diezgan unikālu šaušanas spēli, ir tas, ka tu vari izmantot apkārtējo vidi savām vajadzībām. Patiesībā, tu nomirsti no vienas vai divām lodēm, tāpēc ir grūti paļauties uz bezsakarīgu ložu šaušanu visos virzienos, un stratēģija un plānošana ir ļoti svarīga spēles daļa. Spēlē tu vari klauvēt pie durvīm, lai piesaistītu pretinieku uzmanību, izslēgt vai izšaut gaismas, lai apgrūtinātu redzamību, pārvietoties pa ventilācijas sistēmu, slēpties aiz lieliem objektiem u.c.

Spēlei ir 27 līmeņi, tās stāsts ir vairāk nekā piecas stundas garš (taču šajā spēlē var ielikt vairāk nekā 100 stundas, ja tevi interesē papildus izaicinājumi un spēlētaju veidoti līmeņi). Tai ir daudzi dažādi pretinieki un bossi, lielisks līmeņu dizains, prasmīgi izveidota atmosfēra, grafikas un mūzika. Deadbolt ir lielisks spēļu veidošanas piemērs visos aspektos un to var nosaukt par izcilu spēli.

Deadbolt stāsts un tā... Autors: TheCilveks Indie spēles ar labiem stāstiem.
6.

Deadbolt stāsts un tā prezentēšanas veids ir ļoti netipisks. Ja esi spēlējis Risk of Rain un domājis vairāk par to, ko spēle mēģina pastāstīt, gan jau esi sapratis, ka to var iziet vairākas reizes, nepamanot nekādu stāstu. Tā vietā vajag meklēt dažādas norādes un lasīt cilvēku interpretācijas internetā, kas kopā saliek dziļu un skumju stāstu.

Var viegli pamanīt, ka Deadbolt ir veidojuši tie paši cilvēki un ka viņi saprot savu mērķu auditoriju - ja tu vēlies jautru action/stealth šaušanas spēli bez daudz dialoga, šī noteikti ir spēle tev. Bet, ja tu vēlies indie spēli ar sarežģītu stāstu, Deadbolt arī ir piemērota spēle, jo tās stāsts ir krietni dziļāks, nekā var likties uzreiz pēc tās iziešanas.

Kamēr Undertale stāsts ir diezgan cieši saistīts ar interpretāciju, tā nozīmi spēlētājam un dažādiem morāliem jautājumiem, Deadbolt ir spēle ar diezgan noteiktu un saprotamu stāstu, vienīgi to atrast ir ļoti grūti. Ja tu pievērs uzmanību dažādām sīkām, viegli garām palaižamām detaļām, tu vari salikt kopā ļoti skumju un interesantu stāstu, kas pilnīgi izmaina spēli.

Deadbolt prot arī prasmīgi parādīt spēles pretiniekus un galvenos varoņus. Kamēr citas spēles ataino miroņus kā stulbas un ļaunas radības, šajā spēlē tas ir daudz sarežģītāk. Kad tu nogalini konkrētus pretinieku veidus, ir neliela iespēja, ka viņi nometīs kasetes. Šīs kasetes var vēlāk noklausīties, un tajās atklājas miroņu patiesās dzīves - tie nav "vienkārši pretinieki", tie ir sarežģīti cilvēki, no kuriem gandrīz visi ir depresīvi un ar sirdi lauzošām problēmām.

Spēlē ir arī krietns daudzums interesanta simbolisma un citu viegli garām palaižamu lietu. Pat izvēle parādīt visus spēles pasaules iemītniekus kā miroņus ir ļoti simboliska, un, ja pameklē vēl vairāk, pat katrs miroņu veids ir skumji ironiski saistīts ar šiem "nedabīgajiem" nāves veidiem. Deadbolt ir ļoti skumja un spēcīga spēle, ja tikai prot meklēt atbildes.

The Sea Will Claim... Autors: TheCilveks Indie spēles ar labiem stāstiem.
7.

The Sea Will Claim Everything

"Filozofs teica, ka mēs visi esam kā salas. Varbūt tā ir taisnība. Un tomēr es nevaru aizmirst vecu teicienu, iekaltu alas sienā kaut kur pie sen aizmirsta pravieša: beigās, jūra pievāks visu."

Šī spēle norisinās sapņu pasaulē, kura ir skumjā stāvoklī. Tu pamosties kādā mājā, kas ir nodota no paaudzes paaudzē, un pašlaik pieder kādam burvim, kura vārds ir The. The paskaidro, ka šajā mājā bija ieradušies salas valdnieka pakalpiņi un savandīja māju.

Drīz vien tu uzzini, ka problēma ir plašāka - trīs salas, uz kurām norisinās spēle, pārvalda bargi un neprasmīgi valdnieki. Tu vari palīdzēt to iedzīvotājiem tikt galā ar to problēmām, bet viens cilvēks nevar tikt galā ar nabadzību vai korupciju. Bet varbūt labi darbi spētu mainīt cilvēku domāšanu un ietekmēt ko lielāku un spēcīgāku...

The Sea Will Claim... Autors: TheCilveks Indie spēles ar labiem stāstiem.
8.

The Sea Will Claim Everything ir point and click spēle, kurā lielāko daļu tu pavadīsi lasot - tik tiešām, šo spēli var gandrīz vai nosaukt par grāmatu. Protams, spēlē parādās arī daudzi klasiski point and click elementi un tā nav tikai teksts, jo tekstu pavada zīmējumi.

Šo spēli izveidoja ļoti nedaudz zināmais, bet ģeniālais indie spēļu rakstnieks un veidotājs Džonass Kiratzes (Jonas Kyratzes). Viņš ir visvairāk zināms par to, ka viņš sarakstīja indie megahītu the Talos Principle, kas ir plaši zināma ne tikai savu pužļu dēļ, bet arī tāpēc, ka the Talos Principle liek spēlētājam domāt par dažādiem sarežģītiem filozofijas tematiem - un Džonass ir tas cilvēks, kurš galvenokārt ir aiz šīs filozofijas.

Džonasa lielākais dzīves projekts, pie kura viņš nu jau strādā vairāk nekā desmit gadus, ir sapņu pasaules veidošana. Tā ir pasaule, kurā norisinās liels daudzums ar īsiem stāstiem, ko viņš ir sarakstījis gadu laikā, kā arī vairākas paīsas, uz stāstu balstītas point and click spēles. The Sea Will Claim Everything ir viena no jaunākajām, bet arī pašlaik lielākā spēle, kuras notikumi risinās šajā pasaulē. Džonass arī strādā pie nākamajām spēlēm šajā pasaulē - The Council of Crows (plānots izlaist 2017.gada beigās) un Ithaka of the Clouds (plānots izlaist 2018.gada beigās).

The Sea Will Claim everything ir spēle, kuras garums ir atkarīgs no tā, kā tu to spēlē. Ja tu vēlies pēc iespējas ātrākt tikt no A līdz Z, bet tev neinteresē stāsts, šī ir spēle, kuru es tev noteikti neiesaku. Ja tu lasi tikai to, kas ir daļa no galvenā stāsta, šo spēli, visticamāk, iziesi ātrāk nekā piecās stundās. Bet šajā spēlē ir daudz vairāk - viena no interesantākajām lietām Džonasa point and click spēlēs ir tas, cik daudz uzmanības ir detaļās. Kamēr parastās point and click spēlēs uzklikšķināšana uz grāmatu skapja nozīmē, ka spēle tev iedod īsu aprakstu par visu skapi, Džonasa spēlēs katrai grāmatai, katrai sēnei, katrai puķei un katrai kastei ir savs apraksts. Šis iedod spēlei ļoti unikālu pieeju žanram, un, ja lasīsi katru mazo lietu (ko es arī darīju un varu apliecināt, ka tas bija ļoti interesanti) šī spēle būs kā apmēram 8 stundas gara un interaktīva grāmata.

Šai spēlē ir arī ļoti savdabīgas un neierastas grafikas, ko zīmējusi spēles veidotāja sieva, un tās mūziku sarakstīja Kriss Kristodoulou (Chris Christodoulou), kas zināms arī par dažiem citiem spēļu soundtrackiem, piemēram, iepriekšminētajai spēlei Deadbolt un to pašu veidotāju Risk of Rain. Es iesaku tiem, kuriem patīk šī spēle, pameklēt vairāk par tās veidotāju - viņš ir veidojis vairākus ļoti interesantus projektus, bet viņš ir ļoti maz zināma balss indie spēļu tirgū, tāpēc katrs jauns fans ir svarīgs.

Scaronai spēlei ir ļoti... Autors: TheCilveks Indie spēles ar labiem stāstiem.
9.

Šai spēlei ir ļoti savdabīgs stāsts. Patiesībā, es domāju, ka tā noteikti nav spēle visiem. Ja tev nepatīk lasīšana, tev šī spēle ātri apniks, un, pārsteidzoši, es arī neieteiktu spēlēt šo spēli tad, ja tavi politiskie uzskati pieder labajam spārnam, jo spēles veidotājs, kurš ir sociālists, ir ielicis savus politiskos uzskatus šajā spēlē. Patiesībā, spēles stāstā ir ļoti daudzi joki un metaforas saistītas ar komunismu. Spēlē tiek apskatītas dažādas sociālas un ekonomiskas problēmas, un to var ļoti viegli palaist garām, ja neiedziļinās zemtekstā.

Spēle ir arī izcili sarakstīta - autoram ir interesanti veidi, kā izmantot valodu, un viņš prot arī izveidot labu stāstu ar interesanti izveidotiem galvenajiem varoņiem. Spēlē viena no galvenajām lietām būs runāšana ar salu iedzīvotājiem, un drīz vien tu pamanīsi, ka katram ir unikāla personalitāte un runāšanas stils. Bez gudra stāsta un interesantiem galvenajiem varoņiem, spēlē parādās arī filozofija. Šī ir spēle, kurai ir tik daudz interesantu domu graudu, ka tev būs grūti beigt par to domāt pēc tam, kad būsi visu tajā izdarījis.

Titulbilde Autors: TheCilveks Indie spēles ar labiem stāstiem.
10.

Titulbilde.

0
20

Citi šī autora raksti:

Lasi vēl labākos rakstus:

komentāri [3]

Niks: vai ienāc ar
Kārtot komentārus: populārākie | jaunākie | vecākie
Rādīt bildes
Kekistāņu nacionālis avatars
Medaļa Dienas domaMedaļa RainisMedaļa Betmens
  Kekistāņu nacionālis 27.10.17 00:02  
 
1
0

Labs raksts.   Visvairāk no šīm man patīk Undertale, bet Deadbolt arī izskatās interesants.

Kā arī, interesants fakts par Undertale-Ja tu pēc genocīda beigām mēģināsi vēlreiz iziet spēli, lai dabūtu pacifista beigas, tad rezultāts būs atšķirīgs no tā, kāds tas būtu, ja tu to izietu pēc neitrālām beigām. Citiem vārdiem sakot, beigas būs ne tik labas.

TheCilveks avatars
Medaļa ŽurnālistsMedaļa HumoristsMedaļa Dienas doma
  TheCilveks 27.10.17 10:27
 
0
0

atbildot uz Kekistāņu nacionālis komentāru " Labs raksts.   Visvairāk no š... " Šo biju redzējis. Vispār spēles iziešana vairākas reizes dažādos veidos un dažāda veida save failu bakstīšana bieži novedīs pie atšķirīgiem rezultātiem, kas, manuprāt, ir ļoti interesanti izveidots. Es plānoju kaut kad tālākā nākotnē izveidot diezgan garu rakstu tieši par Undertale un kāpēc man tā spēle liekas lieliska.

Kekistāņu nacionālis avatars
Medaļa Dienas domaMedaļa RainisMedaļa Betmens
  Kekistāņu nacionālis 27.10.17 16:39  
 
0
0

atbildot uz TheCilveks komentāru " Šo biju redzējis. Vispār spēles iziešana vair... "

Tieši tā. Ir arī vairākas fanu paštaisītas versijas, kur tev piemēram vajag likvidēt visus tos monstrus, kurus tu nelikvidēji oriģinālajās genocīda beigās (Tos, kuri aizmuka). Ir arī tāda fanu spēle, kur tu vari spēlēt jau virszemē, un vari izvēlēties trīs tēlus, ja nemaldos. Diemžēl lielākā daļa no tiem projektiem vēlāk tiek pamesti nepabeigti...