local-stats-pixel fb-conv-api

Digital audio1

Šoreiz pastāstīšu par plašākai publikai, iespējams, svešu lietu – profesionālām mūzikas aplikācijām, to iespējām un atšķirībām.

Galvenā tēma būs DAW, jeb Digital Audio Workstations. Pašreiz tirgū ir plaša izvēle ar DAW programmatūru tamdēļ ir viegli apmaldīties šajā piedāvājumā pat tad, ja vēlies vienkārši paspēlēties ar pāris bītiem. Ieviesīšu mazliet skaidrības sākot no, manuprāt, iesācējiem draudzīgākajiem, bet tajā pašā laikā funkcionāli “zaļākajiem” produktiem. Turklāt ignorēšu tādu programmatūru, kas piedāvā aranžēt gatavus, vai pusgatavus skaņdarbu salikumus, runa ies par, vairāk vai mazāk, “PRO” lietām. Tātad:

Image Line Fruity loops – jeb FL Studio, kā pašlaik atļaujās saukt savu lolojumu tā radītāji ir no vienkārša bungu sekvensera izaudzis monstrs, kas ļauj izveidot labu elektronisko mūziku, un tam par apliecinājumu kalpo labi atpazīstams Tech House mākslinieks Laidback Luke, kurš nemaz neiespringst strādāt ar sarežgītākām programmām.

Galvenais FL Studio mīnuss ir šīs programmas tapšanas gaita. Krāmējot klāt funkcionalitāti, manā uztverē, ir zaudētas cerības šo verķi “savākt” tā, lai lielāks projekts būtu pārskatāms un ērti administrējams. Turklāt FL ir izvēlējušies izmantot no nulles izveidotu dizainu katrai lietai, kas ir ļoti skaisti, bet traucē profesionālim, kas daudz laika pavada mazāk vizuāli savdabīgās DAW vidēs.

Propellerheads Reason – propellergalvas izvēlējās iet kardināli savādāku ceļu DAW izstrādē, izveidojot programmu Reason, kura izmanto tikai un vienīgi savus instrumentus un efektus, neatbalstot nevienu “third party” spraudni. Otra “fīča” šai programmai ir pilnīgs audio celiņa trūkums organismā. T.i tur nav ieraksta funkcijas kā tādas, vienīgais pielietojums – mūzikas radīšana. Toties viss darbojas ļoti ātri pat uz “slow-mo” mašīnām turklāt programma strādā ārkārtīgi stabili. Šo brīnumu mūzikas radīšanai izmanto Liam Howlett un Claude Von Stroke.

Propellerheads Record – no tā paša ražotāja dzimis produkts, tikai šoreiz akcents ir tieši uz ieraksta funkciju. Kā milzu pluss jāpiemin SSL konsole, kas aizstājusi tradicionālo mikserīti, ar visām no tā izrietošajām sekām. Uz doto brīdi saprast, priekš kam eksistē divas programmas Reason un Record, man nav izdevies, bet izskatās ka Reason ies pelnītā atpūtā un Record tiks attīstīts tālāk. Jāpiemin fakts, ka Record vēl joprojām neatbalsta spraudņus un ir krietni resursu prasīgāks par Reason.

Cakewalk Sonar Producer – šīs programmas priekšrocība – samērā tuva loģika “īstam” PRO DAW, t.i. tiek atbalstīti DX un VST spraudņi, ir kārtīgas ieraksta, audio miksēšanas un MIDI funkcijas, turklāt līdzi tiek dots viss nepieciešamais augstvērtīga un plaša muzikālā spektra radīšanai.
Mīnusi – karās pēc velna, bieži zūd sinhronizācija, nedraudzējas ar daudzām skaņas kartēm. Turklāt saskarne ir diezgan novecojusi un “piecūkota” ar daudz liekām pogām, trūkst šīs pašas “savāktības”, par ko nevar sūdzēties Reason un Record, kā arī pārējie, par kuriem pastāstīšu zemāk.

Neskatoties uz to, Sonar ir vairāku galvas tiesu pārāks par iepriekšējiem kandidātiem un ļoti laba izvēle iesācējam, kurš vēlas All-in-One risinājumu dažādiem žanriem un profesionalitātes līmeņiem. “Iebraukt” šajā programmā ir grūtāk nekā FL, Reason utt., toties, manuprāt, vieglāk nekā nākošajās.

Steinberg Cubase studio/Nuendo – arī Steinberg paspēja sajaukt visiem galvu ar savu produktu “daudzveidību” tik tālu, ka pat spēcīgākie šo produktu lietotāji nespēj īsti paskaidrot kāda ir starpība starp vienu un otru. Es arī neiešu iedziļināties, tamdēļ ietiekšu tieši Cubase, jo tas tomēr ir standarts, kuru satiksiet daudzās studijās.

Cubase ir laba izvēle elektroniskās un elektroniski-vokālās mūzikas radītājiem, jo pa lielam, ar savu efektu un instrumentu klāstu, kā arī “workflow” velk uz to pusi. Tā vismaz ir ar Cubase piekto versiju. Tomēr instrumentālisti arī priecāsies, jo ir labs vokāla korektors, EQ, AUX/BUS lietas un plašas audio rediģēšanas iespējas (apmēram Sonar līmenī).

Ableton Live – šī programma, kā jau pēc nosaukuma var uzminēt, ir tendēta uz “dzīvo” uzstāšanos. Neskatoties uz to, ir vairumā pieejamas funkcijas, kas ļauj radīt mūziku. Tiem, kam patīk sakrāmēt kaudzi ar cilpām un melodiskām partijām, un pēc tam mūziku rakstīt “dzīvajā” šis produkts ir labākā izvēle. Ableton resursus ēd godīgi, tamdēļ vecāku datoru īpašnieki nebūs atstāti novārtā.

Apple Logic Studio – industrijas standarts, kad runa iet par nopietnām multitrack aranžijām, kur saplūst sintētiskie soft-instrumenti, ārējās iekārtas (outboard) un audio ieraksts. Nosaukumā ir iekļauta šīs programmas būtība – šis DAW patiešām ir loģiski organizēts un ļoti spēcīgs instruments prasmīgās un prasīgās rokās. Ir tikai viena nelaime – strādā šis viss labums tikai uz MAC OSX, tamdēļ PC lietotāji par Logic var aizmirst.

Savukārt ja runa iet par tiem profesionāļiem, kas lieto Logic, labāk nesākt!

Avid ProTools – šis monstrs ir neaizstājams instruments, kad runa iet par audio ierakstīšanu un rediģēšanu. Tieši audio daļā viss ir perfekti pārdomāts, tamdēļ lielajās ierakstu studijās blakus milzu Neve, SSL un citām konsolēm praktiski vienmēr būs sastopams Pro Tools (un pa lielam Logic kā pēcapstrādes instruments). Nekas labs par velti nemētājas, tamdēļ par labu ProTools sistēmu nāksies “noziepēt” vairākas kilonaudas. Šī programma nestrādā ar kuru katru skaņas karti, nepieciešama tieši Avid (Protools HD), vai M-audio karte (derēs priekš apgraizītās LE versijas). Labums no iegādātās HD skaņas kartes neaprobežojas ar vieglāku maku HD sistēma pati par sevi sastāv no efektu procesoriem, kas atslogo CPU un ir Top-Notch kvalitātes ziņā.

Presonus Studio One – Presonus ir patiesie malači, jo, atšķirībā no visādiem Fruity, Propellerheads u.c. ražotājiem ir izvēlējušies vienkāršāko, un manuprāt labāko ceļu kā uzcept programmatūru – nokopēt labākās īpašības no labākajiem. Par labām īpašībām jāatzīst ļoti tuva līdzība ar Logic, Cubase un Protools darba plūsmas ziņā. Noderīgi ir tas, ka šī paka strādā, gan uz MAC, gan PC platformām. Turklāt noprogrammēts tas viss ir superstabili (lasīt: no nulles un pareizi). Produkts gan vēl ir pazaļš, tomēr es saskatu lielu potenciālu tuvā nākotnē.

Rezumējot manis uzrakstīto,
jāatzīst, ka nekādus dižos paskaidrojumus par katru programmu nesanāca iedot, bet tāds arī nebija mērķis. Galvenais ir pamēģināt visu šo sarakstu, cik nu kuram platfoma un HDD atļauj, un izvēlēties. Galvenais uzsvars tika likts uz izvēli atbilstoši savām ambīcijām.

Ja lasītājam ir vēlme kļūt par profesionālu mūzikas tehnologu un strādāt studijā pastāvīgi – iesaku nečakarēt sev smadzenes un ķerties tieši pie Logic (ja var nopirkt MAC). Ja MAC nopirk nesanāk – laba izvēle ir Cubase, vai Hackint0sh

Tiem, kas vēlas ērti veidot elektronisko mūziku un nemocīties ar spraudņu meklēšanu, konfigurēšanu un citām problēmām derēs šie – Reason, FL Studio un Ableton Live

Tiem, kas vēlas pilnu funkcionalitāti un vispusīgu pielietojumu (pamatā tomēr elektroniskajai mūzikai), bet pārāk nesaspringst par studiju iesaku – Presonus Studio One vai Cubase

Tiem, kas vēlas dziedāt, spēlēt instrumentus un koriģēt ierakstus ar vokālajiem taisnotājiem, efektiem u.c. lietām mājas apstākļos uz lētas skaņas kartes – Cakewalk Sonar un Propellerheads Record ir labākie varianti.

“Biezie” var uzreiz ķerties pie ProTools un Logic kā kombinētu veidojumu, neaizmirstot piepirkt klāt labu studiju par pāris citroniem

Paldies par uzmanību!

11 0 1 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv

Komentāri 1

0/2000

 emotion 

1 0 atbildēt