Viens no mūsdienu ekonomikas noteicošajiem rādītājiem ir tā saucamais apgrozījums, kas nodrošina ražotājiem regulārus ieņēmumums. Ar apgrozījumu un preču ražošanu viss ir kārtībā tik ilgi, kāmēr preces derīguma ilgums netiek mākslīgi ierobežots. Tomēr mūsdienās daudzi ražotāji arvien biežāk un biežāk saimniecībā un komunikācijām izmantojamām precēm pielāgo tā dēvēto izmantošanas ilgumu. Šķiet, katrs mūsdienās ir saskāries ar vienu vai otru ražotaja pielāgotu, preces nolietošanās pirms laika, ierobežojumu vai pilnīgu funkcijonēšanas atslēgšanu.
Izplatītākie, ražotāja iekļautie, defekti:
+ akumulatora darbība noteiktu uzlāžu skaitu
+ elektronikas funkcionalitāte tikai garantijā noteiktjam elektronikas izmantošanas periodam
+ programmatūras neizmantojamība paejot noteiktam laikam
+ automašīnas detaļu strauja nolietošanās un dažādu elektronisku raksturu ķebeļu parādīšanās auto, kad auto ir atpirkts vai beidzies garantijas laiks
Šādi mākslīgi ražotāju uzlikti ierobežojumi stimulē neadekvātu resursu šķiešanu un patērētāju neapzināti padara par atkritumu ražošanas abonētāju. Viss būtu labi tik tālu, ja elektronikas ražošanai netiktu šķieti pamatīgi ūdens resursi un elektronikas ražošanā netiktu izmantots pamatīgs enerģijas daudzums, kas mūsdienu elektronikas ražošanu, bez maz vai, padara par ekoloģiski ietilpīgāko no visām pārejajām. Ja pareizi interpretēju tirgus attīstību mūsdienās, tad šadi ražotu preču īpatsvars diezgan nopietni palielinās. Elektronika savu patreizējo attīstības līmeni spēja sasniegt pateicoties datortehnoloģiju tirgum, kurš tika veidots tā, ka datortehniku bija iespējams komplektēt, izvēloties dažādas komponentes, kas stimulēja savietojamu risinājumu izvēli vai jo kādu komponenti bija iespējams izmantot ar vairāk citam komponentēm, jo lielāks bija šīs komponentes patēriņš. Tomēr datortehnikai paliekot kompaktākai un kompaktākai šāds risinājums ir visai neparocīgs, kas rezultējās ar ražotāju bezadbildību.
Kas ir stimulējoši faktori preču ražōtāju iestrādātajiem defektiem:
- datoru aizvietošana ar klēpjdatoriem
- veidtālruņos iestrādāti akumulatori
- planšetdatoru pieprasījuma palielināšanās, kurš ir kā nedalāma ierīce
- iekārtas ar elektroniskām komponentēm, kuru pārvalīdijumā ir iestrādāta to digitalizēta izslēģšana, ieslēgšana
Lai kā arī nebūtu, patreizējās tirgus un patērētāja attiecības nosaka to, ka iegādātā prece ir kaut kas, kam patērētājs var arī piešķirt sentimentālu vērtību, tomēr nereti ražotājs vēlas, lai patērētājs šo sentimentālo vērtību attiecinātu uz zīmolu nevis iegādāto labumu, tāpēc pastāv zināms risks, ka ražotājs sāk patērētāju iesaistīt atkritumu ģenerēšanā un ar atkritumu ražošanu saistīto atbildību saistīt patērētāju nevis preci. Tāpēc izvēloties kādu preci, nevajadzētu ignorēt iepriekšējo pieredzi, ja grasies izvēlēties to pašu zīmolu un būtiski ir arī noskaidrot citu patērētāju domas par kāda zīmola preci.
lasi, vērtē, komentē