Lokomotīvju sērija 2TE10, gandrīz visiem kam bijusi saskare ar dzelzceļiem labi zināma un pazīstama. Brutālās, ar slīpiem burtiski iecirstiem kabīnes priekšējiem logiem, melnu dūmu mtuļiem pie starta un skaļiem dīzeļiem lokomotīves plašu pielietojumu radušas visās postpadomju valstīs, tostarp arī Latvijā.
Lokomotīvju sērija 2TE108
2TE10 visplašāk pazīstamā, burtiski par PSRS lokomotīvju būves leģendu, un tiek uzsskatīta par visplašāk pielietoto lokomotīvi pēcpadomju valstīs. Tehniskie, ekonomiskie un stratēģiskie aprēķini, kuri bremzēja Padomju savienības lokomotīvju būves attīstību bija iemesls kādēļ šīs lokomotīves noturējās ražošanā 37 gadus bez konstrukcijas izmaiņām. Turklāt lokomotīvju 2TE10 ražošana pārdzīvoja pat Padomju savienības sabrukumu.
Ārēji izmainījušās līdz nepazīšanai, šīs lokomotīves joprojām saglabā tiešu saiti ar to tētiņiem un vectētiņiem. Īpaši tas attiecināms uz Harkovas mašīnbūves rūpnīcas prototipiem, kuri aizsāka šīs sērijas lokomotīvju vēsturi. Īpaši visām lokomotīvēm 2TE10 attiecināma dzinēju radniecība (dīzelis 10D100). Ar grūtībām strādājošais uz TE3 (attēlā) lokomotīvēm uzstādītais kuģa dīzeļdzinējs pēc turbopūtes uzstādīšanas vispār bija zaudēis uzticību tādējādi kļūstot par lokomotīves vājo vietu.
lokomotīvju 2TE10 izlaides gadi 1960-1997
kopmā izgatavotas 8228 lokomotīves ieskaitot Ukrainai paredzētās.
2TE10 ''Ukraina''
Divsekciju variants lokomotīvei TE10 sākotnēji ieguvis apzīmējumu TE12
iesauka: červonec, desjatka, nautilus
igatavotājs: Harkovas lokomotīvju būves rūpnīca
izlaides gadi: 1960-1963
kopā izgatavotas: 19 vienības
norakstītas: gandrīz visas 1980.ajos gados
dīzeļdzinējs: 10D100 (jauda 2X3000 Zs)
lokomotīves izejas jauda: 4600 Zs
max ātrums: 100 km/h
TE12 "Ukraina" dzīvē. Diemžēl krāsainas foto nebija
2TE10L
Tā vietā lai, izgatavotu lokomotīves ar nesošo virsbūvi Luganskas lokomotīvju rūpnīca izstrādāja savu 2TE10 versiju ar nesošo rāmi, un aptuveni 80% unifikāciju ar TE3 sērijas lokomotīvēm. No 1964. gada visa lokomotīvju būve bija koncentrēta Luganskā, un tieši šis lokomotīves variants tika pieņemts sērijveida ražošanā. Tika izgatavotas 24 lokomotīves ar bezžokļu ratiņiem un viena kura burtiski jau attiecināma lokomotīvju 2TE10V tipam.
iesauka: Luganka
izgatavotājs: Luganskas/Vorošilovgradas lokomotīvju rūpnīca
izlaides gadi: 1961-1977
izgatavotas: 3518 (pēc dažādiem datiem 3506-3531) vienības ieskaitot 2TE10Ld
dīzeļdzinējs: 10D100 (2X3000Zs)
svars: 255,6: 258,6: 260T
ass slodze: 21,6T
max ātrums: 100km/h
izejas jauda: 4600-4620 Zs
*2TE10Ld lokomotīve 2TE10L deforsēta, ar dīzeļdzinēju bez turbopūtes, izgatavotas mazāk kā 10 vienības.
2TE10V
Lokomotīve ar bezžokļu ratiņiem un jauna tipa kabīni (kabīne analogs lokomotīves 2TE116 kabīnei)
iesauka: Vorošilovgrgadka, Veška
izgatavošanas gadi: 1975-1981 (pēc citiem datiem no 1974.)
izgatavotas: 1572 vienības
dīzeļdzinējs: 10D100 (2X3000 Zs)
svars: 276T
ass slodze: 23T
max ātrums: 100km/h
izejas jauda: 4620Zs
2TE10M
Lokomotīves 3TE10M divsekciju variants. Galvenā atšķirība no 2TE10V - elektriskajās shēmās, kuras izstrādātas un ļauja lokomotīves darbināt trīssekciju sastāvā.
iesaka: Emka, Bugaj
izlaides gadi: 1981-1990.
izgatavotas: 2444 vienības
dīzeļdzinējs: 10D100 (2X3000Zs)
svars: 276T
ass slodze: 23T
max ātrums: 100km/h
izejas jauda: 4540Zs
2TE10S
Lokomotīve paredzēta darbam ziemeļu klimatiskajā joslā. Lokomotīves 4TE10S divsekciju variants.
izgatavotājs: Vorošilovgradas lokomotīvju rūpnīca
izgatavošanas gads: 1988
izgatavotas: 3 vienības
dīzelis: 10D100 (2X3000Zs)
2TE10U
Lokomotīves 2TE10M dziļa modernizācija. Nomainīts dīzeļdzinējs, galvenais ģenerators, dzesēšanas ietaises, bremzes, virsbūve unificēta ar lokomotīves 2TE116 virsbūvi.
iesauka: Udav
izgatavotājs: Luganskas lokomotīvju būves rūpnīca
izlaides gadi: 1989-1996
izgatavotas: 548 vienības, iespējams kopā ar lokomotīvēm priekš Ukrainas
dīzelis: 10D100M (2X3000Zs)
svars: 276T
ass slodze: 23T
max ātrums: 100km/h
izejas jauda: 4520Zs